Gå til innhold

Sniktitt: Canon EOS 70D


Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke video nevneverdig mye idag, blir en og annen filmen her og der, men kjøper det primert for bildekvalitet. Jeg ser jo specsn er <bedre> enn hva 7D er, mere pixel, annen fokus brikke osv, men er det verd 2000 mere? Hvorfor ville du personlig gått for 7D?

Bildekvalitet blir spekulering, men 7D har enda litt bedre skuddtakt, har CF-kort og bittelitt større søker. Den er også å få på bruktmarkedet.

Men - hvis du bruker liveview mye og vil ha autofokus der, så er nok 70D et bedre valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store med 5DmkII da den kom var oppløsningen og full HD video - en game changer i videoverdenen. For meg var det et større hopp fra 5D til mkII enn fra mkII til mkIII.

Fra mkII til mkIII var det skuddtakt og autofokusforbedringer - 7D-features, om du vil - men fra 5D til mkII var det video og ikke minst liveview - til mitt bruk er liveview den største forskjellen her. Hadde 5D classic hatt liveview hadde jeg vært vel så fornøyd med den som med mkII. :)

 

Ellers er det mye whining på diverse fora - helt enig.

 

Det jeg synes er størst forandring på de nyere modellene de siste åra er at:

- Bedre autofokussystemer på stadig lavere modeller - modeller i mellomklassen får funksjonalitet tidligere forbeholdt semiproffe og proff-hus.

- Bedre videofunksjonalitet - autofokus, funksjoner og bildekvalitet.

 

Du har rett og da er vi litt mer inne på hva jeg mener. For meg var video og livewiev noe som betydde lite , mens skuddtakt, autofokus, brukervennlighet, ISO egenskaper og kvalitet på jpg ( ja jeg bruker både RAW og jpg , på farten med IPAD er SD kort med jpg filer rett i adapter kjekt) betydde mer. Med de nyeste modellene mener jeg man får alt dette og mere til. Alt kan bli bedre men jeg føler at med mitt eget kamera finner jeg lite å savne. Kameraprodusentene vil nok på et senere tidspunkt finne nye ting som kommer til å trigge min kjøpevilje , men jeg er glad for at det ikke går fortere enn det gjør :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder potensiale med Magic Lantern, vil 70D aldri kunne bli noen vinner. SD-kortleseren/skriveren er for treg og skrivehastigheten til minnekort vil demed vil bli en svært effektiv flaskehals for RAW-video-potensialet. 40MB/s er ikke nok fart. Til og med dinosauren 50D har jo en bedre kortleser og dermed også større poteniale med Magic Lantern. Så 50D og 5DmkIII vil forsatt være de beste RAW-video DSLRene fra Canon med ML.

 

Nå er det jo de færreste som kommer til å knote Magic Lantern, og uten om potensialet med ML synes jeg 70D ser veldig lovende ut.

 

Magic lantern er jo mye mer enn bare raw video da. Håper selv de får ut en versjon til 70D rimelig kjapt. Det jeg savner mest på kameraer uten magic lantern (eller når jeg må låne minnekort) er muligheten til å zoome helt inn på bilder som er tatt med ett trykk (Hvis noen vet om muligheter for dette uten ML er jeg ytterst takknemlig).

Lenke til kommentar

Og der ble jeg faen usikker på 6D igjen, noen tanker rundt 70D, 7D og 6D? Det er tross alt her flest brukere (sett bort ifra xxxD serien) ligger. Er utrolig usikker på om jeg skal vente til neste år, eller kjøpe 6D....

 

Dette er jo tre helt forskjellig kameraer tilpasset forskjellige bruksområder selv om de kan brukes til det samme har de store nok forskjeller til at man burde lage en liste over brukmønstret på måten man bruker kameraet.

