Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp av noen med god teknisk peil på ruter/dsl


Anbefalte innlegg

Hei der

 

Har sett det er mye gnål om rutere etc. men jeg håper at noen med kunnskap gidder å se litt nærmere på denne tråden og kan belyse de problemer jeg har og som jeg også har sett andre sliter med.

 

Hatt 704/128 Tele2 siden April, de kjører dhcp

 

Problemet er at gjerne flere ganger i døgnet, varierer en del, så synker hastigheten inn/ut til null...Jeg er allikevel tilkoplet ifølge div programmer, men jeg må restarte ruter for å komme igang igjen med overføringen.

 

Når dette forkommer så får jeg heller ikke kontakt med ruter gjennom browser, men jeg kommer igjennom til de andre maskinene på lan nettverket vel og merke hvis jeg ikke kjører lan`et på dhcp.

 

Noen ganger kommer overføringen i gang igjen av seg selv etter alt fra 20 min til et par timer, hvis jeg da ser på loggen til ruter så har den alltid akkurat motatt ack (acknowledgement) fra Tele2`s dhcp når jeg får kontant med den igjen. Andre ganger koples jeg fra og ruter reconnecter og alt fungerer en stund til...

 

Jeg har kjørt lengst med en 3Com 3C857 ruter men har også hatt en Billion-BIPAC640 samt en Netgear RP614...Bruker sistenvnte for øyeblikket og det virker som om ting er litt mere stabile, men allikevel ikke bra nok.

 

Jeg har hatt disse problemene i varierende grad siden April, og jeg har bedt Tele2 om å feilsøke, de sa de tidligere hadde hatt hastighetsproblemer med "min" sentral men at det var ordnet i Juni en gang og at alt var i orden nå...ikke vet jeg.

 

Derfor lurer jeg på om dette forårsakes av problemer med linja/sentral, modem eller et gjengs problem med slike "billigrutere"...? Modemet er forresten et Lucent 20a-bx-tn.

 

Hvor skal jeg begynne..? :(

 

 

ps: alt er konfigurert rett og med siste firmware. 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei der

 

Har sett det er mye gnål om rutere etc. men jeg håper at noen med kunnskap gidder å se litt nærmere på denne tråden og kan belyse de problemer jeg har og som jeg også har sett andre sliter med.

 

I og med du har prøvd tre routere så vil jeg nok tro feilen ligger andre steder, se om du kan prøve med ett annet modem, sjekk for jordfeil eller andre forstyrrelser i nettet. Splitter og den biten er 100% korrekt montert?

Har du fått målt linja di for støy og overslag osv.

Har du prøvd med andre nettkort i maskinene?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt jeg råder over som rutere kort software etc, men fra og med modemet og ut er det jo Tele2 sitt bord (Telenors nett)...jeg har bedt om feilsøking men så lenge jeg ikke kan konkret sette fingeren direkte på feilen så er det vanskelig å få de til å gjøre noe...de må jo skrive en feilmelding videre til Telenor... :-?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd alt jeg råder over som rutere kort software etc, men fra og med modemet og ut er det jo Tele2 sitt bord (Telenors nett)...jeg har bedt om feilsøking men så lenge jeg ikke kan konkret sette fingeren direkte på feilen så er det vanskelig å få de til å gjøre noe...de må jo skrive en feilmelding videre til Telenor...  :-?

 

Du kan jo høre med en nabo om du får låne modemet hans i et døgn eller to.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet som deg. Hadde først en Telenor Nye Online ADSL som virkelig sugde. Så byttet jeg over til Tele2, 704/128. Hadde litt hastighetsproblemer og ping problemer til å begynne med. Sendte dem en komplett logg med alle programmer, blant annet UOTrace. Fikk beskjed om at "Sentralen hadde problemer. Fikses i Juni bla bla bla". Dette ble virkelig fikset. Ikke noen problemer lenger med hastigheter eller ping.

Men hele tiden før dette så brukte jeg min 3Com ruter uten problemer. Etter at de har fikset på sentralen sin så nekter ruteren å funke som den skal. Har oppgradert FW, men akk nei. Får IP adresse, DNS etc etc. Får pinget disse uten problemer, men når jeg skal surfe nettet så virker det IKKE. Kobler jeg ut ruteren så funker det greit. Har 2 modemer liggende ...et Zyxel og et Lucent. Samme problemet med begge 2.

Jeg mistenker at det er noe med sentralene. Sikkert en setting med nettverksfilter eller noe slikt. Grunnen til at jeg mistenker dette er at jeg selv jobber med support for en annen ISP :-?

Lenke til kommentar

jeg har hatt lignende problem med en router, fant noe som het upnp som hang seg opp på router, skrudde av dette så har jeg ikke hatt problemer etterpå. har også har store problemer når jeg har hatt virus infiserte maskiner i nettverket som kan gi lignende problemer. har du antivirus på alle pc'r som er tilkoblet nettverket? sjekket for ormer? jeg hadde en som het welchia eller noe sånt her, det kvelte hele linja mi.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det er noe med sentralene. Sikkert en setting med nettverksfilter eller noe slikt. Grunnen til at jeg mistenker dette er at jeg selv jobber med support for en annen ISP  :-?

Interessant...bør du ikke ta dette opp med T2 så de kan få rettet på det, eller er kanskje dette noe de ikke vil rette på...? :o

Post hvis du kommer fram til noe er du grei.. :)

 

 

jeg har hatt lignende problem med en router, fant noe som het upnp som hang seg opp på router, skrudde av dette så har jeg ikke hatt problemer etterpå.

Skal prøve å skru av UPnP så får vi se.. :wink:

 

 

 

--------

Takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...