Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter så skrur seg av med en gang.


Anbefalte innlegg

Hei,

Har satt opp en haswell PC.

 

Oppsett:

I7 4770

16GM RAM

Corsair AX860I

Corsair H100i

Asus Z87 Pro

 

Jeg har satt sammen PCen. Trykker på power, PC starter så skrur av seg med en gang. Det lyser rødt på powersupply, som ihnt. bruksanvisningen er den defekt. Men når jeg kobler fra alle kablene og kjører testknappen, starter den helt fint og lyser grønt.

 

Corsair h100i lyser hvitt / grønt hver gang også, så tviler på at denne er synderen.

 

Jeg koblet til min gamle PSU som fungerer helt fint, men får samme resultat med denne også, PC-en starter, men skur seg av med en gang.

 

- Jeg har prøvd å ta ut CMOS batteriet.uten hell.

- Alle kabler er koblet fra og på igjen.

- Sjekket at alle vifterkabler er koblet på

- 24pin-strømkabel + "CPU"kabel er også koblet til

 

Jeg har egentlig kommet frem til at det må være:

A. CPU som er defekt

B. Hovedkort som er defekt.

 

Powerknappen på hovedkortet lyser rødt og PCen starter når jeg trykker på denne og skrur seg av igjen. Kan vi utelukke hovedkortet da som synderen?

 

Så hvordan finner jeg ut om det er CPU eller hovedkortet som er defekt?

 

Irriterende å brukt mange timer på å sette opp alt helt perfekt, så erfare dette :p

 

Takker for alle hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres egentlig mer ut som det motsatte. Altså en kortslutning et sted, og at maskinen skrur seg av for å hindre videre skade?

Noe lignende skjer når det har kommet seg vann på hovedkortet. Men i ditt tilfelle kan det jo være helt andre årsaker. F.eks glemt å ha distansepinnene mellom hovedkort og kabinett, eller at noen ledninger ikke sitter skikkelig. (eller en skrue som har falt ned på HKet)

 

Hovedkortet trenger jo i praksis ikke jording for å starte (eller det vil si, ekstra jording), for hovedkortet er jo allerede jordet via alle kontaktene.

Lenke til kommentar

Dårlig jording? Det trengs jo ikke noe jording. Det med skiver høres ut som en dårlig ide.

Er jo en del som får problemer med "for mye jording". Dvs de har en spacer for mye, som kortslutter hovedkortet. Tar man så HK ut av kabinettet (dvs null jording) så fungerer det fint.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke være for paranoid eller noe, og det er helt OK om man vil teste det. Bare merk at en nybegynner, Vel, kan lett som skape en kortslutning ved slikt. Da med tanke på at det ikke er mange millimeterene fra skrua til elektriske kontaktpunkter. En skive som er større enn hodet til skruen kan derfor kun være akkurat marginalt større.

 

Hovedkort er laget slik at du ikke trenger å ha de på noe underlag overhode, eller følgelig bruke skruer. Ikke unormalt når man tester og feilsøker. :)

Lenke til kommentar

Nei, ikke uten å ha noe annet utstyr å teste med. Sjansen for at det er hovedkortet er i min erfaring langt mer sannsynlig, da det er langt mer sårbart, har åpne kretser osv...

Bare legg merke til at om du sender tilbake feil utstyr (utstyr som funker), så må du ut med noe ala 6-700kr.

 

 

 

Min anbefaling er å ta ut alt av PCen, sett hovedkortet opp på f.eks en stor bok, eller noe annet som ikke leder strøm. Deretter kobler du opp PSU, CPU, HK og RAM-brikkene (prøv med bare en, og prøv alle slottene) Nå skal vel ikke PCen skru seg av, selv om du mangler RAM, men greit å vite, just in case.

Men før du setter opp hovedkortet så rist litt og se om det er noen skruer etc. som har satt seg på HKet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...