Gå til innhold

Kraftig & Lett [8-15 000,-] Laptop?


Anbefalte innlegg

Heisan!

Trenger en laptop som er grei å ta med seg rundt. Ikke større enn rundt 15", og helst tynn og lett. Men jeg trenger også kraft.

 

Dette er en litt vanskelig konfigurasjon, da man oftest får enten eller.. Men er det noen laptoper der ute som dere annbefaler? Gjerne med den nye Haswell CPU'en fra Intel, og en god GPU.

 

Av lagringsplass vil jeg helst ha SSD som systemdisk. Og tviler vel på at man får plass til både SSD og en ekstra HDD, men om det bare er plass til en trenger jeg minimum 256GB SSD.

 

Alle tips tas imot med stort takk :)

Kan strekke meg mer i pris om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er også på jakt etter ca det samme som trådstarter, likte multicom pcen da den hadde haswell i7 og gtx 765m, må ha mulighet til å kjøre et par spill på den, men var kanskje en smule stor? tykk altså..

 

stigfjel, sjekket opp på dell sine hjemmesider, Dell Latitude E6430 var ikke akkurat ytelsesmessig på lik linje med Xishan W230S, ca alt av specs var mye dårligere i samme prisklasse, syns design/utseende var bedre på Xishan også, kan ikke være så stor kvalitetsforskjell som prisforksjell, neketer jeg å tro på.

 

her er forøvrig link til begge så kan man dømme selv

 

Multicom: http://www.multicom.no/Gaming-laptop/cat-c/c1000042

 

Dell: http://www.dell.com/no/bedrifter/p/latitude-e6430/fs

Lenke til kommentar

Slår bena under Samsung eller andre forbrukerrettede merker, i hvert fall.

 

Kan du utdype dette? Vurderer blant annet Latitude E6540, men lurer litt på hva som gjør den verdt prisen.

 

Er på jakt etter omtrent det samme som trådstarter, men også batteritid og docking er prioritert.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp selv en Xishan W350S 15.6" Full-HD, jeg har ikke så veldig mye erfaringer med laptoper. Men skal den brukes til noe annet enn spill pc blir dere skuffet. Den bråker noe så insti helvete mye, ja selv med vanlig surfing eller tv titting, går vifta på fullt, og idle temperaturen ligger på snaut 60 grader.

 

Utrolig sjenerende, maskinen er rett og slett for god til å være sann.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Kan du utdype dette? Vurderer blant annet Latitude E6540, men lurer litt på hva som gjør den verdt prisen.

 

Er på jakt etter omtrent det samme som trådstarter, men også batteritid og docking er prioritert.

Jeg ville ventet litt enda, det kommer flere varianter, f.eks. en 14" som er lettere. Mon tro om den vil bli hetende E6440? Ser det også finnes en E7440 nå.

 

Disse laptopene er av typen som bedrifter kjøper mange av, derfor er det naturlig at krav til kvalitet er strengere. Samsung har ikke lang erfaring på PC-fronten og er ikke store i bedriftssammenheng. Her er det Dell, HP og Lenovo som rår. En barebone laptop fra en liten nettbutikk ville jeg ikke engang vurdert. Alt for risikabelt.

 

Helt konkret hva Latitude angår, på E6xxx serien er det minimum 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag. Det betyr at hvis det skjer noe feil med laptopen kommer det en reparatør på døra neste virkedag og løser problemet på stedet. Det er en MEGET hendig serviceordning som er god å ha hvis man skulle være uheldig. Hadde et problem med skjermkortet på min Latitude D630 mens laptopen fortsatt var innenfor garanti, og da var den serviceavtalen god å ha. Tviler på at Samsung har tilsvarende. Men HP og Lenovo har nok samme type service. Jeg har hatt min Latitude i 6 år, det eneste jeg har byttet er batteri og tastatur. Har reinstallert en gang, da ville jeg ha Windows 7. En standardinstallasjon på en bedrifts-PCer i denne klassen er ganske ren, det fulgte ikke med rar drittvare. Med Samsung vet jeg ikke, er den PCen som ble nevnt i det hele tatt ment for bedrifter, eller er den rettet mot forbrukere?

