Gå til innhold

Psykologi-tråden


t_xtra

Anbefalte innlegg

Vi trenger også en tråd, ikke sant?

 

Dette er tråden for alle psykologi studenter og andre som har lyst å studere psykologi i fremtiden. Tråden skal være en ressurs for psykologi studenter. Håper vi kan dele erfaringer. :)

 

Har du spørsmål om studier i psykologi - fyr av!

 

Relevant informasjon:

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykolog

http://www.psykol.no/Fag-og-profesjon/Om-psykologer/Hvordan-bli-psykolog

Endret av t_xtra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaringer med å bli psykolog i utlandet? Hvor er best/lettest å komme inn?

 

En kompis av meg har studert psykologi på Middlesex University i London i ett år nå. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å komme inn der, men han opplever ikke studiet som veldig krevende. De har ingen eksamener.

 

Det er også verd å nevne at hvis man vurderer å studere psykologi i utlandet og komme hjem igjen, bør man forsikre seg om at graden er godkjent i Norge. Der kan sikkert ANSA være til hjelp.

Lenke til kommentar

Å utdanne seg til psykolog utlandet kan, etter hva jeg har forstått, være problematisk. Spørs litt om man skal praktisere i Norge eller utlandet, men her er det ikke alle løp fra utlandet som blir godkjent. En vei utenom profesjonsstudiet her (kjekt i fht skyhøye snittet for å komme inn..) er å vel å ta bachelor og dermed bygge på denne i utlandet, for eksempel Danmark som er ganske populært. Men da må man jo sørge for at løpet man følger er godkjent for praktisering her :)

 

Har savnet en slik tråd som dette!

Lenke til kommentar

Har også savnet en slik tråd, vet det er flere som har spm. :)

Har noen venner som går bach.psyk som tok noen fag i danmark, da det er lettere å komme inn på kandidatstudiet i danmark med norsk bach med disse fagene.

 

Ellers er studieløpet i Norge og utland veldig forskjellig oppbygd, og du er ikke garantert norsk godkjenning ved psyk utdanning i utlandet.

 

Hva studerer dere? Hvor? :)

Endret av t_xtra
Lenke til kommentar

Hvis man skal studere i England må studietløpet være godkjent av BPS (British Psychology Society). De fleste universitetene som blant annet Across the pond foreslår hvis man vil bli psykolog er godkjent av BPS dermed er det ganske stor sannsynlighet for at studiet er godkjent i Norge også og du kan jobbe som psykolog. Men man må velge fag som ligner på de fagene i profesjonstudiet i Norge. Selv skal jeg begynne å studere på the university of Essex til høsten :)

Lenke til kommentar

Selv starter jeg på psykologi profesjon ved uit nå til høsten. :)

 

Nice! Hva var snittet der i år? Vurderer profesjon i Bergen eller Tromsø neste år, men samtidig virker bachelor + master også greit. Vil gjerne jobbe klinisk, men forskning og undervisning virker også spennende.

 

Har fullført årsstudium i psykologi men tar nå et år hvor jeg tenker og tygger litt på veien videre, samt jobbe og spare penger slik at jeg slipper alt studielånet :)

Endret av Maeriel
Lenke til kommentar

Vet ikke hva snittet ligger på, det får vi ikke opplyst. Med mindre det er lagt ut på instituttets sider nå. Det var ihvertfall 250 søkere til 44 plasser. Kom inn på NN kvota så konkurransen var vel litt mindre der enn på vanlig kvote.

Lenke til kommentar

Nå er jeg verken psykologistudent eller planlegger å studere det, men er psykolog, så da regner jeg med at jeg er kvalifisert allikevel ;)

 

Jeg tok hele utdannelsen min i Danmark, altså 3 år bachlor + 2 år kandidat.

 

For å kunne jobbe som psykolog i Norge må man etter studiet i Danmark deretter først søke Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell (SAK) om en midlertidig lisens og jobbe i 2 år under veiledning av en autorisert psykolog. Det siste er ikke noe problem ettersom man jo som psykolog uansett har rett og plikt til å motta veiledning. Det er for øvrig ikke noe krav til antallet veiledningstimer.