Lenke til kommentar
Det er godt å endelig se litt innovasjone fra Canon igjen! Jeg kan ikke huske sist (tror det må ha vært 5DmkII). Det blir fryktelig spennende å se hvor rask den nye fokusteknologien vil være med forskjellige objektiver (gamle og nye, med og uten SMT). Neste kamera ut med Dual Pixel blir vel kanskje et nytt EOS M ... Og det er vel lov å drømme om et fullformat EOS M etterhvert også. Ellers er det på en måte litt synd at 6D og 5D mkIII fortsatt er veldig unge modeller og sannsynligvis ikke vil bli oppdatert på noen år.Når det gjelder potensiale med Magic Lantern, vil 70D aldri kunne bli noen vinner. SD-kortleseren/skriveren er for treg og skrivehastigheten til minnekort vil demed vil bli en svært effektiv flaskehals for RAW-video-potensialet. 40MB/s er ikke nok fart. Til og med dinosauren 50D har jo en bedre kortleser og dermed også større poteniale med Magic Lantern. Så 50D og 5DmkIII vil forsatt være de beste RAW-video DSLRene fra Canon med ML.Nå er det jo de færreste som kommer til å knote Magic Lantern, og uten om potensialet med ML synes jeg 70D ser veldig lovende ut.
Det som jeg er lei er maset om at det ikke finnes innovasjoner i kameraverden lenger , og hva var så revolusjonerende med 5D MkII ? Jeg synes det var svært lite , det var faktisk mer nytt i MkIII enn fra MkI til MkII etter min mening. Er det hysterisk mange megapixler som skal til?Kamerateknologien er etter min mening kommet så pass langt at om nye kameramodeller skal komme hvert annet år så må forandringene bli små , slik er det i de fleste bransjer. Jeg mener det kan være lurt å hoppe over i alle fall en oppgradering mellom modellen om man vil ha forandringer som merkes. Dette gjelder ikke bare Canon.En annen ting er at historien gjentar seg på dette punktet. Veldig mange sutrer og bærer seg hver gang et nytt kamera blir lansert fordi nyhetene er for små. Jeg husker det fra da jeg gikk fra 30D til 50D , jeg husker det samme da jeg gikk fra 50D til 7D , og jeg husker sutringen da jeg gikk fra 7D til 5D MkIII. Alle disse kameraene var en skuffelse for mange. Men hver gang så gir hylingen seg etter hvert som man får brukererfaringene når kameraene begynner å brukes. Alle disse kameraene er fantastisk gode verktøy med små skritt nærmere det perfekte. Men det perfekte vil vi aldri få fordi våre krav og forventninger alltid ligger et hestehode foran produsentene.Og hva er galt med at 5D MkIII og 6D er unge modeller ? Dette er jo fantastiske verktøy fullt på høyde og på mange punkt bedre enn sine konkurrenter. Hvorfor skal produsentene skynde seg for å bli milevis foran sine konkurrenter , det blir ikke fortjeneste av slikt.Jeg tror også 70D vil få mange fornøyde brukere som oppgraderer fra xxD og xxxD husene sine , og jeg tror hylekoret også denne gangen vil roe seg etter hvert.Men jeg synes foreløpig Canon også her har vært forsiktig flinke , denne oppgraderingen ser ut til å være størst for dem som filmer mye med speilrefleksen.Uansett gleder jeg meg om Canon stapper denne nye sensoren i et nytt EOS-M , eller putter 5D MkIII brikken i dette lille kameraet. :)

 

Vel, jeg har i hvert fall ikke sagt at det ikke finnes innovasjoner i kameraverden! Det jeg påpekte i innlegget mitt var kun det faktum at Canon ikke har stått for noen av disse de siste generasjonene. At du mener mkIII var en større oppgradering enn MKII har ingen ting med innovasjon å gjøre. Raskere autofokus, skuddtakt og slike ting er jo nyttig, men kun nyheter innenfor 5D-familien. Vi er nok egentlig enig, men du snakker om hva DU ser som nyttig selv, og vi har jo alle forskjellige behov. Hvis man ser litt objektivt på det er det nok ingen tvil om at 5DmkII vil bli stående som et veldig viktig kamera i historisk sett. Første kamera med full HD-video/fullformat/ og manuelle innstillinger i video.

Lenke til kommentar

Og der ble jeg faen usikker på 6D igjen, noen tanker rundt 70D, 7D og 6D? Det er tross alt her flest brukere (sett bort ifra xxxD serien) ligger. Er utrolig usikker på om jeg skal vente til neste år, eller kjøpe 6D....

