Gå til innhold

Tips til vekt-tap?


Anbefalte innlegg

Noen som har noen generelle tips når det kommer til å miste fett / gå ned i fettprosent?

 

F.eks om det finnes noe proteinpulver e.l som kan hjelpe, eller lette ting som kan være lurt å spise hvis man prøver å bli kvitt litt fett?

 

Jeg trener for tiden på tredemølle 3-4 ganger i uken, høres dette for mye ut eller er det greit?

 

Hvordan bør jeg trene på tredemølla egentlig - intervaller eller langdistanse?

 

I så fall, hvis jeg trener intervaller, bør det være med stigning eller bare med god fart?

 

Hva kan være lurt å holde seg til når det kommer til kosthold og vekttap?

 

Frokosten min:

Havregryn m / helmelk og litt sukker (ca 1 skje spredd utover)

Eller så spiser jeg brødskive med ost + kaviar / ost + agurk

 

Lunsj:

Varierer utrolig mye. Kan være alt fra grøt til pasta eller suppe.

 

Middag:

Kylling og ris + salat / fisk / kjøttkaker e.l

 

Bare et lite eksempel på hvordan jeg kan spise i løpet av en dag.

 

Mellom disse måltidene pleier jeg å spise litt frukt.

 

Hvis noen har noen generelle tips eller innvending å komme med, så bare kom med dem, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer meg selv fra en annen (nylig) tråd. Vil anbefale deg å ta en rask titt på trådene som nettopp har blitt laget, da det er flere slike i uka. Kanskje finner du deg noen gode tips der. :)

 

Om du har viljestyrke nok, kan jeg gi deg noen tips som hjelper deg ned i vekt om du følger dem slavisk.

 

1) Dropp alt som undergår kategorien godteri. Brus, potetgull og alle andre simple karbohydrater stappet i en pose. Godtesuget vil avta etter et par uker, og om du først spiser godteri deretter, vil du merke at du ikke lenger har like lyst på det.

 

2) Skal du ha noe å drikke, drikk vann. De fleste drikker er ganske kaloriholdige og ikke spesielt mettende, så ved å drikke 1 liter vann i stedet for 1 liter juice, får du plass til nesten en hel middag den dagen i stedet.

 

3) Vit at kalorier inn må være mindre enn kalorier ut. Alle har en basisforbrenning, aka. BMR, så du forbrenner kalorier selv når du sover eller bare sitter på rumpa. Ved å ta et lite anslag over hvor mye kalorier du får i deg mens du spiser, kan du bedre kontrollere din vektnedgang. For å se hvor mye du forbrenner daglig (sånn cirka), søk etter en BMR kalkulator på google.

 

4) Når du spiser, pass på å drikke vann regelmessig under måltidet. Dette vil mette mer og du vil spise mindre.

 

5) Bruk mindre fat når du spiser porsjonsretter. Det er fakta at vi mennesker har problemer med å si nei til mat som ligger rett foran oss, så ved å ha et mindre fat, får du mindre porsjoner og vil forsyne deg mindre.

 

6) Ta deg en gåtur (minst) tre ganger i uka. Gå i skogen, på fjellet eller hvor enn du vil, bare du er i litt aktivitet. Dette vil gjøre en stor forskjell i lengden.

 

7) Går litt innom 6'ern: å holde seg i aktivitet undertrykker sult, samt at du ikke bare sitter og kjenner på hvor sulten du er. Av personlig erfaring vet jeg hvor lett det er å ta seg noe å spise når man er hjemme og kjeder seg eller ser på film/serier.

 

8) Om du har muligheten, start på treningssenter. Økt muskelmasse gir økt forbrenning.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, og takk for sitatet Eloquent!

 

Masse bra informasjon her.

 

Intervall, helst i oppoverbakker, kort hardt og brutalt. Gått ned 6kg på 2 uker

Intervall, helst i oppoverbakker, kort hardt og brutalt. Gått ned 6kg på 2 uker

Wow, imponerende!

 

Hvilken fart og stigning pleier du å trene med, og hvor ofte trener du?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Raskeste vei til vektnedgang og økt kondisjon, utholdenhet og styrket kjernemusklatur er intervaller kombinert med langkjør. Viktig å ikke trene bare intervaller, du vil få en god kondisjon og grei fart - men musklene og den langvarige utenholdenheten uteblir. Glem ikke styrketreningen (ikke min spesialitet, så lar noen andre ta den..)

 

Bakkeintervaller på 1-1, 2-1, 2-2 fungerer utmerket. Altså 1 minutt løping, 1 minutt pause osv. Gjerne utfør dette med sekk med stein eller liknende når du kjenner at det blir lettere. Har du tilgang til tau og dekk, fest tauet rundt livet og slit dekket opp bakken - knalltrening.

 

Når det kommer til intervall på mølle er jeg en stor tilhenger av 4x4. 4 minutters hardkjør, etterfulgt av 2-3 minutters pause. Her startet jeg på 12-13 km/h når jeg begynte å trene løping, deretter økte jeg gradevis og ligger på rundt 16/17 på selve intervallene nå. Her må du nesten bare teste ut hva du tåler, du skal være relativt sliten etter hvert 4-minuttersdrag, men enda ha litt å gå på. I pausene skal du småjogge i lav hastighet for å unngå å stivne, samt holde pusten nogenlunde oppe.

 

Viktig å variere treningen slik at du ikke bare har de korte intervalløktene. Motiver deg til å løpe 5km en dag, deretter 10 osv. Noter tider og konkurrer mot de forrige hele veien, hjelper godt på motivasjonen. Sliter du med å løpe lengre distanser på mølla, kom deg ut og finn en fin og kupert løype. Husk gode joggesko for terrenget, og veksle gjerne sko om du skal løpe mye. Pass på å trappe ned treningen om du føler smerte i legger, lett å trene på seg en legghinnebetennelse eller belastningsskader når du begynner med intensiv løpetrening.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

For min del var det nok å begynne å mosjonere og bytte til mindre usunne varianter av mat. Det første jeg byttet ut var brus og saft med vann. Nå drikker jeg bare vann.

 

Drikke var det vanskeligste, men samtidig det letteste å endre på. Jeg var mer eller mindre avhengig av Cola, og drakk ofte 1 liter pr. dag. Når det kommer til mat, så har jeg f.eks sluttet med smør på brødskiva, byttet til magert pålegg og gjerne litt grovere men saftige brød. Tilbehør som majones er fyfy, bruk heller agurk eller tomater.

 

Formelen er ganske enkel, du må bruke mer energi enn du fyller på.

 

Edit: Nå skal det sies at helgekosen har vært til stede i min periode med vekt-tap, så lenge det ukentlige kaloriinntaket er mindre enn du forbrenner så vil du gå ned i vekt. Nå jobber jeg med å droppe helgekosen for å klare siste innspurt mot en sunnere livsstil. Så det er godt mulig å spandere på seg en pose potetgull og en brus sammen med venner dersom du vet du har kontroll over det totale kaloriinntaket.

Endret av Flaskehals
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...