Gå til innhold

[Løst] 22 kaliper, flyr den gjennom skallen?


Anbefalte innlegg

Jeg og to kompiser har debatert lenge grunnet en urealistisk scene i en annen B film. En av karakterene i filmen ble sutt av en annen kar med en .22 håndpistol rett i munnen med pistol løpet helt inntil ganen og kula fløy rett gjennom som om skallen var smør. Hvor realistsik var denne scenen? Vi vet jo ikke noe om våpen, men la oss gå ut ifra de typene håndpistoler man får skyte med på pistol klubber rundt i landet vårt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kal 22. er skummel kraftig i forhold til det man kunne forvente! Min bestefar brukte den til slakting, og hadde ikke problemer i det hele tatt. Da jeg var liten prøvde jeg å skyte på en telefonkatalog på rundt 80m avstand, og med rett ammo gikk den tvert gjennom. Måtte ha en tynn blekkplate foran for å stoppe kula midt i katalogen.

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på hva du skyter kulen med også, en pistol med lav munningshastighet vil være veldig forskjellig som ved en rifle som dere åpenbart snakker om her.

Men ja, jeg ville ikke satset på at du ville overlevd et slikt skudd, om den stopper i skallen vil avhenge litt av hva den går gjennom på veien, men det skulle ikke overraske meg om den sliter med å komme helt gjennom uten problem.

Lenke til kommentar

Jeg og to kompiser har debatert lenge grunnet en urealistisk scene i en annen B film. En av karakterene i filmen ble sutt av en annen kar med en .22 håndpistol rett i munnen med pistol løpet helt inntil ganen og kula fløy rett gjennom som om skallen var smør. Hvor realistsik var denne scenen? Vi vet jo ikke noe om våpen, men la oss gå ut ifra de typene håndpistoler man får skyte med på pistol klubber rundt i landet vårt.

Hvis pistolløpet er rettet helt inn mot ganen - og ut nakken, så vil den gå igjennom. Litt usikker på hvordan det blir når det blir skutt igjennom hodet. Jeg har vært med på slakting av geit hvor vi brukte 22. salongpistol. Den fikk et nakkeskudd, og vi fant igjen kula inni dyret

 

Jeg har skutt på metall på 160 meter med salongrifle, og selv her så ser man hvor mye kraft som er i en slik kule. Jeg skjøt på en stålkasserolle hvor bunnen var mellom ca 0,5 cm til 1 cm tykk, kulen gikk ikke igjennom - men det er ikke mye om å gjøre. Sidene på kasserollen, som var tynnere, gikk det lett igjennom - selv på begge sider. Jeg har også prøvd på 200 meter, med samme resultat.

 

.22 LR er et kaliber som absolutt er dødelig.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

tja, man har jo flere typer av 22.lr, man har subsonic, standard, magnum, highspeed osv... og hastigheten avhenger også av lengden på løpet...

Lenke til kommentar

igjen snakker dere om gevær, her er det spørsmål om en pistol.

Da er det ihvertfall dødelig om man bruker samme ammunisjon.

Rifle eller pistol er i denne sammenhengen ikke relevant. De bruker samme type ammunisjon og et kortere løp gir høyere hastighet hvor pistolen da har høyest. (ref. lord nuker)

 

.22LR har ingen magnum ammunisjon, da kalles den .22WMR (winchester magnum rimfire). Denne er betydelig kraftigere enn .22LR.

Subsonic, standard, highspeed er like dødelige alle sammen. Vi skyter kråker med .22LR subsonic og vi har enda ikke høre de klage ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det ihvertfall dødelig om man bruker samme ammunisjon.

Rifle eller pistol er i denne sammenhengen ikke relevant. De bruker samme type ammunisjon og et kortere løp gir høyere hastighet hvor pistolen da har høyest. (ref. lord nuker)

 

.22LR har ingen magnum ammunisjon, da kalles den .22WMR (winchester magnum rimfire). Denne er betydelig kraftigere enn .22LR.

Subsonic, standard, highspeed er like dødelige alle sammen. Vi skyter kråker med .22LR subsonic og vi har enda ikke høre de klage ;)

 

Skal ikke krangle, men mener at highspeed ammo til 22 LR har høyest utgangshastighet med ei 50-60cm pipe.

