Gå til innhold

hardwarejakt: wlan-styrt bil / robot


Anbefalte innlegg

Et innfall jeg fikk for noen dager siden, har blitt liggende å murre baki hodet så irriterende mye at jeg må undersøke mulighetene til å gjennomføre dette.

 

Ordet "fjernstyrt bil" dukket opp. Og ordet fjernstyring for meg har i de siste årene dreid seg om å styre dingser fra en pc eller mobil. Hvorfor styres ikke fjernstyrte biler fra mobilen?

 

Hva ville trengs for å lage noe slikt?

- Motorstyring

- wlankort

- elektronisk kompass (for å holde stabil retning)

- kollisjonssensor (stopp når utløst)

- hastighetssensor (ir mot hjulene?)

- et minne som husker selv om batteriet er tomt

- en kontrollenhet som har tilkoblinger nok for det ovenfor nevnte, samt programmeringsmulighet for å korrigere styring basert på kompassdata og korrigere hastighet basert på hastighetssensoren og webservermulighet.

+sikkert noe mer som jeg ikke kommer på i farten

 

Det finnes vel komponenter som er rellativt ferdiglaget som man kan sette sammen for å få til dette? Noen forslag? Bør man se etter hardware som kan kjøre open-wrt?

 

Har man først fått til noe slikt, er ikke veien lang til wlanstyrt robot, wlanstyrt garasjeportåpner og wlanstyrte andre ting som man ellers har en egen dings til å betjene.

 

Pga avstander og gjenstander som kan komme mellom mobil og bil tror jeg BT faller bort som alternativ kommunikasjonstandard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et sammentreff. Jeg sitter nemlig og planlegger et kjøretøy som kan kontrolleres over wifi. En bil er nok det letteste å bygge. For å kontrollere den trenger man en slik http://www.coolcomponents.co.uk/catalog/crazyradio-24ghz-nrf24lu1-radio-dongle-with-antenna-p-1206.html Den plugges inn i en USB port på PCen og enheten kontrolleres med en hvilken som helst gamepad, f.eks. en PS3 spake. Dette http://www.coolcomponents.co.uk/catalog/crazyflie-nano-quadcopter-p-1205.html er en open source drone (quadcoper) som bruker crazyradioen og kommer som et kit man bare lodder sammen og kan starte å fly (tenkte jeg kanskje skulle skaffe meg en slik). Men om du tenker å lage en bil eller noe annet bakke-kjørende kjøretøy finnes det mange ferdiglagde "rammer" slik som denne http://www.coolcomponents.co.uk/catalog/magician-robot-chassis-p-975.html Det flere måter å kontrollere denne. Måten de foreslår på nettsiden er å bruke en Arduino Uno med et motordriver shield, og en IR mottaker, men jeg er ganske sikker på at man kan bruke en mottaker for bruk av crazyradio (eller noe a la det) for å styre den.

 

Det er egentlig ikke så mye mer en ett kontrollerkort og en IR/wifi mottaker man trenger. Om du bygger den helt fra scratch trenger du jo selvfølgelig to motorer eller servoer og en ramme, men du kan jo legge til hauevis av ting for å få den til å funke slik du vil. Jeg tror jeg kanskje ville prøvd med på å lage en hjemmelaga IR spake etter hvert som jeg kan bruke på alle eventuelle kjøretøy jeg lager.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan lese meg til er tanken ved de to første linkene at dingsen skal få all tenking utført av en pc. Det dreper litt av ideen med å styre fra mobilen. Jo det kan styres fra mobil, men det forutsetter at du har en pc på ryggen når du er ute med bilen, og det er pc'n du styrer fra mobilen. Jeg trenger at prosesseringen gjøres på roboten.

 

Ny applikasjon for dette: finn mobilen, koble til støvsuger, trykk kjøkken => robotstøvsugeren kommer og tar en runde på kjøkkenet pga tacoen jeg nylig fordelte jevnt under bordet.

(Dette betyr at kontrollerkortet må kunne klare et program "gå til kjøkken", som består av kurs 348 for 34 hjulrotasjoner, kurs 078 i 11 hjulrotasjoner.)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg et webinterface hvor man kan trykke + og - for hastighet, framover / stopp / bakover, og sving 0/20/50/100% i begge retninger. Når man har trykket noe, gjør bilen det den har fått beskjed om frem til man trykker noe annet, eller at kollisjonsensoren gir utslag og bilen skal tolke det som instruks om stopp.

Har den fått beskjed om å kjøre rett, skal det være signaler fra kompasset som sørger for at den gjør akkurat det.

 

Her er en kontroller som ser ut til å kunne gjøre nytten.... hvis man få koblet den til noe wlan

http://www.ebay.com/itm/mega2560-R3-ATMEGA16U2-development-board-2012-New-Compatible-Arduino-/290889260858

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se har Pi fordelen av gode programmeringsmuligheter og god lagringsplass (sd-kort)

Ulempene er få digitale inn og utganger, ingen analoge, max 3,3V på inn/ut

I praksis betyr det at man må ha I2C dingser for alt.

Og da begynner det kanskje å spøke for batteriforbruk?

Lenke til kommentar

Det holder å bruke en Raspberry Pi. Man kan lett programmere noen komandoer for å få en bil til å gjøre noe. Om du setter opp en wedserver på Pi-en og bruker et USB nettverkskort på den så kan du styre den fra en annen PC over internett, men det vil kun funke innenfor nettverket ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...