Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan gipse tak? (for å unngå lyd)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på hvordan taket bør gipses for at det skal bli minst mulig støy. Jeg har ikke tenkt å bruke lydbøyler, men det er allikevel måter som kan forbedre lydisolasjonen, ikke sant?

 

Tidligere var taket dekket med ekstra lange gipsplater (i håp om å gi best mulig lydisolason). Etter at taket ble skadet av håndverker så har håndverker skåret ut gipsen der hvor skaden var og lagt i en ny plate. Vil ikke da lydisolasjonen være dårligere enn før?

 

Jeg ser også at håndverker ikke har lagt inn strø i den nye skjøten, det er derfor 40cm mellom hver skrue. Vil ikke dette også svekke lydisolasjonsevnen?

 

Må det brukes akryl i tillegg til sparkel for best mulig resultat?

 

På forhånd takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gipsen i seg selv alene er ikke med på å stoppe lydgjennomgang. For at det skal bli mest mulig lydtett bør det også være isolasjon i bjelkelaget og hvis det er beboelig rom på andre siden av taket ditt anbefales det for eksempel lydplater på golvet under parketten. For best resultat bruker man lydplater, isolasjon og lydbøyler, men bare isolasjon gir også bra resultat.

 

Poenget er at lyden forplanter seg gjennom fast materiale og luft, og så lenge det ikke er noe mellom fest materiale og det er luft mellom bjelkelaget forplanter lyden seg. Dess mer tiltak dess mer resultat.

 

Sparkel liker jeg best å sparkle med. Akrylen sprekker for lett opp syns jeg. Er det mye å sparkle bør du også bruke armering.

 

Tror ikke lapping i gipsen skal si noe for lyden så lenge det blir skikkelig tett med sparkel. Rart at det ikke er spikerslag bak gipsen som er skjøtet. Er den skjøtet på bjelke kanskje?

Lenke til kommentar

Gipsen i seg selv alene er ikke med på å stoppe lydgjennomgang. For at det skal bli mest mulig lydtett bør det også være isolasjon i bjelkelaget og hvis det er beboelig rom på andre siden av taket ditt anbefales det for eksempel lydplater på golvet under parketten. For best resultat bruker man lydplater, isolasjon og lydbøyler, men bare isolasjon gir også bra resultat.

 

Poenget er at lyden forplanter seg gjennom fast materiale og luft, og så lenge det ikke er noe mellom fest materiale og det er luft mellom bjelkelaget forplanter lyden seg. Dess mer tiltak dess mer resultat.

 

Sparkel liker jeg best å sparkle med. Akrylen sprekker for lett opp syns jeg. Er det mye å sparkle bør du også bruke armering.

 

Tror ikke lapping i gipsen skal si noe for lyden så lenge det blir skikkelig tett med sparkel. Rart at det ikke er spikerslag bak gipsen som er skjøtet. Er den skjøtet på bjelke kanskje?

 

Takk for svar :)

 

Ja, det er en avstand mellom takbjelkene på ca 30 cm. Det er kun i disse bjelkene langsiden av den nye gipsplaten er skrudd fast i. Det er altså ingen spikerslag i mellom bjelkene, så avstanden mellom skruene er på minst på 30 cm. Vil mangelen av spikerslag mellom gipsplatene medføre mer lydlekkasje?

 

De opprinnelige lange gipsplatene i taket var kun festet i skjøtene langs takbjelkene. Det er også Glava i taket.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar :)

 

Ja, det er en avstand mellom takbjelkene på ca 30 cm. Det er kun i disse bjelkene langsiden av den nye gipsplaten er skrudd fast i. Det er altså ingen spikerslag i mellom bjelkene, så avstanden mellom skruene er på minst på 30 cm. Vil mangelen av spikerslag mellom gipsplatene medføre mer lydlekkasje?

 

De opprinnelige lange gipsplatene i taket var kun festet i skjøtene langs takbjelkene. Det er også Glava i taket.

 

Det beste er jo at det er spikerslag bak plateskjøtene for at ikke sparkel skal sprekke opp. Jeg bruker ca 15-20 cm mellom skruene, men det er litt ulik praksis ute å går så sitter nødvendigvis ikke med fasiten. 2 lag med gips er også en mulighet som Moskus skriver. Da kan du montere gipsen slik at skjøtene overlapper og ikke kommer på samme sted også blir det mer stivt og stabilt.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra dere begge :)

 

Det ble litt mye å skifte hele taket og sette opp lydbøyler pga skapdører som går fra gulv til tak i enden av rommet.

 

Men å legge dobbelt lag med gips hadde kanskje vært en god løsning, som ikke nødvendigvis koster så mye. Må da det første laget sparkles i kantene før neste gipslag legges på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...