 

En annen ting med fullblods bedriftslaptoper er at man kan bruke docking-stasjon på dem, noe som er veldig hendig. Er man hjemme kobler man til en eller flere skjermer, skrivebordstastatur, mus etc. Og skal man på farten, napp ut laptopen fra dockingen og ta den med. Man slipper å nappe ut kabler.

 

Dessuten, en bedrifts-PC i Latitude, ThinkPad eller EliteBook seriene har mye større brukerbase, så det er mye lettere å finne dokumentasjon, erfaringer osv enn en rar Multicom-laptop som veldig få eier.

 

@Aleksander9175: på en bedrifts-PC er ikke ren ytelse det aller viktigste. Det er kvalitet, stabilitet, bruksmuligheter osv. Det å vite at PCen ikke bare varer en liten stund, men at den fungerer hver gang man slår den på igjen og igjen. Hjelper ikke om den er rask hvis den er ustabil, bråker og glovarm, som Everket påpeker. Min PC er 6 år, den har vært i bruk i mer enn 12 timer pr dag i lange perioder, enda gjør den fortsatt jobben hver dag. Når jeg skrur den på vet jeg at den vil starte opp som vanlig. Den bråker litt i perioder, men i andre perioder er den forholdsvis stille. Så jo, det er klare kvalitetsforskjeller på forbruker- og bedriftslaptoper. Har litt lyst på ny laptop, men så lenge den fungerer fint må jeg klare meg med den jeg har, vanvittig å sløse bort masse penger på å kjøpe noe når den jeg har gjør jobben.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg vil si meg helt uenig om bedriftslaptopper. Det er beste måten å sløse penger på, ja du får en laptop som mange har men prisen du betaler for komponentene er skyhøy i forhold til hva du får fra en Multicom, Asus, Samsung osv. Så får du ofte elendig grafikkytelse og lyd fra 80-tallet på visse (har en HP EliteBook selv).

 

Og trådstarter vil ha god grafikk og CPU ytelse, høres ut som en spillmaskin og ikke en bedriftsmaskin.

Bedriftsmaskiner hører hjemme hos bedrifter til kontorbruk :)

 

Trådstarter: Samsung maskinene kan være noe for deg, men kanskje litt dyre? Er du opptatt av batterilevetid så vil jeg anbefale deg å vente til Haswell versjonene kommer (siste generasjon CPU fra Intel). Hvis ikke så kan du få deg et varp på "utgående" modeller med dagens CPU, hold øynene åpne etter tilbud!

Lenke til kommentar

Jeg vil si meg helt uenig om bedriftslaptopper. Det er beste måten å sløse penger på, ja du får en laptop som mange har men prisen du betaler for komponentene er skyhøy i forhold til hva du får fra en Multicom, Asus, Samsung osv. Så får du ofte elendig grafikkytelse og lyd fra 80-tallet på visse (har en HP EliteBook selv).

EliteBook ville jeg heller ikke anbefalt. Har hatt en EliteBook selv, og jeg var ikke veldig imponert. HP er ikke spesielt flinke på laptoper, de gjør en mye bedre jobb på serverfronten. Jo, de er dyre, men man får det man betaler for. Det er ikke bare komponentene i seg selv som teller, men også hvordan de er satt sammen. Layout har en del å si. Og for meg, og flere andre, er mulighet for docking-stasjon også et must. Får man det med de merkene du henviser til? Jeg tviler. En god laptop er mer enn summen av komponentene. Man får også bedriftslaptoper med god grafikkytelse. De koster en del, men igjen, man får det man betaler for. Jeg hadde aldri stolt på en laptop fra f.eks. Multicom. Everket kom med en interessant tilbakemelding på Multicom-laptopen.

