Gå til innhold

[løst] Er tilleggstipend egentlig lån?


Zeorsd

Anbefalte innlegg

Poster en tråd på dette, selv om jeg også spurte om dette i UK tråden. Lurer på om noen vet hvordan tilleggstipend til skolepenger egentlig fungerer...er dette penger som må betales tilbake, altså egentlig lån og ikke stipend?

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker, sjekket også dette ved å kontakte lånekassen og fikk bekreftet svaret. Tror dette er et tema det er mye forvirring rundt så fint så fint med en oppklaring :)

 

Kunne du ha utdypet hva de sa? Jeg følte meg dummere etter å ha prøvd å finne ut svaret på dette selv.

Lenke til kommentar

De sa vel ganske enkelt at tilleggstipend er penger man ikke må betale tilbake. Eller for å si det slik: Studerer man ved universitet som kvalifiserer for tilleggsstipend, får man tre typer støtte:

 

1. Basisstøtte: Lån, men delvis stipend om man får omgjort ved bestått eksamen

2. Skolepengestøtte: Lån og Stipend, hvor mye avhenger av om det er bachelor eller master

3. Tilleggstipend: Bare stipend

 

Lån: Penger man må betale tilbake

Stipend: Penger man ikke må betale tilbake.

 

Dette er hvordan jeg har forstått systemet, og mener selv jeg fikk bekreftet dette ved spørsmål til lånekassen, men de som svarer der er ikke alltid like klare på reglene selv, så fint om flere kan bekrefte dette.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å rote rundt på sidene for å skjønne noe mer av det også, men klarer ikke se en sammenheng med det jeg leser og det jeg faktisk fikk utbetalt. For mitt forrige skoleår fikk jeg total utbetalt 58 356 i stipend og 180 224 som lån, hvorav 37 000 står som "lån som kan bli omgjort". Dette betyr at etter omgjøringen så vil jeg ha fått en total utbetalt i form av 40% stipend og 60% lån. Klarer selvfølgelig ikke finne slippen som sier hvor mye av det utbetalte er hvilken type stipend. Enten så stemmer alt eller så er det bare jeg som har drunket i det byråkratiske rotet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Antar du gikk Bachelor, da blir utregningen følgende:

 

Samlet beløp, lån og stipend:

 

180 224 + 58 356 = 238580kr

 

Trekker fra basisstøtte:

 

238580 - 94 400 (Hvorav 37000 kan bli stipend) = 144180kr

 

Så må vi trekke fra 4 440 i reisetilskudd:

 

144180 - 4440

 

139740 kr

 

Dette er skolepengene dine. Av disse er 118 420 skolepengestøtte.

 

På bachelornivå utgjør stipendandelen av vanlig skolepengestøtte 30 280. Men, siden du fikk tillegstipend får du mer: 139740 - 118 420 = 21320

 

Så kan vi legge sammen de to kildene til stipend:

 

21320 + 30 280 = 51600kr

 

Vi kan så legge til stipendandelen av reisepengestøtten: 54708

 

Det er noe som ikke stemmer helt her siden jeg kommer frem til litt over 3000 mindre, men det kan skyldes justeringer bla ift reisestøtte og forandringer til i år. Uansett mener jeg at ca 58000 virker riktig, og at tilleggsstipend er nettopp stipend.

 

Litt rotete ført opp her, håper det virker noenlunde forståelig.

Endret av Zeorsd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utregningen er litt forskjellig for Bachelor og Master:

 

 

• Til utdanning på bachelornivå gis skolepengestøtten med 50 prosent stipend og 50 prosent lån av de faktiske skolepengene opptil kr 60 560. Støtte utover dette gis som lån.

• Til utdanning på masternivå og delstudier gis skolepengestøtten med 70 prosent stipend og 30 prosent lån av de faktiske skolepengene opp til kr 60 560. Støtte utover dette gis som lån.

