Gå til innhold

Lyn og torden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei eriknor! Takk, Ja det ble tatt på natta, kl 01. Det var første gangen jeg prøvde dette så jeg ble fornøyd med førstegangsforsøket :) - brukte det samme som deg, men siden det regnet så sinnsykt så ble det litt vanskelig og jeg var usikker på innstillingene jeg skulle bruke.

Lenke til kommentar

Hei eriknor! Takk, Ja det ble tatt på natta, kl 01. Det var første gangen jeg prøvde dette så jeg ble fornøyd med førstegangsforsøket :) - brukte det samme som deg, men siden det regnet så sinnsykt så ble det litt vanskelig og jeg var usikker på innstillingene jeg skulle bruke.

 

OK :). Jeg var veldig heldig og sto utenfor regnværet.

Lenke til kommentar

Dagens bilde:Et voldsomt tordenvær ruller inn over tettbygde strøk, og dette bildet viser hvor mektig lyn og torden kan være.Dagens bilde er i all hovedsak valgt på grunn av dramatikken. Lynet strekker seg utover nattehimmelen og formelig lyser opp forgrunnen.

 

Kult å få bildet som Dagens Bilde - takk så mye :D

Lenke til kommentar

Bra treff med kort lukkertid. Ellers mener jeg at iso 100 og blender 8-11 skal gi kurante eksponeringer av lynet og da er det omgivelsene som gir lukkertiden, som gjerne blir vesentlig lengre og man kan til og med være heldig få flere lyn på en eksponering. (Ulemper er evt uønskende stripende billys på veier osv...)

 

Hvis lynene kommer i perioder kan man også eksempelvis bruke "sort-lue-trikset". Dvs om man har en lukkertid på 30 sekunder så bytter man til mauell instillinger og velger de samme verdier, så kan man starte opptak og kanskje få et lyn, så henger man raskt en sort lue foran objektivet og venter til neste runde med lyn er på gang og fjerner luen igjen. Her teller man selv lukkertiden og teller mens luen ikke er foran objektivet. På den måten kan man gjøre f.eks en 3-delt eksponering på ett bilde.

 

 

Ellers er det viktig, som du har gjort her, å finne eller vite om kurante plasser for å få med kurante tilleggsmomenter som byer, hus, trær eller lignende. Bilder av bare lyn på himmelen skal være veldig spektakulære før de skiller seg noe særlig fra mengden....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...