 

Edit: Kan legge til at her hvor jeg jobber er det null skille i lønn eller type arbeidsoppgaver mellom de som jobber på midlertidig lisens og de som er ferdig autoriserte ut fra universitetet. Det er heller ikke noe hjemmel for et slikt skille, selv om enkelte arbeidsgivere visstnok prøver seg (i hvert fall lønnsmessig).

 

Når de 2 årene er gjennomført søker man bare SAK om endelig autorisasjon.

 

Baksiden ved å studere i Danmark er at man blir hengende ett år etter ift. spesialistutdannelsen kontra de som tar utdannelsen i Norge, siden man ikke kan starte på denne før man er autorisert. Jeg vet dog ikke om det kan kalles en bakside ettersom jeg i hvert fall synes det var greit å ha de to årene på å falle inn i rollen som psykolog, og ikke skulle bestemme meg for videreutdanning umiddelbart etter at jeg var ferdig på universitetet. Det var for min del vanskelig nok å bestemme seg for hvilken spesialistutdannelse man skal velge med disse to årene i praksis først, så da kan jeg jo bare forestille meg hvordan det kan være for de uten... :confused:

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Nå er jeg verken psykologistudent eller planlegger å studere det, men er psykolog, så da regner jeg med at jeg er kvalifisert allikevel ;)

 

Jeg tok hele utdannelsen min i Danmark, altså 3 år bachlor + 2 år kandidat.

 

For å kunne jobbe som psykolog i Norge må man etter studiet i Danmark deretter først søke Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell (SAK) om en midlertidig lisens og jobbe i 2 år under veiledning av en autorisert psykolog. Det siste er ikke noe problem ettersom man jo som psykolog uansett har rett og plikt til å motta veiledning. Det er for øvrig ikke noe krav til antallet veiledningstimer.

 

Edit: Kan legge til at her hvor jeg jobber er det null skille i lønn eller type arbeidsoppgaver mellom de som jobber på midlertidig lisens og de som er ferdig autoriserte ut fra universitetet. Det er heller ikke noe hjemmel for et slikt skille, selv om enkelte arbeidsgivere visstnok prøver seg (i hvert fall lønnsmessig).

 

Når de 2 årene er gjennomført søker man bare SAK om endelig autorisasjon.

 

Baksiden ved å studere i Danmark er at man blir hengende ett år etter ift. spesialistutdannelsen kontra de som tar utdannelsen i Norge, siden man ikke kan starte på denne før man er autorisert. Jeg vet dog ikke om det kan kalles en bakside ettersom jeg i hvert fall synes det var greit å ha de to årene på å falle inn i rollen som psykolog, og ikke skulle bestemme meg for videreutdanning umiddelbart etter at jeg var ferdig på universitetet. Det var for min del vanskelig nok å bestemme seg for hvilken spesialistutdannelse man skal velge med disse to årene i praksis først, så da kan jeg jo bare forestille meg hvordan det kan være for de uten... :confused:

 

Så flott da, fint med ferdigutdannede her i tråden også :D

 

Kanskje likegreit å vente litt med spesialutdannelsen fremfor å hoppe rett inn i den, det hadde hvertfall jeg syntes. Kanskje finne ut ordentlig man virkelig har lyst til å spesialisere seg i :) Jeg selv er usikker på løpet videre, er kun ferdig med årsstudiet men faller mer og mer mot siste årene på HiL og deretter prøve meg på kandidat i Danmark. Ska'kke være lett å finne ut av :)

 

Trivdes du i Danmark, var det mange andre norske på studiet? Hvordan var det med dansk/(engelsk?) undervisning istedenfor norsk? Trives du med yrket nå? :)

Lenke til kommentar

Trivdes du i Danmark, var det mange andre norske på studiet? Hvordan var det med dansk/(engelsk?) undervisning istedenfor norsk? Trives du med yrket nå? :)

Jeg trivdes svært godt. Det er billigere både å bo og leve i Danmark enn i Norge, så man kommer lengre på studentlånet der enn man gjør her hjemme. I tillegg synes jeg den danske kulturen er ganske herlig, hvor "hygge" og liberale holdninger står sentralt - de er generelt en gjeng med livsnytere, og det smitter :) Vintrene synes jeg dog var rimelig stusselige med regn, sur vind og null snø (er vant til innlandsklima og skikjøring). Noe jeg også synes var litt plagsomt var at eksamnene for høstsemesteret var helt i starten av januar! Dvs. at det ble en kort juleferie, før vi deretter hadde en ny friperiode før vårsemesteret startet i februar.

