Gå til innhold

Smart telefon kan bruke ext harddisk lagring ?+nettbank


Anbefalte innlegg

Smart telefon som erstatning for laptop er hva som er under vurdering, men det er jo himla liten plass til diverse, så spm mitt er da hvordan kan man utvide plassen med en ekstern harddisk ? eller kan man i det hele tatt det ?

 

Også er det dette med nettbank, jeg har hørt så mye fram og tilbake i det siste, med tanke på en telefon eller nettbrett some kjører android, kan man betale med nettbank da ?

 

Og ja ang ext hdd, spm mitt medfatter at man ikke trenger en pc som ett mellomledd for og overføre fra mobil til harddisk, det er jo en del av hele poenget.

 

(min mor snuser på en galaxy note II istedet for å kjøpe en bærbar pc)

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette et eksternt minnekort i telefonen. Hvilken modell vurderer du?

 

hvilken bank bruker du og hvilken operatør. Det er mulig å bruke nettbank på telefonen din men hvilken løsning er litt avhengig av hva du har.

 

Hun ser på en galaxy note II på oppfordning fra meg, det eller kanksje en galaxy s4, men jeg har tenkt at en litt større skjerm er greit for mor ^^ Siden s4 har 5" og noteII 5,5".

 

Tror det er DNB Nor. Tidligere postbanken før de slo seg sammen.

 

Ja klar over minnekort, men om jeg husker er det vel maks støtte for 64gb, og det er jeg redd blir litt lite som en laptop erstatning som gjerne minimum har 500-750gb.

 

Så derfor gjenstår spørsmålet om ext harddisk fortsatt, uavhenging av minnekort.

 

P.s. ble fortalt på lefdal at note-II og s4 begge hadde støtte for ext hdd. Ikke at jeg stoler så mye på slags folk....Vet heller ikke om det fungerer på en annen måte, ville det i så fall fungere some på en vanlig pc da kanskje, eller kreve spesial utstyr ?

 

P.s.s. @Einar: I saw you have seen, and own "Abraham Lincoln: Vampire Hunter"....I'm so sorry xD (Guess jeg hadde et nyskjerrig øyeblikk, og av en eller annen grunn bare følte for og kommentere på det. Ser fram til og se "Man of Steel" her)

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Den aldrende (ca 10 måneder) HTC One X Plus har 64 GB lagring som standard. Trenger noen noe mer?

I så fall kan man sette opp en filserver eller NAS-disk og få telefonen til å streame fra denne over WLAN, hvis det er filmavspilling det er snakk om.

Endret av Pilsener
Lenke til kommentar

Den aldrende (ca 10 måneder) HTC One X Plus har 64 GB lagring som standard. Trenger noen noe mer?

I så fall kan man sette opp en filserver eller NAS-disk og få telefonen til å streame fra denne over WLAN, hvis det er filmavspilling det er snakk om.

Vel det har jeg jo allerede gjort det klart over:

 

Ja klar over minnekort, men om jeg husker er det vel maks støtte for 64gb, og det er jeg redd blir litt lite som en laptop erstatning som gjerne minimum har 500-750gb.

Så derfor gjenstår spørsmålet om ext harddisk fortsatt, uavhenging av minnekort.

 

Det andre du foreslaar hores litt kompleks ut for min mor, og for meg ogsa. Jeg skulle gjerne heller bare hatt ett svar paa hva jeg egentlig spurte om ang mulighet til og koble til en vanlig ext harddisk for og fa storre plass.....??

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

FullSpektrum ... Uten at jeg skal blande meg for mye i hvorfor du skal bytte ut den bærbare med en mobil så er det store forskjeller på de. En bærbar er laget for å kunne takle mange ting som kjører samtidig samt større lagringsplass. En annen ting som er ganske viktig er at dersom du lagrer ting lokalt på mobilen kan det være vanskelig å få gjenopprettet det.

 

 

 

Jeg vet at Nexus 7 med OTG (micro usb - usb) adapter støtter eksern disk.

 

Jeg bruker mobil + nettbrett og det duger til en stor del at det jeg trenger.

 

Dersom du kun skal gå for nettbrett ville jeg gått for Nexus 7 (selvom den egentlig er et lite nettbrett) med OTG adapter også laster du ned en app slik at du kan åpne disken.

 

Jeg vet det finnes mobiler som har OTG støtte men disse må som oftest modifiseres en del før det virker som det skal. Altså endre programvare.

