Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overta gård uten odelsrett, sameie med bror. Boplikt?


internaut

Anbefalte innlegg

Tenker litt på å overta en familiegård sammen med min bror.

 

Bakgrunn

 

- Overtar gård på under 500 dekar og under 25 dekar fulldyrket/overflatedyrket jord

- Gården har ikke vært drevet de siste 10 år

- Jeg overtar fra min far og vil prøve å sameie med min bror (50/50)

- Har ingen andre søsken

 

Spørsmål:

 

1) Hvordan blir boplikten avgjort?

 

2) Begge leier leilighet i en annen kommune enn der gården befinner seg, hva skjer da? Hva om bare en leier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Som hovedregel er du ikke konsesjonspliktig når du tar over fra en eier som er i direkte oppadstigende linje fra deg, og uten konsesjonsplikt er det heller ingen boplikt.

 

For gårder med fulldyrka jord på mer enn 25 dekar eller produktivt skogareal på mer enn 500 dekar er det boplikt for å slippe konsesjon. Du beskriver en gård som ikke fyller disse vilkårene. Da gjelder hovedregelen om konsesjonsfrihet.

 

MEN: Det finnes særregler for den enkelte kommune. Disse må du kontakte det kommunale landbrukskontoret for å finne ut av. Du har ikke opplyst noe om hvilken kommune gården ligger i.

 

2) Dersom dere begge erverver, og har eller får boplikt, må dere ta eiendommen i bruk som deres reelle bolig etter reglene i folkeregisterloven. Det innebærer i praksis at dere må bosette dere der. Hvorvidt det er tilstrekkelig at en person i sameiet bosetter seg der avgjøres av kommunen og fylkesmannen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...