 

Vi var en liten gruppe (7-8 stykker) nordmenn på kullet mitt, men vennegjengen min var blandet med både nordmenn og dansker. Det var enkelte av nordmennene som holdt seg veldig for seg selv og bla. stort sett hang med den lokale ANSA-gjengen på fritiden, men jeg forstod aldri helt poenget med det. De ble da også oppfattet som litt merkelige av både danskene og oss "integrerte" nordmenn.

 

Språket føltes helt krise de første par dagene, men etter to uker hadde jeg null problem med å forstå alt som ble sagt (med unntak av folk fra Sør-Jylland da - de snakker helt kokt). Det største problemet viste seg faktisk å være å få danskene til å forstå meg ettersom alt av skandinaviske språk, muligens med unntak av sørlandsdialekt, er gresk i deres ører. Så det ble da å legge til seg en horribel norsk-dansk som faktisk var vanskelig å kvitte seg med når jeg kom hjem igjen :p Rotet fortsatt med ordstillingen og kunne bruke enkelte danske ord ett år etter at jeg returnerte til Norge.

 

Alt i alt trives jeg godt med yrket nå. Det er variert og stort sett veldig spennende, og for min del er det ganske få ting som kan måle seg med den tilfredsstillelsen man opplever når man får til en positiv endring hos en pasient. Men samtidig er det et stort sjokk å komme ut i praksis og et mye tøffere yrke enn jeg nok hadde sett for meg. Det er kanskje litt preget av at jeg jobber i BUP-feltet, hvor det blir mye saker hvor man ikke får gjort noe fordi foreldrene og/eller systemet svikter. Jeg pleier av og til å si at jobben min er å være et menneskelig søppelspann. Man skal være veldig bevisst på å ikke ta all elendigheten inn over seg, samt å kjenne hvor begrensningen for ens ansvarsområde, hvis ikke er det lett å gå på en smell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å begynne på psykologi profesjon til neste år. Så fint med denne tråden for alle oss som ønsker oss i den retningen. Har til nå studert medisin i tre år i Oslo, men har fått innvilget permisjon, da jeg føler jeg har havnet på feil hylle. Først permisjon et semester og litt tenking, så søke psykologi i Oslo. Skal prøve å få permisjon et eller to semester fra medisin mens jeg studerer psykologi, i tilfelle jeg skulle angre meg. Men har tenkt veldig lenge på dette nå så tror egentlig ikke det. Er det noen som studerer i Oslo og kan si noe om opplegget der? Er det bra miljø? Er det mulig å jobbe en del ved siden av studiet de første årene?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ang. dette alternativet med å ta kandidatstudium i danmark, og gjøre seg til psykolog i norge etterpå, det er vel ikke fare for at alternativet bortfaller i løpet av de nærmeste år? hvor sikkert er dette? :)

 

Jeg er ikke sikker på hvor sikker denne veien er, men det har jo vært mulig å ta denne veien lenge. Eneste som har skjedd er vel at det er færre plasser for nordmenn i Danmark på disse studiene, de synes det er kjipt at nordmenn tar plassene deres, studerer, og så drar tilbake til Norge :p

 

Jeg kommer nok selv til å satse på kandidatstudium. Frem til nå har jeg tatt årstudium og vil søke meg inn på HiL til neste år med håp om å få fritak fra førsteåret. Hvis man vil ta kandidatstudiet er det hvertfall bachelor på HiL som har det beste løpet da det ligner mest på fagene de bygger på med kandidatstudiet, såvidt jeg har skjønt :)

Lenke til kommentar

Okay, takk for informasjonen. får bare gjøre litt research på dette med bachelor (helst i bergen) med overgang til kandidatstudiet i danmark, så jeg er sikker.