 

Personling ville jeg beholdt pcen, mobiler er rett og slett ikke laget for å være en pc.

 

Den aldrende (ca 10 måneder) HTC One X Plus har 64 GB lagring som standard. Trenger noen noe mer?

I så fall kan man sette opp en filserver eller NAS-disk og få telefonen til å streame fra denne over WLAN, hvis det er filmavspilling det er snakk om.

 

Nas er ikke en dum ide. Evt. benytte Netflix eller Viaplay.

Endret av Dukes
Lenke til kommentar

FullSpektrum ... Uten at jeg skal blande meg for mye i hvorfor du skal bytte ut den bærbare med en mobil så er det store forskjeller på de. En bærbar er laget for å kunne takle mange ting som kjører samtidig samt større lagringsplass. En annen ting som er ganske viktig er at dersom du lagrer ting lokalt på mobilen kan det være vanskelig å få gjenopprettet det.

 

 

 

Jeg vet at Nexus 7 med OTG (micro usb - usb) adapter støtter eksern disk.

 

Jeg bruker mobil + nettbrett og det duger til en stor del at det jeg trenger.

 

Dersom du kun skal gå for nettbrett ville jeg gått for Nexus 7 (selvom den egentlig er et lite nettbrett) med OTG adapter også laster du ned en app slik at du kan åpne disken.

 

Jeg vet det finnes mobiler som har OTG støtte men disse må som oftest modifiseres en del før det virker som det skal. Altså endre programvare.

 

Personling ville jeg beholdt pcen, mobiler er rett og slett ikke laget for å være en pc.

 

 

 

Nas er ikke en dum ide. Evt. benytte Netflix eller Viaplay.

I see, well du skjønner, min mor har ikke lyst til og drasse med seg en "stor" laptop, og en grei liten smartmobil ville vært en fin størrelse da. Hun trenger den jo for det meste til bilder hun tar med telefonen, nettbank, facebook, mail, webbrowsing ect. Hun er ikke noen avansert bruker. Men hun utrykte hun var redd for og gå tom for plass.

 

Men smart kanskje det er vanskelig og unngå, og bedre og bare skjøpe en snedig liten ultrportabel...jeg vet ikke hva slags råd jeg skal gi henne lenger akkurat nå.

Lenke til kommentar

I see, well du skjønner, min mor har ikke lyst til og drasse med seg en "stor" laptop, og en grei liten smartmobil ville vært en fin størrelse da. Hun trenger den jo for det meste til bilder hun tar med telefonen, nettbank, facebook, mail, webbrowsing ect. Hun er ikke noen avansert bruker. Men hun utrykte hun var redd for og gå tom for plass.

 

Men smart kanskje det er vanskelig og unngå, og bedre og bare skjøpe en snedig liten ultrportabel...jeg vet ikke hva slags råd jeg skal gi henne lenger akkurat nå.

 

Dersom behovet er så enkelt, så er nok ikke nettbrett en dum ide. Nettbrett kan alt det.

 

Fåes med opptil 64GB og er ikke veldig dyre. Det finnes også tastatur til alle nettbrett slik at du kan bruke et fysisk tastatur dersom hun trenger det.

Lenke til kommentar

FullSpektrum

 

Jeg vet at Nexus 7 med OTG (micro usb - usb) adapter støtter eksern disk.

Jeg bruker mobil + nettbrett og det duger til en stor del at det jeg trenger.

Dersom du kun skal gå for nettbrett ville jeg gått for Nexus 7 (selvom den egentlig er et lite nettbrett) med OTG adapter også laster du ned en app slik at du kan åpne disken.

Jeg vet det finnes mobiler som har OTG støtte men disse må som oftest modifiseres en del før det virker som det skal. Altså endre programvare.

Personling ville jeg beholdt pcen, mobiler er rett og slett ikke laget for å være en pc.

Ja er enig med deg, idealt sett sa skulle hun hatt en pc i tillegg, men det blir nok litt dyrere da, sa okonomien hennes er ogsa en faktor.

Jeg kikket pa nexus 7, var uten kamera da og telefoni stotte ettersom jeg sa. Men samme kombinasjon som deg da med en telefon og ett billig nettbrett sammen kan kanskje vare rett begynner jeg og lure pa. Det er portabelt ihvertfall. Jeg ser for meg hun blir nodt til og overfore ting fra mobilen til nettbrett for sa og overfore det til ext hdd kanskje da men.