Dette er jo tre helt forskjellig kameraer tilpasset forskjellige bruksområder selv om de kan brukes til det samme har de store nok forskjeller til at man burde lage en liste over brukmønstret på måten man bruker kameraet.

Men det er også tre gode kameraer for generell bruk selv om de har hver sine spesialiteter. Forøvrig enig at en liste med prioriterte egenskaper/krav muligens kan gjøre det lettere å velge.

 

Jeg ville avventet 70D-tester for å få inntrykk av bildekvalitet vs 7D. Hvis 70D matcher eller overgår 7D på bildekvalitet så synes jeg valget primært bør være mellom 70D eller 6D. 7D har imidlertid større buffer, noe høyere skuddtakt og (muligens) noe bedre ergonomi/betjening og hvis disse egenskapene er veldig høyt prioriterte kan 7D komme inn på førsteplass igjen, men da hadde vel ikke 6D vært noe alternativ?

Lenke til kommentar

Men det er også tre gode kameraer for generell bruk selv om de har hver sine spesialiteter. Forøvrig enig at en liste med prioriterte egenskaper/krav muligens kan gjøre det lettere å velge.

 

Jeg ville avventet 70D-tester for å få inntrykk av bildekvalitet vs 7D. Hvis 70D matcher eller overgår 7D på bildekvalitet så synes jeg valget primært bør være mellom 70D eller 6D. 7D har imidlertid større buffer, noe høyere skuddtakt og (muligens) noe bedre ergonomi/betjening og hvis disse egenskapene er veldig høyt prioriterte kan 7D komme inn på førsteplass igjen, men da hadde vel ikke 6D vært noe alternativ?

 

Det er jeg også enig i. For å få en riktig vurdering av et så nytt kamera må man nok vente en stund. Mange brukere må få testet kameraet over litt tid. Og hvis dette nye kameraet overgår 7D på mange punkt er det sikkert spikeren i kisten for 7D om det ikke kommer en 7D versjon med autofokus modulen til 5D MkIII og denne nye sensoren.

Lenke til kommentar
Og der ble jeg faen usikker på 6D igjen, noen tanker rundt 70D, 7D og 6D? Det er tross alt her flest brukere (sett bort ifra xxxD serien) ligger. Er utrolig usikker på om jeg skal vente til neste år, eller kjøpe 6D....
Dette er jo tre helt forskjellig kameraer tilpasset forskjellige bruksområder selv om de kan brukes til det samme har de store nok forskjeller til at man burde lage en liste over brukmønstret på måten man bruker kameraet.
Men det er også tre gode kameraer for generell bruk selv om de har hver sine spesialiteter. Forøvrig enig at en liste med prioriterte egenskaper/krav muligens kan gjøre det lettere å velge.Jeg ville avventet 70D-tester for å få inntrykk av bildekvalitet vs 7D. Hvis 70D matcher eller overgår 7D på bildekvalitet så synes jeg valget primært bør være mellom 70D eller 6D. 7D har imidlertid større buffer, noe høyere skuddtakt og (muligens) noe bedre ergonomi/betjening og hvis disse egenskapene er veldig høyt prioriterte kan 7D komme inn på førsteplass igjen, men da hadde vel ikke 6D vært noe alternativ?

 

Selvsagt, men tenker mest på en kombo her, 7D + 6D eller 6D + 70D, hver av kamerane har sitt bruksområde, men de ligger rundt samme prissegment, så er spent på bildekvaliteten her.

 

Det var også et retorisk spm. om når ett nytt FF kamera kommer fra Canon med denne sensor, eller om 6D er verdt å kjøpe i 2013 nå som ny sensor har blitt lansert...

Lenke til kommentar

Forventninger - klart man har forventninger og setter listen høyere hele tiden, noe annet ville vært stagnasjon og lite fruktbart. For egen del er jeg i hovedsak skeptisk/negativ fordi man snakker om at råfilene er "kun" på 60D nivå, altså en i utgangspunktet 4 år gammel sensor er mal for en ny sensorgenerasjon. Hvis dette er maks av hva canon klarer pr i dag er det både skuffende og betenkelig.