Sjekket, og fant dette: http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html

 

Uansett, 22 LR er et skummelt kaliber hvis man bare titter på den unnselige lille patronen og ikke vet hva man holder på med. Har skutt x antall tusen skudd med 22 LR (kjøpte en gang 5000 RWS skudd gjennom en pistolklubb, og de er borte nå.. :p ). Har vært med å slakte med den, og brukt den på jakt i årevis. Husket vi satte opp en blink 500m unna, og vi klare jammen å skyte oss inn til treff med den gamle BRNO'en på stille dager! "Styrken" til 22 LR, i motsetning til 22 Hornet, 222 og 223 er at siden hastigheten er moderat, så går ikke kula i filler for et godt ord. Med maxladet 223 så har jeg vært borti at kula har gått i filler pga. gresstrå som har stått i veien for blinken (og 22X kuler er tyngre og større diameter enn 22 LR). 22 LR er i tillegg rikosjett-djevel Nr.1; ikke noe leketøy mao imo (vel.. det er jo gøy å skyte med den... :D )!

Lenke til kommentar

Jo du har kanskje rett der. Min gamle BRNO mod.2 med original lengde på løpet (62cm) sender eksempelvis CCI standard med 360m/s hvilket ikke skal gå ifølge de fleste børsemakere.

Federal bulk .22LR rusler pent avgårde i ekstreme 450m/s fra mi rifle.

Er man flink i matte skjønner man at 40grains i 450m/s er "noe" skadelig om man regner ut anslagskraft på 50 meter om kula har BC på 0,125...

 

Nå er det meste av det de kaller pistolammo slapt lada, men som poengtert tidligere så er den alldeles skadelig/dødelig.

Lenke til kommentar

Ingen tvil blant jegere (og erfarne skyttere) om at en kule fra 22 LR, er dødlig for mennesker (og dyr). Og en pistol plassert på den måten og med leppene lukket rundt løpet, vil normalt også skape så stort trykk, at bakhodet kan blåses ut.

 

Fra produsentene advares det om at 22 LR er farlig på 1 Engelsk mil. Og 22 LR High Speed/Velocity er farlig på 1,5 Engelsk mil. Diffransen i hastighet fra et pistol løp, til et rifle løp, blir regnet som marginal for slike patroner, hvor en bruker et raskt krutt. Når kruttet er oppbrent og ikke skaper økende trykk, vil ekstra løpslengde kun bremse kulehastigheten. Så trolig vil et langt pistol løp, gi større hastighet enn et langt rifleløp. De som har kronograf kan jo teste, men det har nok liten praktisk betydning. Selv om det brukes krutt med noe forskjellig brennhastighet, i dette kalibret. 22 LR er farlig og ikke til å leike med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lovlig å bruke 22.LR pistol som redskap for å avlive blant annet rev og gaupe som er blitt fanget i felle. Kaliberet har vel også blitt brukt mye i slakting, både på storfe også.

Avlivning av fellefanget vilt, er et eget kapittel. Vet det har vært tillatt med bl.a 22 LR, men kjenner ikke nåværende regler. Jeg tror det fremdeles er lovlig.

 

Men de slaktemaskene (med kule), ble forbudt for en del år tilbake (30 - 40 år siden), til bruk på store husdyr. Det brukes nå slaktemasker, med en bolt, alla en boltepistol. Bare at på disse, så slår bolten ut 3 - 4 ". De drives av en patron med krutt, muligens samme som 9 mm startpatron.

 

Og de gamle slaktemaskene (for større dyr), var bassert på 9 mm kule. I alle fall fra og med gris. Har vært med på prossesen fra håndholdt ståldor og slag fra treklubbe, til de første skaktemasker med kule og så de moderne slaktemaskene med bolt.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jo en 22. Kaliber går rett gjennom huvudet, har jaktlisens og dykker lisens, men pga betinget dom og mangen dommer, så får eg ikke eige våpen, ikke engang en soft air gun får eg lov og eige, og er langt over 20. men 22. Kalber går rett igjennom hodet, går også med vanlige pistoler om du skyter i rett vinkel i munnen.

 

Sources: Kriminell erfaring og mye övelse skyting på skytebane på blink,kokkosnøtter og annet. Men øvelse skyter mest med Hagle. dødligere på nær avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...