Gå til innhold

nytt objektiv til Canon 550d, trenger hjelp til avgjørelse


Anbefalte innlegg

Hei, ønsker nå å kjøpe ett nytt objektiv men trenger hjelp med avgjørelsen, tenkte at prisen skulle ligger under 3000,-

fra før har jeg:

EFS 18-55mm standard objektiv

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

 

De jeg har sett på og vurderer er:

 

sigma-30mm-f14-ex-dc-hsm-for-canon

 

sigma-10-20mm-f40-56-ex-dc-hsm-for-canon

 

sigma-17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-for-canon

 

Ønsker egentlig ett objektiv som passer til natur, dyr i bevegelse, portrett bilder.

 

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ønsker nå å kjøpe ett nytt objektiv men trenger hjelp med avgjørelsen, tenkte at prisen skulle ligger under 3000,-

fra før har jeg:

EFS 18-55mm standard objektiv

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

 

De jeg har sett på og vurderer er:

 

sigma-30mm-f14-ex-dc-hsm-for-canon

 

sigma-10-20mm-f40-56-ex-dc-hsm-for-canon

 

sigma-17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-for-canon

 

Ønsker egentlig ett objektiv som passer til natur, dyr i bevegelse, portrett bilder.

 

Mvh

Stian

 

 

 

 

Hva med denne?

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Telezoom/Canon-EF-70-300mm-F4-56-IS-USM-Telezoom-med-bildestabilisator-107696-p0000029439.aspx?utm_source=google-s&utm_medium=Adwords&utm_term=_cat:fotovideo.no&utm_content=DSA1&utm_campaign=Dynamic-Search-Adskampanje_DSA1%20&gclid=CJeEzIaW2rgCFeJ3cAod0xIAXQ

 

Litt over budsjett,men en god linse.

Endret av jajo1982
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme kamera, og hadde 18-135mm som er veldig greit allround, men solgte det da det ikke takler dårlig lys som jeg tar mye bilder i.

Nå har jeg Canon f/4 L 70-200mm og Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM.

 

Sistnevnte gruser kit 18-55mm, og gir flotte portrettbiler, og er 1mm vid`ere. 2.8 gir bra bilder i dårligere lys å. Jeg tar mye kvelds/nattbilder og nordlys.

 

Neste linse som jeg har lest og sett på er Tokina 11-16 f2.8, dette er vid.

 

Så jeg har og skal ha :

Vidvinkel : 11-16 tokina f2,8 3500-4000 brukt

Normal : 17-50 sigma f2,8 2900

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Sigma-17-50mm-F28-EX-DC-OS-HSM-Normalzoom-121903-p0000126969.aspx

Tele : 70-200 f4 5500 kroner brukt

 

Siden du dekker allerede 18-250mm, så er det kanskje ett poeng å gå for sigma sin 10-20, den kommer både i f3,5 og den du refferer til.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kamera, og hadde 18-135mm som er veldig greit allround, men solgte det da det ikke takler dårlig lys som jeg tar mye bilder i.

Nå har jeg Canon f/4 L 70-200mm og Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM.

Sistnevnte gruser kit 18-55mm, og gir flotte portrettbiler, og er 1mm vid`ere. 2.8 gir bra bilder i dårligere lys å. Jeg tar mye kvelds/nattbilder og nordlys.

Neste linse som jeg har lest og sett på er Tokina 11-16 f2.8, dette er vid.

Så jeg har og skal ha :

Vidvinkel : 11-16 tokina f2,8 3500-4000 brukt

Normal : 17-50 sigma f2,8 2900

http://www.fotovideo...0000126969.aspx

Tele : 70-200 f4 5500 kroner brukt

Siden du dekker allerede 18-250mm, så er det kanskje ett poeng å gå for sigma sin 10-20, den kommer både i f3,5 og den du refferer til.

hva med: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM for Canon (føler jeg får god nytte av de ekstra 20mm den tilbyr:P ) , som standard? istede for 17-50 sigma f2.8?

Ville gått for vidvinkel eller macro, da du ellers ser ut til å "dekke" de vanlige brennviddene greit.

Mer rom for utfoldelse og utvikling med noe nytt! Bruktkjøp anbefales også herfra - sparer mye :)

noen macro/vidvinkel rundt 2-3000 du anbefaler? :)

Lenke til kommentar

"Ønsker egentlig ett objektiv som passer til natur, dyr i bevegelse, portrett bilder."

 

Det kommer litt an på hva du mener med natur.

Dersom det er snakk om landskap vil jeg absolutt anbefale vidvinkel,

For meg er vidvinkel et must, men det kommer helt an på behovet ditt og hva du skal bruke det til.

 

Dersom det er blomster og insketer anbefaler jeg macro, som da ofte også kan brukes til portrett fra 50mm og oppover.

Macro-objektiv har blender som typisk ligger på f/2.8 og du vil da kunne bruke raskere lukkertid og enklere fryse dyr i bevegelse.

 

Nå har du jo 18-55 og 55-250 og har hele zoom-området dekket.

Men jeg vil også anbefale å kikke på 50mm, veldig lyssterkt objektiv med blender enten f1.4(2800kr) eller f1.8 (900kr)

Typyisk portrett brennvidde og gir knallskarpe bilder. Jeg hadde 18-55 kit linse før jeg kjøpte 50mm, og bildene fra kit-linsa kunne ikke sammenlignes med de tatt med 50mm fast objektivet.