 

Dersom behovet er så enkelt, så er nok ikke nettbrett en dum ide. Nettbrett kan alt det.

 

Fåes med opptil 64GB og er ikke veldig dyre. Det finnes også tastatur til alle nettbrett slik at du kan bruke et fysisk tastatur dersom hun trenger det.

Ja det ville kunne vart noe med kun et lite nettbrett isteden for begge deler, ma bare begynne og se etter ett lite ett da, som kan vare som en ganske stor telefon, med stotte for OTG (forstar ikke helt hvorfor/hvordan OTG trenger noen stotte side det bare er ett adapter btw), kamera, nettbank og telefoni.

 

ja tror nok losningen begynner og bli mer klar na. Men gid sa mye lettere det hadde vart om bare telefonen kunne ha stotte for ext hdd uten for mye kluss, for da kunne hun bare klart seg med det, og brukt den ext some backup. (ja det var visst alle bildene hun knipser med tlf hun var bekymret for og miste, og ikke ha nok plass til fortalte hun meg).

 

En alt i ett losning hadde vart mest perfect. Med en telefon plus nettbrett som ded nest beste.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Ja det ville kunne vart noe med kun et lite nettbrett isteden for begge deler, ma bare begynne og se etter ett lite ett da, som kan vare som en ganske stor telefon, med stotte for OTG (forstar ikke helt hvorfor/hvordan OTG trenger noen stotte side det bare er ett adapter btw), kamera, nettbank og telefoni.

 

ja tror nok losningen begynner og bli mer klar na. Men gid sa mye lettere det hadde vart om bare telefonen kunne ha stotte for ext hdd uten for mye kluss, for da kunne hun bare klart seg med det, og brukt den ext some backup. (ja det var visst alle bildene hun knipser med tlf hun var bekymret for og miste, og ikke ha nok plass til fortalte hun meg).

 

En alt i ett losning hadde vart mest perfect. Med en telefon plus nettbrett som ded nest beste.

 

USB - OTG : https://en.wikipedia...i/USB_On-The-Go

 

Det trenger en en chip som er lagt inn i flere nettbrett/mobiler men siden det er ganske ny teknologi er det ikke alt som støtter dette. Du trenger også programvare som støtter det, noe ikke alle mobilprodusenter ønsker/prioriterer.

 

 

Hva med Samsung Galaxy Note 2 ?

 

Grei størrelse på skjermen og støtter USB OTG http://www.youtube.com/watch?v=eRE3EH9enK8

Endret av Dukes
Lenke til kommentar

USB - OTG : https://en.wikipedia...i/USB_On-The-Go

Det trenger en en chip som er lagt inn i flere nettbrett/mobiler men siden det er ganske ny teknologi er det ikke alt som støtter dette. Du trenger også programvare som støtter det, noe ikke alle mobilprodusenter ønsker/prioriterer.

 

Hva med Samsung Galaxy Note 2 ?

Grei størrelse på skjermen og støtter USB OTG

Ja det er jo en av de som jeg har tenkt på, og har hatt lyst på selv også til og med.

(min mor snuser på en galaxy note II istedet for å kjøpe en bærbar pc)

Og ville vært ett ypperlig valg, men så var det problemet med lagring da via dette OTG knotet.

Jeg vet det finnes mobiler som har OTG støtte men disse må som oftest modifiseres en del før det virker som det skal. Altså endre programvare.

 

Personling ville jeg beholdt pcen, mobiler er rett og slett ikke laget for å være en pc.

Min mor er for lite teknisk til at hun skal kunne være istand til og modifisere telefon programvaren...Ellers ville jeg anbefalt henne å kjøpe den note2'en allerede, for den fremstår nesten som et perfekt valg for henne ellers og ville vært min førstevalgt anbefaling etter galaxy s4 nettopp pågrunn av den litt større skjermen.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Min mor er for lite teknisk til at hun skal kunne være istand til og modifisere telefon programvaren...Ellers ville jeg anbefalt henne å kjøpe den note2'en allerede, for den fremstår nesten som et perfekt valg for henne ellers og ville vært min førstevalgt anbefaling etter galaxy s4 nettopp pågrunn av den litt større skjermen.

 

Såvidt jeg forsto så trenger faktisk ikke Note 2 annet enn OTG adapter. Virker som de allerede har lagt det inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...