Gå til innhold

Teknisk spørsmål om utsettelse av betaling av studielån


Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med å studere for øyeblikket og har fem år med studielån bak meg.

Pga personlige problemer har jeg ikke jobb eller inntekt for øyeblikket. Har noen erfaring med å søke om utsettelse av nedbetaling? Som jeg forstår det skal det gjøres på nettsidene deres. Jeg gikk inn, men ble usikker.

Skal jeg bare trykke på betalingsutsettelse og så bekrefte for de to datoene som kommer (august og november)?

På nav-kontoret var det noen som nevnte "frysing" av studielån. Skal jeg søke om dette separat eller hvordan fungerer dette?

 

Beklager dumheten min her. Men jeg hadde satt stor pris på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betalingsutsettelse er det bare å søke om, du trenger ikke noen spesiell grunn en gang. Man kan få det opp til 12 ganger (så 12 x 3 mnd terminer = 3 år).

 

Sletting av renter er en separat sak som man søker om på etterskudd. Så det trenger du ikke bekymre deg for akkurat nå. Hvis du har rett på sletting av renter fra i dag frem til årsskiftet for eksempel så vil det være mest naturlig å søke om det om ca. ett år når ligningen for 2013 er klar osv. Fristen er 3 år, så så lenge du ikke glemmer det helt til 2016-2017 så har du god tid på deg til å få det gjort :).

 

Edit: en liten rettelse til det siste, lånekassen foreslår at man søker ved årsskiftet (så du vil da søke rentefritak for 2013 i januar 2014). Søknaden blir ikke ferdig behandlet før ligningen er klar og oversendt lånekassen så det utgjør ikke store forskjellen. Og som sagt så har du uansett 3 års frist så det er ikke krise om du glemmer det i januar.

 

Husk forresten å meld deg som arbeidsledig på NAV for å være sikker på å oppfylle vilkårene for rentefritak. Man må ha hatt lav nok inntekt + dokumentere gyldig situasjon (som arbeidsledighet) for å få rentefritak.

Endret av dravisher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei
dravisher: Du er kanskje ikke aktiv her lengre, men hvis noen andre kan svare ville det vært fantastisk.

Jeg har søkt om utsettelse for februar-betalingen. Jeg har også fått bekreftelse av sosialkontoret at jeg mottar sosialpenger - som betyr jeg kan søke om rentefritak.
Jeg snakket med Lånekassen på telefon, og de sa jeg kunne/burde vente til januar før jeg offisielt søker om rentefritak/frysing av lån/renter.
Stemmer dette?
Er bare redd for å gjøre en feil her.

Det er "OK" - altså problemfritt eller best å vente til januar med å sende søknad om rentefritak på lånekassens sider og laste opp vedtaks-brev?

Jeg er også forvirret fordi Lånekassen sa at de automatisk fikk beskjed om at en eks-student ikke hadde økonomi til å tilbakebetale, men jeg skal allikevel sende inn papirer og søke, altså?

Jeg vet det er juletider og folk har sitt eget å slite med, men hadde bare trengt noe bekreftelse fra noen 'in-the-know' slik jeg kan nyte juleferien angst-fri.

TB

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig "in-the-know" jeg heller altså, men jeg er ganske så sikker på at lånekassen generelt sett opererer med at man søker tilbake i tid når det kommer til f.eks. sletting av renter. Så lenge du ikke glemmer å søke innen det har gått 3 år så skal du altså være på trygg grunn :).

Takk :) Ja, jeg ble skikkelig forvirret av det der "tilbake i tid". Men hvis jeg søker i januar, så sletter jeg vel rentene for hele 2013...

Thanks, lill' buddy.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...