 

Dersom du har en fotobutikk i nærheten, hør om du kan stikke innom og prøve noen objektiver, se hva som faller i smak.

Søk på nettet og se om du finner bilder lignende det du selv ønsker å ta bilde av. Se hva slags optikk de bruker.

Lenke til kommentar

17-70 er ett veldig bra objektiv etter det jeg har lest og sett på tester, og tar du ikke bilder i mørke situasjoner som jeg oftes gjør, ville jeg ikke nølt å kjøpt sigma.

Jeg liker 17-50 pga den har f2,8 hele veien, jeg vet ikke hvor lenge den 17-70 har det.. kanskje til noe over 20mm, deretter går det nedover mot 4.

Kjøper du denne linsa, kan du bare selge den 18-55 kit, for den får du aldri bruk for igjen, anna enn bokstøtte i hylla.

Lenke til kommentar

 

Så ut som ett bra objektiv, men det ligner litt på 55-250 som jeg har fra før, har lyst på noe litt annerledes :p er som regel bikkjene mine jeg skal ta bilde av, så kommer jo ganske nær :)

Forskjellen mellom denne og din 55-250mm er alt for liten til at det er verdt å bytte.

 

Jeg vil si at dagens utstyrspark er ypperlig til natur og landskap - det er vanskelig å ta gode landskapsbilder med vidvinkel. Til dyr i bevegelse er det vel kun en lyssterk telezoom som duger - og de er dyre. Meget dyre.

Til portretter, så er en 50mm f/1.4 et ypperlig objektiv.

 

Sigma 17-70mm er en god erstatning til kit-zoomen (18-55mm), men vil ikke gi deg noe særlig nytt. i forhold til det du har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at skal du utvide linse parken din, bør du gå for vidvinkel linse 10-20 sigma/canon eller 11-16 tokina.

Eller at du kjøper noen faste linser.

Men som tomsi sier, du har jo bra utgangspunkt allerede.

Du dekker jo faktisk ett bredere spekter enn meg, men mangler fast og under 18mm/over 250mm.

 

Du kan alltids kjøpe deg allround linsa som dekker 18-250/270... å da kan du jo ta bort to av dine linser.

Men slike linser har sine pluss og minuser, sånn som pluss for lettvint linse som gir ok bilder og du slipper å bytte for nære eller lange bilder som du må idag, mens minuset er at den tar ok bilder men aldri kjempebra... selv om man kan få veldig flotte bilder med dem å.

 

Jeg hadde jo 18-135 linse, kjempelinse, veldig hendig... men jeg syntes jeg aldri blei 100% fornøyd med bildene som kom ut, selv om dem ser bra ut. (man finner ting bestandig å pirke på)

Lenke til kommentar

Hei, ønsker nå å kjøpe ett nytt objektiv men trenger hjelp med avgjørelsen, tenkte at prisen skulle ligger under 3000,-

fra før har jeg:

EFS 18-55mm standard objektiv

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

 

De jeg har sett på og vurderer er:

 

sigma-30mm-f14-ex-dc-hsm-for-canon

 

sigma-10-20mm-f40-56-ex-dc-hsm-for-canon

 

sigma-17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-for-canon

 

Ønsker egentlig ett objektiv som passer til natur, dyr i bevegelse, portrett bilder.

 

Mvh

Stian

Du har 18-55mm og 55-250mm og ønsker et objektiv til natur, dyr i bevegelse og portrettbilder...

 

Så lenge lysstyrken er god nok på det du har fra før, så har du allerede 55-250 som er fin til dyr i bevegelse, samt portrett. Til natur kan du fint bruke 18-55 hvis du ønsker videre vinkler. Hvis du absolutt føler du MÅ kjøpe deg et objektiv til som gir deg det siste lille, så må det jo bli en vidvinkel zoom ala 10-22mm.

 

Så lenge lysstyrken på det du har fra før holder til portrett og dyr i bevegelse, så gå for en vidvinkel zoom. Hvis du vil ha lavere dybdeskarphet og bedre prestanda i mørkere omgivelser med de objektivene du allerede har, så bør du enten bytte ut eller erstatte det respektive objektivet.

 

En fast 35/50mm med god lysstyrke er aldri feil, og Canon sin 50mm f/1.8 koster jo under 1000-lappen og skal være veldig bra rent optisk til prisen. Byggekvaliteten er derimot forferdelig. Ta ut batteriene av musen til pc'en, så får du et inntrukk av hvordan den føles i hånden.

Lenke til kommentar

Har sett på litt brukt, og bestemt meg å gå for macro. I hvilke av disse to vil dere anbefale, begge koster 2500 brukt.

Canon macro EF 100mm USM f-2,8

Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro CANON

 

Så tenker jeg det blir sigma 17-50 neste gang jeg kjøper nytt ;)

 

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd dem, men lest/sett litt omtaler, ville jeg gått for Canon sin.

Den har ikke IS, men hei...det kan man leve uten.. og jeg regner med du har stativ vis du er for shaky på handa.

 

Og sigma sitt 17-50 er ett kjempe objektiv, se filmomtale her.

Han spare liksom ikke med gode ord om sigma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...