Mye god info om kandidatstudiet her (link) :) Det funker å komme inn på kandidatstudiet på grunnlag av bachelor i Bergen, men det kan hende du må ta ekstra fag for å komme inn. Husker ikke helt hvor du kan finne info om dette, men Lillehammer har hvertfall beste fagkombinasjonen akkurat nå :)

Lenke til kommentar

Takk igjen, og en veldig nyttig link! Jeg merker at jeg har egentlig veldig mange spørsmål angående videre studiet i psykologi, så jeg må bare spørre noe jeg har lurt på en stund, som det viser seg de fleste har inntrykk av ikke er noe problem; hvordan er opptaket på andre året i et bachelor-opplegg(hvor som helst), med gjennomført årsstudium? jeg tenker, det må jo være ganske trangt om plassene når linjene blir fylt opp det første året? Og jeg søker da med karakterene fra årsstudiet?

 

Lenke til kommentar

Takk igjen, og en veldig nyttig link! Jeg merker at jeg har egentlig veldig mange spørsmål angående videre studiet i psykologi, så jeg må bare spørre noe jeg har lurt på en stund, som det viser seg de fleste har inntrykk av ikke er noe problem; hvordan er opptaket på andre året i et bachelor-opplegg(hvor som helst), med gjennomført årsstudium? jeg tenker, det må jo være ganske trangt om plassene når linjene blir fylt opp det første året? Og jeg søker da med karakterene fra årsstudiet?

 

 

Bare å spørre i vei, veldig greit at vi har en sånn tråd som dette her :D

 

Hvis du starter på et bachelorløp fremfor årstudium vil jeg tro at man er sikret plass alle tre årene med mindre man henger etter, stryker på mange eksamner, osv.

 

Hvis du har fullført årstudium og skal inn på bachelor (andre året), så mener jeg at dette gjøres ved søknad på Samordna opptak, og du søker på lik linje som alle andre. Altså på grunnlag av alderspoeng, karakterpoeng, osv. Du får også to ekstra poeng for å ha fått 60 studiepoeng. Da vil du søke på førsteåret, og når du kommer inn så må du søke skolen om innpassing av fag (fag du har tatt fra før av) eller godkjenning av hele førsteåret. Dette er veldig greit på enkelte universitet/høgskoler da årstudiet og førsteåret bachelor tilsvarer ca. de samme fagene. Disse vil du da få godkjent og slippe, fordi du allerede har vært gjennom fagene.Hvor mange plasser for dette vet jeg ikke, men regner med at noen dropper ut o.l etter førsteåret, og at det derfor er plass til noen ekstra på f.eks andreåret.

 

HiL har veldig god løsning på problemet om overlapping og om fagene tilsvarer hverandre osv, ved at mange årstudier er forhåndsgodkjent. Hopper du fra årstudium ved et av universitetene nedenfor og vil fortsette på bachelor på HiL vil søkingen gå greit og du kan starte på andreåret. Du søker likevel via Samordna opptak :)

 

Fra Hil.no:

 

Følgende årsstudier i psykologi fra andre institusjoner kan godkjennes som fritak fra første år Bachelor i psykologi:

Universitetet i Bergen

Universitetet i Oslo

Universitetet i Tromsø

 

 

 

Hvordan det er andre steder vet jeg ikke helt, men ofte går det greit å gå fra førsteåret til andreåret et annet sted, da introduksjonsemnene i psykolog ofte er de samme både på årstudium og førsteår på bachelor. Eksempler er jo ex.phil, ex.fac og innføring i psykologi. Men det kan oppstå noe problemer om fagene ikke overlapper hverandre. Da må man kanskje bli nødt til å ta førsteåret i bachelorløpet om igjen, fordi man kan ha gått glipp av viktige fag :\

Endret av Maeriel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...