Gå til innhold

Med DLD på banen - Hvordan anskaffe seg anime?


Anbefalte innlegg

Hei, karer, fruer og det som verre er!

 

Nå som DLD er i full vigør, hvordan får man egentlig tak i anime? Det er flere nye serier jeg kunne tenke meg å se, men som jeg simpelthen ikke vet om er mulig å få sett på lovlig vis. Naturligvis kan man finne det streama på nettet, som jeg har hørt skal være i juridisk grenseland, men kvaliteten er jo så dårlig at det nærmest er utelukka. Iallfall for mitt vedkommende.

 

Da er det eneste man står igjen med fansubs fra ulike torrents. Noe som i utgangspunktet ikke er veldig tiltalende. Men kanskje eneste utvei?

 

Er det andre måter å få sett serier som f.esk. Attack on Titan på, og i juridisk forstand, hvilken risiko utgjør det (eventuelt) å laste ned fansubs?

Endret av Zabaniya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nok svært vanskelig desverre. For å se det lovlig må du nok vente til det kommer ut på DVD. Er nok uansett svært usansynlig at rettighets folka går etter anime, er nok mer store TV serier og filmer de bryr seg om. Anime blir et litt for smalt marked.

 

Et lovlig alternativ du kan sjekke ut er Crunchyroll, men er usikker på hvilke serier de tilbyr av de nyere.

 

(Anbefaler du kikker på VPN løsninger med kryptering, som f.ex privateinternettaccess)

Endret av Cerru
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For en stud til bake så var det noen artikler om at kulturdepartementet sa att å se streaming av videoer over nette ikke var straffbart/ulovlig. Aner ikke om det fortsatt er tilfelle. Men om det fortsatt stemmer så trur jeg det er sider som streamer anime serier. Trur ikke det er så lett for privat folk å snappe opp hvem som streamer fra de sidene som det er å snappe opp hvem som laster fra p2p netverk, så mulig det er vanskeligere for filmbransje å finne deg for å forsøke seg på om private søksmål fungerer på slikt.

 

Netflix USA har foresten noen anime serier, men de er sikkert ikke helt nye.

Lenke til kommentar

Hele opplegget med translations og venting er et dumt og klønete.

 

Mye av materialet er ikke mulig å få tak i på lovlig hvis.

 

Ta fansubs, uttallige utgivelser finnes ikke på engelsk språk. Hadde det ikke vært for fansubbing ville vi aldri få sett dem.

 

Hvis jeg vil se en ny serie og ikke gidder å vente flere måneder eller (i værste tilfelle) år på engelsk språk/tekst, laster jeg det bare ned en fansubbet versjon og nyter den med god samvittighet.

 

Tror ikke det er kroken på døra for deg med det første. Piratjegerene er som oftest opptatt av trippel AAA blockbustere som de nyeste kinofilmene og sånt. Anime kunne de ikke gitt mindre faen i.

 

For øyeblikket altså. Hold øyne og ører åpne dog, det finnes jo en mulighet for at det også kan forandre seg.

Hvis du er medlem av torrentside så er det bare å følge med på forumet dets. Og hvis det er nyss om crackdowns finner du det som regel først der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du trenger ikke å frykte. Gå til anskaffning av en VPN (Virtual Private Network), så burde det være ganske vanskelig å finne deg. I tillegg er det lite sannsynlig at de i det hele tatt kommer til å spionere på deg med mindre du laster ned massevis av filer døgnet rundt.

 

En VPN koster ikke mer enn rundt 200-300kr i året, som er en liten pris å betale i forhold til det andre alternativet. Her er den jeg bruker: https://www.privateinternetaccess.com/ Denne kan du også ha på 3 forskjellige enheter til enhver tid og programvaren deres kjører på de fleste operativsystem.

 

Da er det bare til å kose seg videre, men prøv å støtt studioene så mye du kan. Aldri glem at vi tross alt nyter noen andre sitt kunstverk, som er lagd med mange timer med hardt arbeid, og de fleste av oss gir så og si ingenting tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...