Gå til innhold

Usikker rundt krav etter dårlig verksted jobb på bil


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har i ett år nå slitt med vibrasjoner i bilen min ved kjøring. Etter en god del penger og mange timer med feilsøking, både privat og hos flere verksted, endte feilkilden i bakakslingen (gammel bakhjulsdrevet bil). Bakakslingen hadde jeg inne hos merkeverksted i fjor for sjekk og justering etter en reparasjon jeg utførte selv. Nå viser det seg den har vært kjørt i ett år hvor delene har vært ute av toleranse med klaringer og press. Dette har ført til stor slittasje og er etter min mening vrak nå. Har tatt bilder av funnene og tatt vare på oljen jeg tappet av og bestilt time igjen for å få dette rettet opp.

 

Er dette en sak som dekkes av reklamasjon, altså at jeg ikke skal behøve å betale? Bilen er 27 år gammel, så er en reell mulighet at deler som trengs har utgått fra sortimentet. Er snakk om differensialen (tannhjulene og lagerene), så er en veldig dyr reparasjon vil jeg tro. Hva kan jeg kreve, og hvilke muligheter ser jeg på om deler ikke er å oppdrive lenger?

 

Selv mener jeg at bakakslingen bør settes i stand på verkstedet sin regning til å være minst like bra som når jeg leverte den inn for sjekk. Da var delene kjørt 160.000km. Med den slittasjen jeg fant, så må egentlig alt byttes ut. Kan jeg kreve det? Betalte noen tusen for sjekken i fjor, så forventet jo jobben ble gjort ordentlig.

 

Mye research har gått inn i emnet, og dette er ikke noe som kan skje gradvis. Hvertfall ikke så raskt som det har skjedd i dette tilfellet. Dette er feil justert, menneskelig feil.

 

Har en tråd om feilsøkingsprosessen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1463257&view=findpost&p=20494396

 

 

- Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha tittet innom tråden om feilsøkingsprosessen, og sett at denne bakakselen din har vært i krigen, med esab-sperre og sikkert en del annen mishandling tror jeg du bare kan glemme å plage verkstedet med den.

Om et verksted sjekket og justerte, for et år siden, er det likevel ikke rart om ting går dukken i løpet av et år.

Spesielt ikke når denne har vært så hardt brukt tidligere.

Kjøpe en "ny" brukt, og bli ferdig med saken.

Lenke til kommentar

Tingen her er at alle delene ble byttet ut med deler som var gått 160.000km fra en pensjonistkjørt bil. Grunnen til at ikke hele bakakslingen ble byttet var den generelle utvendige standen som avgjorde det. Donor-akslingen var veldig rustet og stygg i motsetning til den som var på bilen som var nylig pusset opp utvendig. Det verkstedet skulle gjøre var å måle opp og justere klaringer og lignende slik denne situasjonen ikke skulle oppstå med de "nye" delene. Denne slittasjeskaden er da altså helt uavhengig av at det har vært sveist i tannhjulene eller ikke, da disse tannhjulene har blitt erstattet.

Lenke til kommentar

Problemet her er at det ikkje er innlysande at dette ligger under tjenesteyterens erstatningsansvar etter håndverkertjenesteloven.

 

Ein viktig del er blandt anna kva du avtalte at verkstedet skulle utføre. Ein generell sjekk og justering av bakakslingen er ikkje det samme som at bakakslingen skal være i minst eit år.

 

Det er ikkje umogleg å vinne fram i ei slik sak, men sidan det ikkje er heilt opplagt at du har rett på erstattning så kan det være at du vil ha behov for å hyre inn ein advokat som kan hjelpe deg med å fremme saka.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil dra det så langt at jeg kobler inn en advokat i bildet. Sjekk og justering av bakakslingen innebærer jo å måle klaringene mellom tannhjul og justere dette slik alt er innenfor toleranse. Dette krever riktignok litt tålmodighet og presisjonsinstrumenter, så kan lett gjøres feil.

 

Har snakket med andre personer, og virker som det er en del delte meninger om saken. Jeg får ta en bedre prat med verkstedet for å unngå noen misforståelser. Skulle dette ikke gå under garanti/reklamasjon så har jeg ikke noe annet valg enn å svelge dette og kjøpe en annen bakaksling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...