Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] En CPU kjerne blir 100% belastet, finner ikke årsak.


Anbefalte innlegg

Kan du poste stakken til tråden:

ntoskrnl.exe!ExEnterCriticalRegionAndAcquireResourceExclusive+0x40)

Denne får du opp i process explorer ved å velge den aktuelle tråden og trykke Stack knappen.Det kan dreie seg om et problem der ntoskrnl går i en spinlock mens det venter til en ressurs blir ledig - det vil da forbruke prosessorkraft på venting. Dette kan skyldes en driver som bruker ressursen uvettig. Så i realiteten ligger mest sannsynlig ikke problemet i ntoskrnl (som bruker all prosessorkraft) men i driveren som tvinger ntorskrnl til å vente. Det kan være mulig å bruke en kjernedebugger (slik som windbg) til å se hvem som har låst ressursen. Dette er dog kronglete å sette opp skikkelig.

Jeg får bare "unable to access thread".

 

 

Kjørte kernrate i 60 sekunder mens det peaket, lagt ved rapporten. Ser ut som Nvidia driveren (NVLDDMKM) brukte en del ressurser(?), 780 kortet var ikke i bruk såvidt jeg vet da jeg kjørte kernrate, gjorde ingenting mens den samlet data.

 

Kernrate.txt

 

La til enda en kernrate rapport, samme resultat som den forrige, men nvidia driveren ser ut til å bruke enda mer ressurser faktisk.

 

Kernrate 2.txt

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjorde det ikke.

Men nå oppfører pcen seg annerledes, når disse "henge periodene" kicker inn, så er det ingen prosess som skiller seg ut i prosessor bruk. Alt bare henger, musepekern har også en tendens til å forsvinne når det skjer.

 

Kjørte Kernrate på nytt, og den viser et annet resultat enn sist gang.

 

Håper noen kan få noe ut av denne rapporten.

 

kernrate rapport 21.07.13.txt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gjorde det ikke.

Men nå oppfører pcen seg annerledes, når disse "henge periodene" kicker inn, så er det ingen prosess som skiller seg ut i prosessor bruk. Alt bare henger, musepekern har også en tendens til å forsvinne når det skjer.

Kjørte Kernrate på nytt, og den viser et annet resultat enn sist gang.

Håper noen kan få noe ut av denne rapporten.

kernrate rapport 21.07.13.txt

 

Sitter her med akkruat samme feilmelding som deg, ntoskrnl.exe!ExEnterCriticalRegionAndAcquireResourceExclusive+0x40 som kjører på 10-12% av CPU.

 

Har formatert maskinen min to ganger uten hell. Feilen startet da jeg satte inn mitt GTX780, dermed mistenket jeg at feilen ligger her og ikke er relatert til programvare.

 

Skal også nevnes at jeg har akkurat samme skjermkort som deg, Gigabyte Geforce GTX 780 samtidig som jeg sitter på Windows 8. Alt annet av hardware er forskjellig.

Endret av nih
Lenke til kommentar

Ja, det kan godt tenkes. Jeg trodde på et tidspunkt at det kunne være en IRQ konflikt mellom mitt GTX780 og lydkortet (Xonar D2). Satte inn et annet lydkort, pcie basert, ny IRQ, men problemet dukket raskt opp igjen :(

 

Jeg reformaterte pcen fra windows 8 til windows 7 på fredag. Pc-en har oppført seg eksemplarisk så langt, men jeg er ikke klar for å sykemelde den helt enda.

Hvilket OS bruker du? Og hvilken Nvidia driver?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg brukte 320.49WHQL, har nå gått tilbake til 314.22.

 

 

http://us.download.n...nglish-whql.exe

 

Pakk ut .exe filen med winzip eller lignende.

Bla deg frem til..

 

...\314.22-desktop-win8-win7-winvista-64bit-english-whql\Display.Driver

 

Bytt ut teksten i "NV_DISP.inf" med koden skrevet inn nedenfor.

 

http://pastebin.com/xt8rY3Dy

 

Legg inn driveren, problemet er nå løst. Så sier i hvertfall ryktene.

Endret av nih
Lenke til kommentar

Jeg brukte både 320.49 og 326.19 i windows 8, nå 326.19 i windows 7. Jeg får prøve 314.22 og driver endringen hvis pcen slår seg vrang igjen.

Hva er endret i teksten du linker til? Hva er det i driveren som tilsynelatende er årsaken til våre problemer?

Lenke til kommentar

Teksten jeg linket legger kun til to linjer, disse linjene tillater at man legger til 314.22 med 7XX-serien installert.

 

Jeg kan dessverre ikke gå god for at 314 er optimalisert for bruk mot GTX780, ei kan jeg heller garantere at den vil fungere optimalt da dette ikke er støttet fra NVIDIA. Men jeg vil nok heller slippe en reboot av maskinen hver dag kontra at skjermkortet mitt tar kvelden.

 

Her finner du en lang tråd som snakker om problemet.

 

https://forums.geforce.com/default/topic/549618/geforce-700-600-series/gtx-780-freezing-and-stuttering-after-about-2-days-on-/1

Lenke til kommentar

Problemet er ikke løst i beta driveren, dessverre, men de jobber med saken.

 

Here is a list of some bugs which are either fixed or targeted for our WHQL driver release in early August:

-No display on some monitors with Korean panels (Fixed in WHQL driver)

-TDR after leaving GPU idle for 36 hours (Targeting fix in WHQL driver)

-Faceworks demo shows DIgital Ira character with yellow beard (Fixed in WHQL driver)

-If driver without GFE is installed -> over install the driver which has GFE bundled ,uncheck GFE -> driver fails to install (Targeting fix in WHQL driver)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...