 

Jeg kan nevne det igjen, har en Dell Latitude D630, det er en bedriftslaptop mange bedrifter har kjøpt inn flåter av tidligere. Den har holdt i over 6 år, og enda er den pålitelig. Bestilte den med et dedikert skjermkort, og selv om ytelsen ikke er all verdens er det nok til mitt bruk. Den dagen jeg må ha en ny laptop blir det en tilsvarende, det er helt sikkert. Om ikke Dell, så i hvert fall en laptop av samme klasse.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si meg uenig i mulighetene til dockingstasjon. Ser at du får en "Universal docking" fra Toshiba til Multicom og Samsung som eksempel får man vel ikke docking til i det hele tatt? Tipper at dockingen fra Dell slår Toshiba sin Universal docking ihvertfall!"

 

Og det er nok billigere/dårligere komponenter i de ikke bedrifts bærbare, ikke alltid men ofte.

 

Men personlig så nøler jeg ikke med å anbefale Asus, Samsung osv og det blir mer på grunn av pris/ytelse og hva man får for pengene :)

3-års på stedet serviceavtale synes jeg er alt for dyrt til hjemmebruk, på kontoret/bedriften så sier jeg ja takk da jeg ikke betaler selv!

 

Alt dette blir noe trådstarter selv kan vurdere hva han vil ha og hva som er viktig. Vi mennesker er forskjellige, heldigvis - og det er lov å tenke litt selv.

Lenke til kommentar

Og trådstarter vil ha god grafikk og CPU ytelse, høres ut som en spillmaskin og ikke en bedriftsmaskin.

 

Trådstarter skrev følgende: "Kom gjerne med annbefaling i forhold til bedriftslaptop. Er det den skal brukes til."

 

Men jeg ser gjerne flere forslag til laptoper i denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si meg uenig i mulighetene til dockingstasjon. Ser at du får en "Universal docking" fra Toshiba til Multicom og Samsung som eksempel får man vel ikke docking til i det hele tatt? Tipper at dockingen fra Dell slår Toshiba sin Universal docking ihvertfall!"

 

Og det er nok billigere/dårligere komponenter i de ikke bedrifts bærbare, ikke alltid men ofte.

Men sånne "Universal docking" er gjerne basert på USB. Det er derimot ikke fullblods docking for bedriftslaptoper, de har en egen port under laptopen som muliggjør full støtte for alle porter laptopen måtte ha.

 

Edit: Og ja, en docking fra f.eks. Dell slår en Universal Docking ned i støvlene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å oppdatere denne tråden litt så bestilte jeg en Dell E6540 forrige uke. Fikk i dag mail om at ordren er kansellert fordi de ikke klarer å skaffe prosessorer. Så da er jeg tilbake til scratch føler jeg.

 

Sitter med en Elitebook Folio 9470M i fanget, men blir ikke helt komfortabel med den.

 

Noen med info om når Thinkpad kommer med fjerdegenerasjons prosessorer?

Lenke til kommentar

Det er teit at Samsung 770Z5E ikke blir vurdert på grunn av mangel på haswel. Denne pc har bedre batteritid enn de fleste haswel pc jeg har sett testet bortsett fra til tung bruk. "Bare" nærmere 7 timer med hd film. Enig i det ene utsagnet om series 8 med haswel burde bli rått, men tenk på hvor lang tid etter lansering Samsung 770Z5E ble alment tilgjengelig, og series 8 med haswel er enda ikke lansert så vidt jeg vet.Utrolig bra byggekvalitet og helt stille i bruk( ikke veldig støyende når man spille heller). Med samsung ssd klarer den fint 11 timer med lett arbeid. Skyrim kan spilles på high. Skjermen er bare fenomenal. Matt med utrolig bra fargegjengivelse. Toshiba kirabook fikk dårligere score på adobe color gamut testen

Må bare nevne hvor utrolig lekker den ser ut. Ikke at det er det viktigste :)

Lenke til kommentar

Ser den er utgått. Utrolig dumt av samsung, da jeg ser utrolig mange brukere irriterer seg over at bare visse land fikk ssd modellen. Samsung burde jo se at ssd er et must for mange. Irriterer meg grønn over snurredisken i asus bærbaren min. Regner med at trådstarter ikke har lyst til å kjøpe en relativt dyr maskin, for å så bytte disken og ødelegge garantien.

Synd siden 770Z5E er kanskje den mest gjennomførte maskinen jeg har prøvd til portabelt men kraftig bruk :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...