 

At de endelig har fått futt i autofokus ved video og live view er jo bra, men hva med det viktigste, nemlig bildekvaliteten. Den malen legges i råfilene. Og nå har canon slått på tromma angående jpg-kvaliteten, men hvis råfilene er som fra 60D så tror jeg de bør slakke litt på trommeskinnet. De har sagt tilsvarende før angående diverse kompakter hver gang disse har fått en ny prosessor, men som regel må man lete med lupe for å se forskjellene.

 

Min foreløpige gjettende konklusjon angående 70D:

 

1. Bedre autofokus ved live view og video.

2. Tilsynelatende 7D's fokussystem, dog usikkert om det er ribbet og dermed en amputert utgave.

3. Bildekvalitet som 60D (som igjen er en ørliten tanke dårligere på høy iso enn 7D), men med muligens litt mindre støy på jpg ut av kameraet.

4. Ellers stort sett en kopi av sin søster (60D).

 

70D vil helt sikkert virke lokkende på de som er opptatt av video/live view, men ellers ser det ut som om man gjør en bedre handel med (4 år gamle) 7D som antagelig er lavere priset i tillegg.

 

Skulle gjetningene om bildekvaliteten fra den nye sensoren stemme er jeg og redd at 7Dmk2 ikke kommer. Bedre støyegenskaper (bedre råfiler) er nok det aller viktigste punktet vil nok det store flertallet mene av de som venter på 7Dmk2 - alt annet er underordnet. Og i praksis kun oppgradering av underordnete elementer på det nivået 7D er vil ikke være nok til at folk løper til butikken.

 

Tor

Lenke til kommentar

Og hvis dette nye kameraet overgår 7D på mange punkt

Tja, "mange punkter" kan man vel allerede mene at det ikke vil kunne overgå 7D. 70D er mer som et oppjekka 700D, mens 7D er mer som et rendyrket sportskamera. Og jeg vet ikke om verdien av det nye fokusgreiene vil bli vektlagt like mye av de to kjøpergruppene. 7D eieres ønskeliste er nok mer av typen bedre støyegenskaper, flere bps, autofokus ved f8, enda bedre følgefokus etc.

 

Tor

Lenke til kommentar

7D eieres ønskeliste er nok mer av typen bedre støyegenskaper, flere bps, autofokus ved f8, enda bedre følgefokus etc.

 

Da kan man jo evt. kjøpe 1D mkIV, det får man jo til ganske bra bruktpriser nå.

 

Et 7D mkII vil sikkert koste ca det samme.. Om det vil bli bedre enn "gamle" 1D mkIV kan jo evt diskuteres... kanskje på noen punkter, men tviler på alt.

Eneste er jo megapixlene og cropfaktor som nåværende 7D er, og evt nye 7D mkII vil være bedre på. Noe som fuglefotografer o.lign setter stor pris på.

Lenke til kommentar

Det var også et retorisk spm. om når ett nytt FF kamera kommer fra Canon med denne sensor, eller om 6D er verdt å kjøpe i 2013 nå som ny sensor har blitt lansert...

 

Har selv lyst på 6D, men vil nok vente til prisen er under 10.000.- før jeg eventuell handler inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konkurrentene kommer nok med tilsvarende. Dette er nok bare forsmaken på hva som kommer. Selve løsningen på AF på sensor er ikke bare litt ny; jeg tror dette er den første skikkelige spikeren i kisten som lages for DSLR.

I følge ryktene skal Sony komme med et crop og et fullformat alpha-fatning-kamera (altså Sony/Minolta sin speilrefleks-fatning) med body som ergonomisk

og trolig utseendemessig ligner speilrefleks, men uten speil, tidlig neste år. Det blir trolig ikke flere kamera fra Sony med speil. SLT a77-etterfølger og nytt SLT-fullformat ble etter sigende tatt av plakaten av ny sjef. Det er stor spenning i Sony-leiren om hva dette vil bety for fokus-hastighet og nøyaktighet, og om Sony vil utnytte plassen som frigjøres når speilet er borte til noe spennende (in-body ND-filter eller pola-filter, eller videreutbygging av bildestabiliseringsmotorer til å gi tilt av sensor har vært nevnt på forumene, men ikke i ryktene, så trolig ikke noe som kommer fra Sony i første omgang). Jeg gjetter på at deler av speilrefleksmarkedet vil bevege seg mot speilløst fra flere produsenter i løpet av fem år, men at de store (Canon/Nikon) vil ha kraftige modeller med tradisjonell optisk søker og speil som vil yte bedre enn de speilløse for noen deler av markedet. Hvilke deler gjenstår å se, men jeg ville ikke bli overrasket om speilløst vil slite med f.eks. innendørs sportsfotografering en stund.

