Gå til innhold

Avansert skipssimulator


Anbefalte innlegg

Jeg jobber for ett firma som lager skipssimulatorer. For en stund siden lagde jeg en post i spillforumet der jeg forklarte litt om det. Men det viste seg å ikke være så mye interesse for det.

Siden det egentlig ikke er noe spill, så er det på en måte forståelig.

Men så tenkte jeg det kanskje vil være større interesse for det i teknologi forumet.

 

Jeg linker bare til tråden nå, og om det er interesse om å vite mer så skal jeg prøve å få oppdatert med bilder og beskrivelser fra andre systemer.

 

http://www.diskusjon...owtopic=1427381

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et interessant program på NRK1 i går, der de brukte en slik avansert skipssimulator til å vurdere hvor kort tid skipper og styrmann på Titanic (1912) hadde på seg for å styre unna isfjellet. Konkusjonen var at med 20 knops fart (farten Titanic hadde i følge loggen) kunne de ikke unngått kollisjonen. Men om de hadde redusert til halv fart kunne de fint svingt utenom og unngått enhver skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber for ett firma som lager skipssimulatorer. For en stund siden lagde jeg en post i spillforumet der jeg forklarte litt om det. Men det viste seg å ikke være så mye interesse for det.

Siden det egentlig ikke er noe spill, så er det på en måte forståelig.

Men så tenkte jeg det kanskje vil være større interesse for det i teknologi forumet.

 

Jeg linker bare til tråden nå, og om det er interesse om å vite mer så skal jeg prøve å få oppdatert med bilder og beskrivelser fra andre systemer.

 

http://www.diskusjon...owtopic=1427381

 

Jeg har også jobbet med skipssimulatorer. Min jobb var å lage et "feilfritt bilde", dvs, de plasserer projektorer i hytt og kanon der det passer, og så måtte jeg finne 3D-koordinater med rimelig avansert utstyr (programmerte en landmålingslaser til å hoppe rundt for å finne projiserte punkter og så til slutt lage et "blending" filter som sørget for smooth overgang fra de projektorene som projiserte klarest, der det ikke var mulig å få en tilstrekkelig overlapp. Alle data ble så puttet i en matrise og litt hokus-pokus.

 

Når man projiserer på innsiden av en halvkule er ikke dette noe problem, men de skulle selvfølgelig ha de mest vanvittige former og plasseringer av projektorer. Det kuleste med hele greia var den fullstendige overkillen på hardware-fronten (som også kan tolkes negativt, i og med at vi ikke snakker CryEngine her, og det var ikke måte på hvor mange topp-GPU'er i SLI som måtte til for å få et noenlunde fint bilde med flyt.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg å jobbe med det samme igjen, for det var utfordrende nok og ikke minst gøy å råkjøre med oljetankere fra en enorm bro :p

 

Jeg ser at dere bruker flatskjermer... ulempen med det er at man ikke får mulighet for f.eks å lene seg fremover for å se nedover, men jeg kan love dere at dere sparer dere for mye trøbbel i forhold til projektorer i alle kriker og kroker :)

Lenke til kommentar

Jeg har også jobbet med skipssimulatorer. Min jobb var å lage et "feilfritt bilde", dvs, de plasserer projektorer i hytt og kanon der det passer, og så måtte jeg finne 3D-koordinater med rimelig avansert utstyr (programmerte en landmålingslaser til å hoppe rundt for å finne projiserte punkter og så til slutt lage et "blending" filter som sørget for smooth overgang fra de projektorene som projiserte klarest, der det ikke var mulig å få en tilstrekkelig overlapp. Alle data ble så puttet i en matrise og litt hokus-pokus.

 

Når man projiserer på innsiden av en halvkule er ikke dette noe problem, men de skulle selvfølgelig ha de mest vanvittige former og plasseringer av projektorer. Det kuleste med hele greia var den fullstendige overkillen på hardware-fronten (som også kan tolkes negativt, i og med at vi ikke snakker CryEngine her, og det var ikke måte på hvor mange topp-GPU'er i SLI som måtte til for å få et noenlunde fint bilde med flyt.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg å jobbe med det samme igjen, for det var utfordrende nok og ikke minst gøy å råkjøre med oljetankere fra en enorm bro :p

 

Jeg ser at dere bruker flatskjermer... ulempen med det er at man ikke får mulighet for f.eks å lene seg fremover for å se nedover, men jeg kan love dere at dere sparer dere for mye trøbbel i forhold til projektorer i alle kriker og kroker :)

Vi har en del systemer med projektorer også. På det systemet jeg jobber på nå i Danmark så har de en bro med 270 grader fremre visuelt på sylindrisk skjerm med 7 projektorer.

Bakover består det visuelle av en stor plate av ett akryl lignende materiale, med 4 projektorer som bak-prosjekterer bildet.

Vi bruker ikke så avanserte metoder for å få riktig overlapp og blending som du tydeligvis gjorde, men det er da litt jobb allikevel. Problemene kommer når det skal kjipes inn på antall projektorer sånn at overlappen blir veldig liten. Overlappen i nattscener med DLP projektorer er også en utfordring.

 

Men projektorer ble oftere brukt før. Nå er det oftere og oftere at broa skal få plass i rom som er altfor små for projektorer. Derfor er skjermer mer brukt. Fordelen er skarpere og mer lyssterkt bilde. Bakdelen er som du sier at en ikke kan lene seg ut, men også mindre dybdefølelse og mindre fleksibelt øyepunkt.

 

Jeg leverte en i Alaska i fjor der de hadde to broer med skjermer hele veien rundt brohuset. Det var 55" skjermer på høykant, og to i høyden. Det ble 48 skjermer per bro... Alt fordi rommene var for små for projektorer :hm: . Men stilig ble det. Kan prøve å finne bilder om du vil se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...