Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Mogleg å arbeide kvitt forutan altfor mykje styr?


Staketten

Anbefalte innlegg

Eg har teke på meg helgearbeid hjå to privatpersonar, med kvar deira eigedom eg skal vera med på å skjøtte. Det er avtala 120 NOK i timepris, og jamleg innsending av timelister. Er det mogleg å arbeide med dette kvitt forutan altfor mykje styr for meg og mine to arbeidsgjevarar?

 

Dette er i tillegg til mine 37,5 timar eg arbeider fast i veka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men det avhenger av omfanget. Er omfanget lite, dvs ikke egnet til å gi en varig inntekt, så kan det regnes som hobbyinntekt. Om du jobber 10 timer hver helg og f.eks i 10 helger er dette 12 000 kr, noe jeg klart vurderer som hobby. Men jobber du f.eks 15 timer hver helg og i 30 helger så er på 54 000 kr og da er det ikke å regne som hobbyinntekt, da grensen på 50 000 kr for merverdiavgift + plikt til bokføring/næringsoppgave har oppstått--

 

Men skillet her kan være vanskelig å sette, så mitt råd er at du på bakgrunn av timelistene fakturere de to og at inntekter og utgifter bilagsføres løpende.

 

En grei veiledning finner du her.

http://www.skatteeta...llernaering.pdf

 

Har du ikke tenkt å gjøre dette til noe som helst næringsvirksomhet, og planlegger å gjøre dette som litt ekstraarbeid i noen år er vel regelen å holde seg godt under 50 000 kr i årer (pr 12 mnd periode). Du kan da bare fakturere de to, og oppgi de inntektene du har som hobbyinntekt i ligningen. Du vil dog ikke ha rett på fradrag for kostnader

 

Det vil ikke være noe mere egentlig enn dette, dine oppdragsgivere vil ikke få krav om lønnsoppgaver etc og du trenger ikke et regnskap.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

"Spesielle skatteregler gjør det enklere og billigere for deg som skal engasjere privatpersoner for arbeid hjemme eller på fritidseiendommen." Skatteetaten.

 

Det er et fribeløp på 4.000,- kroner, som hverken skal skattes eller innberettes.

 

For beløp under 60.000,- kroner er det fritak for arbeidgiveravgift, arbeidstaker må betale skatt og arbeidsgiver er pålagt å trekke skatt iht. skattekortet.

 

http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridiske-raad-og-veiledninger/Forenklede-skatte-og-avgiftsregler-for-arbeid-i-hjemmet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...