Lenke til kommentar

Da kan man jo evt. kjøpe 1D mkIV, det får man jo til ganske bra bruktpriser nå.

 

Et 7D mkII vil sikkert koste ca det samme.. Om det vil bli bedre enn "gamle" 1D mkIV kan jo evt diskuteres... kanskje på noen punkter, men tviler på alt.

Eneste er jo megapixlene og cropfaktor som nåværende 7D er, og evt nye 7D mkII vil være bedre på. Noe som fuglefotografer o.lign setter stor pris på.

1.3 crop er for min del en slags jalla-løsning, og rent bildekvalitetsmessige forhold er det lite å hente der til fuglefotografering hvor en ofte må croppe mye selv med 1.6 crop. Canon har jo gått bort fra 1.3 crop og det er nok ikke uten god grunn. Skulle det komme et 7Dmk2 regner jeg med at det blir totalt sett overlegent 1D mkIV.

 

Tor

Lenke til kommentar

Dual Pixel kan forresten vise seg å være svært dårlig nytt for Sigma eller andre tredjeparts-produsenter av optikk til Canon. Hvis deres objektiver ikke funker fullt ut med denne fokus-teknologien får mange plutselig et veldig sterkt argument for å velge orginal Canon-optikk. Jeg har selv siklet litt etter Sigma sin 35mm/f1,4 men velger helle Canon sin gamle gode om Sigmaen er inkompatibel.

Lenke til kommentar

Hvis deres objektiver ikke funker fullt ut med denne fokus-teknologien får mange plutselig et veldig sterkt argument for å velge orginal Canon-optikk.

Dette burde i teorien ikke være den helt store forskjellen fra "vanlig" fasedetekterende autofokus - vil gjette på at de fleste tredjepartsobjektiver er kompatible.

Det skal også her nevnes at Sigma 35/1.4 helt spesifikt er første fra Sigma med mulighet for at man via en dockingstasjon selv kan oppdatere firmwaren, hvis sånt skulle være nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Hvis deres objektiver ikke funker fullt ut med denne fokus-teknologien får mange plutselig et veldig sterkt argument for å velge orginal Canon-optikk.
Dette burde i teorien ikke være den helt store forskjellen fra "vanlig" fasedetekterende autofokus - vil gjette på at de fleste tredjepartsobjektiver er kompatible.Det skal også her nevnes at Sigma 35/1.4 helt spesifikt er første fra Sigma med mulighet for at man via en dockingstasjon selv kan oppdatere firmwaren, hvis sånt skulle være nødvendig. :)

 

Man skulle tro det, men Canon har allerede sluppet en veldig lang liste over egne objektiver som ikke fullt ut støtter Dual Pixel, så jeg frykter at Sigma vil slite.

 

Lenses NOT fully compatible with the new AF system:

EF14mm f/2.8L USM

EF24mm f/1.4L USM

EF100mm f/2.8 Macro

EF400mm f/2.8L USM

EF500mm f/4.5L USM

EF600mm f/4L USM

EF1200mm f/5.6L USM

EF16-35mm f/2.8L USM

EF17-35mm f/2.8L USM

EF20-35mm f/2.8L

EF24-85mm f/3.5-4.5 USM

EF28-70mm f/2.8L USM

EF28-70mm f/3.5-4.5

EF28-70mm f/3.5-4.5 II

EF28-80mm f/2.8-4L USM

EF28-80mm f/3.5-5.6

EF28-80mm f/3.5-5.6 USM

EF28-80mm f/3.5-5.6 II

EF28-80mm f/3.5-5.6 II USM

EF28-80mm f/3.5-5.6 III USM

EF28-80mm f/3.5-5.6 IV USM

EF28-80mm f/3.5-5.6 V USM

EF28-105mm f/3.5-4.5 USM

EF28-105mm f/3.5-4.5 II USM

EF28-105mm f/4-5.6

EF28-105mm f/4-5.6 USM

EF35-70mm f/3.5-4.5

EF35-70mm f/3.5-4.5A

EF35-80mm f/4-5.6

EF35-80mm f/4-5.6 PZ

EF35-80mm f/4-5.6 USM

EF35-80mm f/4-5.6 II

EF35-80mm f/4-5.6 III

EF35-105mm f/3.5-4.5

EF35-105mm f/4.5-5.6

EF35-105mm f/4.5-5.6 USM

EF35-135mm f/3.5-4.5

EF35-135mm f/4-5.6 USM

EF70-210mm f/3.5-4.5 USM

EF70-210mm f/4

EF75-300mm f/4-5.6

EF80-200mm f/2.8L

EF80-200mm f/4.5-5.6

EF80-200mm f/4.5-5.6 USM

EF80-200mm f/4.5-5.6 II

EF90-300mm f/4.5-5.6

EF90-300mm f/4.5-5.6 USM

EF100-200mm f/4.5A

EF100-300mm f/4.5-5.6 USM

EF100-300mm f/5.6

EF100-300mm f/5.6L

Lenke til kommentar

Man skulle tro det, men Canon har allerede sluppet en veldig lang liste over egne objektiver som ikke fullt ut støtter Dual Pixel, så jeg frykter at Sigma vil slite.

 

Lenses NOT fully compatible with the new AF system:

Det er heldigvis ikke mange "nyere" objektiver der - umiddelbart er det bare de gamle EF 16-35mm f/2.8L, 14mm f/2.8L USM og 24mm f/1.4L USM jeg selv ville syntes var "halvproblematiske", sammen med de eldste "store hvite", hvis jeg skulle ha fått tak i en gammel sånn en.

 

Merk - EF 100mm f/2.8 Macro er listet som inkompatibel, men det er et veldig gammelt objektiv - det man har hjemme er nok heller EF 100mm f/2.8 Macro USM, som er kompatibel.

 

Det meste annet som er inkompatibelt er etter min mening mer i kategorien "gammelt zoom-ræl", sammenlignet med kvaliteten på de nyere zoom-objektivene.

Lenke til kommentar
Man skulle tro det, men Canon har allerede sluppet en veldig lang liste over egne objektiver som ikke fullt ut støtter Dual Pixel, så jeg frykter at Sigma vil slite.Lenses NOT fully compatible with the new AF system:
Det er heldigvis ikke mange "nyere" objektiver der - umiddelbart er det bare de gamle EF 16-35mm f/2.8L, 14mm f/2.8L USM og 24mm f/1.4L USM jeg selv ville syntes var "halvproblematiske", sammen med de eldste "store hvite", hvis jeg skulle ha fått tak i en gammel sånn en.Merk - EF 100mm f/2.8 Macro er listet som inkompatibel, men det er et veldig gammelt objektiv - det man har hjemme er nok heller EF 100mm f/2.8 Macro USM, som er kompatibel.Det meste annet som er inkompatibelt er etter min mening mer i kategorien "gammelt zoom-ræl", sammenlignet med kvaliteten på de nyere zoom-objektivene.

 

Enig i det. For Canon sin del er det ingen "viktige" objektiver på listen. Min lille bekymring går nok heller på hvordan listen vil se ut hos Sigma. Vi vet jo at Sigma ikke akkurat er kjent for perfekt autofokus på Canon. Tipper nok at ikke bare gamle objektiver vil slite der i gården.

Lenke til kommentar

2. Tilsynelatende 7D's fokussystem, dog usikkert om det er ribbet og dermed en amputert utgave.

3. Bildekvalitet som 60D (som igjen er en ørliten tanke dårligere på høy iso enn 7D), men med muligens litt mindre støy på jpg ut av kameraet.

 

2. Ifølge Canon har det akkurat samme AF-systemet som 7D.

3. Den skulle yte like bra som 18mpx-brikkene. Dette får vi ikke testa før i august (når kameraet kommer for salg).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...