Gå til innhold

Strømforsyning tar sikringen


Anbefalte innlegg

Hei.

Satte i dag sammen min nye pc og når jeg flippa over bryteren på strømforsyningen gikk sikringen på den kursen pc`n er koblet til.

Gikk over allt av kabler i pc`n og når allt viser deg å vere ok legger jeg kursen inn igjenn og allt fungerer som det skal.

Tenkte at jaja skal vel vere slik da, men så i kveld var det tordenver og jeg trakk ut kontakten til pc`n.

Når jeg skulle bruke den i kveld gikk sikringenen enda en gang når jeg koblet den til igjenn.

 

Noen med formening om hva som gjør dette og hva jeg bør gjøre med det?

 

Strømforsyningen er en Fractal design newton r2 1000w.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondensatorene er tomme for strøm. og i øyeblikket du kobler den til trekker den mye, og da snapper den sikringen. Min gjør det HVER gang jeg setter inn kabelen.

Har vert borti tilsvarende med store forsterkere, men var usikker på om det var tilsvarende med strømforsyninger.

 

Hvor mye strøm går på kursen allerede og hvor stor er sikringen? Startstrømmen kan være høyere enn konstant effekt også.

 

Ikke allverden tror jeg, det er 16A automatsikring

Lenke til kommentar

Hmm, alt etter hva slags sikringstype det er snakk om så¨vil de ikke slå ut før du er et stykke over 16A på et slik transient strømtrekk. 16A er jo også 3680W, og om PCen er det eneste store strømtrekket så betyr det altså at den i så fall trekker over 4KW i startstrøm!? Nå husker jeg ikke helt katekoriseringen av sikringer, men mener noen av de raske kutter ved ca 18-20A, altså i 4-4,5 KW skalaen.

 

Joda, kvaliteten kan jo ha litt å se på strømforsyningen, da en godt designet PSU ikke burde ha alt for stort strømtrekk når du kobler til strøm. Min egen PSU er ganske dårlig og fungerer dårlig mot UPSer fordi den har forholdsvis høy oppstartstrøm.

 

Men ok, la oss se på noen tester som kommer med noen målinger:

12v_off.jpg

 

Ok, dette er hvordan PSUen stabiliserer seg fra å være 0V til å gå til 12V i det du kobler den til. Kurven er rimelig forferdelig, og slik skal det ikke være. Av nyssjerighet så sjekket jeg videre.

 

Så kom jeg over:

 

hold_up_time.jpg

 

Her ser vi hvor lenge den klarer å holde PSUen i gang etter at man kutter strømmen. Det motsatte av hva vi ønsker å vite, men når den bare klarer 8,6ms så kan man jo begynne å lure... (ATX-spesifikasjonene sier at det bør være over 15ms) Her må det være noe veldig dårlig design på gang tenkte jeg.

 

Og neimen så kom jeg ikke over denne: inrush_current.gif

Obs! Dette er hentet fra techpowerup, og er på 115V-anlegg i USA, så her er nok strømtrekket det dobbelte av hva vi kan forvente i Norge med 230V.

 

Men 46 A (tilsvarer altså 23A her i Norge)! Det er en god del...

 

Dette er vel og merke R3-versjonen, men om dette stemmer så er jeg ikke sjokkert over at den tar sikringen. Selv en så kraftig en som 16A vil nok kunne ha problem med 23A (5300W!) i selv et kjapt øyeblikk (egentlig ikke noe problem, men om det ikke skjer raskt nok så går den for det), ja i hvert fall om det er raske sikringer, og i tillegg så er det vel litt andre ting på kursen også. Om man ikke har det allerede så kan man alternativt prøve å kjøpe seg en såkalt treg 16A sikring. :) (klasse C)

 

Sist men ikke minst så kan man kanskje vurdere ny strømforsyning.

Som sagt så har jeg selv en ganske dårlig PSU sånn sett, men har aldri hatt noe i nærheten av SÅ mye. Min 16A sikring går ikke selv om jeg bruker to PSUer (650W + 1200W), og starter disse samtidig fra bar bakke.

 

Jaja, håper dette ga noe mer innsikt.

 

Mvh

Andreas

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for et meget grundig svar :)

 

Sikringen var forresten 15A og er klasse B, på kursen var det "kontoret" et gjesterom og loftstue.

Iingenting som trekker serlig med strøm der nå på sommertid.

 

Men da konkluderer jeg med at det er "vanlig" på denne strømforsyningen og ikke en feil på min.

Endret av Hårek
Fjernet sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

Hadde et likende problem med min gamle sunbeam psu.

 

Strømmen gikk til stadighet, dog en 10A automatsikring med mye forskjellig på.

En dag kom jeg hjem og sikringen var gått, koblet ut alt og hver gang jeg koblet i psu-en gikk strømmen.

tor dermed med meg PC-en inn på vaskerommet som har en 16A kurs og kjørte den som eneste enhet der, hørte et smell i strømforsyningen og strømmen gikk.

skrudde ut strømforsyningen fra pc-en og koblet kunn strømforsyning til, sikring gikk da og.

 

kjøpte ny strømforsyning og alt fungerte fint etter det.

dog var den gamle 6år, så kunne ikke reklamere

Lenke til kommentar

Ja, det blir dog litt annerledes av hva som skjer her.

 

Når PSUen står på/er koblet til, og så tar strømmen så er det nok meget sannsynlig for en grunn. For hvis PSUen drar noe i nærheten av 10A mens den holder på, så er det noe alvorlig galt. Ja, kort sagt så vil det alltids være en form for kortslutning.

 

Når du da kobler den på en ENDA kraftigere kurs og tillater den å dra enda mer strøm, så vil det enda mer effektivt ødelegge komponenter, samt ta livet av saken. ^^

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...