 

Fordeling Lån/Stipend

Bachelornivå 88 140 kroner / 30 280 kroner

Masternivå 76 028 kroner / 42 392 kroner

 

kilde: http://lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Hvor-mye/Stotte-til-skolepenger/skolepenger-utenfor-norden/

 

 

Du får altså ca 12000 kroner mer per år av skolepengene dekket på masternivå.

 

Spørsmålet her blir da om et fireårig master blir dekket som master, bachelor eller begge deler. Dette vet jeg ikke, men jeg antar at du får dekket det siste året. Dersom vi går ut fra Norge er de vanligste i Norge er 3 år Bachelor + 2 master, så vil jeg tro at det siste året kan bli dekket som på mesternivå. Jeg har ikke gått en 5 årig master, men slik jeg forstår det foregår også der de 3 første årene på "bachelornivå". Dermed tenker jeg igjen at år 4 vil bli dekket som masternivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt mindre enn meg :p

 

Hvor mye du får vil avhenge av hvor mye skolepenger du må betale. Hos meg øker det hvert år. :-/

 

Når kommer første betaling, og er det slik at vi ikke får utbetalt studielån i juni?

 

Den første betalingen kommer når du har signert gjeldsbrevet (enten elektronisk eller på papir som kommer i posten).

 

Det er vel utbetaling for 10 måneder (som for norske studenter), tror jeg? Penger har uansett aldri vært et problem for meg der borte. Alle hverdagsting er billigere. Du vil sitte igjen med ca 10k NOK for hver måned (som i Norge).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

 

Hvor mye du får vil avhenge av hvor mye skolepenger du må betale. Hos meg øker det hvert år. :-/

 

 

Den første betalingen kommer når du har signert gjeldsbrevet (enten elektronisk eller på papir som kommer i posten).

 

Det er vel utbetaling for 10 måneder (som for norske studenter), tror jeg? Penger har uansett aldri vært et problem for meg der borte. Alle hverdagsting er billigere. Du vil sitte igjen med ca 10k NOK for hver måned (som i Norge).

Jeg står igjen med ca 81 900 NOK etter å ha betalt skolepengene. Det blir vl ca. 8190 kr pr måned.

 

(Jeg sjekket hvor mye du betalte i skolepenger, bare for å ha et sammenligningsgrunnlag) Og vi betaler like mye. Rart at jeg får mindre å rutte med enn deg :/ Eller har jeg regnet feil?

Lenke til kommentar

Jeg står igjen med ca 81 900 NOK etter å ha betalt skolepengene. Det blir vl ca. 8190 kr pr måned.

 

(Jeg sjekket hvor mye du betalte i skolepenger, bare for å ha et sammenligningsgrunnlag) Og vi betaler like mye. Rart at jeg får mindre å rutte med enn deg :/ Eller har jeg regnet feil?

 

Mitt universitet har ikke semesterstart før helt i slutten av september og pleier som oftest å være ferdig de siste dagene i mai. Drøyt 7 måneder med undervisning eller tid hvor jeg faktisk er der borte. Rimelig intenst men lite å gjøre med.

 

Gir Lånekassen tilleggsstipend til ditt universitet?

Lenke til kommentar

 

Mitt universitet har ikke semesterstart før helt i slutten av september og pleier som oftest å være ferdig de siste dagene i mai. Drøyt 7 måneder med undervisning eller tid hvor jeg faktisk er der borte. Rimelig intenst men lite å gjøre med.

 

Gir Lånekassen tilleggsstipend til ditt universitet?

Jeg starter også i slutten av september, og julieferien starter i midten av desember. Etter det har jeg ca. 5 måneder (minus 3,5 uker påskeferie) med undervisning. Nesten like mye som deg og. Det virker som om britiske stutenter har mer ferie enn norske.

 

Ja, det får jeg.

 

Nå skjønner jeg. Hvis man deler det, man har igjen etter å ha trukket fra skolepenger, på ti måneder blir det ca. 8000. Men hvis jeg deler på de månedene jeg faktisk har undervisning så blir det rundt 10k.

 

Drar du hjem i alle feriene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...