Gå til innhold

[Løst] Trygt å overklokke AVERMEDIA C985 LIVE GAMER HD capture card?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Når jeg spiller Xbox 360, da loggfører jeg alt med AVERMEDIA C985 LIVE GAMER HD, som spiller inn med 1080p og 30FPS over HDMI. Og bitrate var opprinnelig stilt inn på 15000kbps, og dette har noe å si for kvaliteten.

 

Av og til når jeg ser igjennom mine Skyrim opptak så kan jeg registrere en slags blafring på skjermen av og til, altså horisontale linjer som går fort oppover, når det skjer ekstremt mye på skjermen, som for eksempel eksplosjoner osv i høy kontrast.

 

Nå har jeg satt bitrate på maksimum altså 20000kbps. Vil dette fjerne denne blafringen? Eller må jeg overklokke dette capture cardet?

 

Jeg har lyst til å overklokke dette capture card til 60000kbps via å endre en xml fil i notepad, er dette trygt eller vil jeg ødelegge produktet ved systematisk loggføring av spilling? De siste 4-5 dagene har jeg loggført over 150GB, og jeg regner med å loggføre 700-800GB i måneden.

 

En link til capture card; http://www.avermedia.com/Product/ProductDetail.aspx?Id=571

 

Søker svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Så det du sier er at det vil være mindre belastning for capture card dersom jeg overklokker det, fordi at det kreves mindre komprimering av kortet? Og kortet blir ikke skadet av det?

 

Men da kan jeg bare overklokke den opp til 60000kbps, ulempen er vel at opptakene kommer til å ta mye mer plass? Men det gjør isåfall ingenting, det er bare til å lagre det på server med stor lagringskapasitet.

Lenke til kommentar

Ja stemmer. Og ja ulempen er at opptakene tar mye mer plass + at harddisken din må gjennomgå fordi han konstant må skrive 60 000 kbps, vet du om kortet kjører 60 000 kbps konstant eller vil få 60 000 kbps i gjennomsnitt? Hvis den varierer mye rundt 60 000 kbps og ikke kjører konstant kan det bli dårlig resultat om du har dårlige disker som ikke orker så hardt belastning over lengre tid.

 

Jeg vet forsovet ikke om noe av dette vil løse blafring problemet ditt under spilling, du må nesten teste og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for innspill.

 

Jeg vil testkjøre litt med 20000kbps, før jeg enten installerer driveren eller overklokker den.

 

Ja stemmer. Og ja ulempen er at opptakene tar mye mer plass + at harddisken din må gjennomgå fordi han konstant må skrive 60 000 kbps, vet du om kortet kjører 60 000 kbps konstant eller vil få 60 000 kbps i gjennomsnitt? Hvis den varierer mye rundt 60 000 kbps og ikke kjører konstant kan det bli dårlig resultat om du har dårlige disker som ikke orker så hardt belastning over lengre tid.

 

Jeg vet forsovet ikke om noe av dette vil løse blafring problemet ditt under spilling, du må nesten teste og se hvordan det går.

 

Capture card lagrer videoopptakene på en 1,5TB Western Digital HDD (wdc wd15ears-00z5b1). Er dette å regne som en dårlig eller god harddisk?

 

Det ser ut til at bithastigheten varierer bittelitt, den ligger rundt 19500-20000.

På det ene opptaket er den datahastigheten 19582 og total bithastighet er 19706 og på det andre er datahastigheten 19448 og total bithastighet 19571.

 

Dette er begge opptak med 1920x1080 som varer over 2 timer, eller 4 timer tilsammen med over 35GB. Bildefrekvens er 29 per sekund.

 

Her er noen bilder av det jeg oppfatter som blafring:

 

post-217402-0-66111700-1372590749_thumb.jpg

 

post-217402-0-43616200-1372590761_thumb.jpg

 

Disse horisontale linjene som går fort oppover, de er sjeldne, men forekommer bare når det er veldig hektisk med mange eksplosjoner og høy kontrast. Dersom det ikke er nok så skal jeg se om jeg kan fikse en kort video på 1 minutt.

 

Husk at du må ha vsync på for å unngå "tearing". Kanskje det er dette du mener med blafring?

 

Hva mener du med "vsync" at skjermkortet og Xbox 360 må ha samme FPS/Hz?

 

Er det her jeg kan stille det inn?

 

post-217402-0-35595900-1372591128_thumb.jpg

Skjermkortet er ATI 5970,

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men Skyrim kjører jo med 30 FPS på Xbox 360, og capture card kjører også på 30 FPS?

 

Så det du mener er at "tearing" oppstår når FPS faller under 30, og da er ikke Skyrim og capture card synkronisert? Hvorfor skjer dette? Er det fordi det rett og slett blir for tungt for Xbox 360 som er utdatert?

 

Jeg vet at Skyrim på PC er mye bedre, men nå har jeg en karakter på Xbox 360 som jeg har spilt med i nesten 200 timer, og det er dessuten achievements som jeg er ute etter.

 

Når jeg er ferdig med achievements, og siste DLC, da skal jeg installere Skyrim på PC, så skal jeg gjennomføre en modifisering på Skyrim save fra Xbox 360, slik at jeg kan bruke den samme saven på Skyrim PC. Da skal jeg teste ut diverse modifiseringer fra nexusmods.com.

Lenke til kommentar

Skyrim kjører på 30 fps en del av tida, men når frameraten faller under 30 fps skrus vsync av.

Grunnen til at framerate faller under 30 fps er fordi utviklerne prøvde å presse inn bedre grafikk enn XBoxen er istand til å kjøre.

 

Hvis ikke hver frame synkroniseres med en refresh på skjermen vil tearing oppstå, du kan si det er XBoxen som faller bak TVen.

 

Du er en tålmodig mann må jeg si, jeg mener jeg har sett 99% av det Skyrim har å tilby etter 5 timer ettersom jeg ikke så noe nytt de resterende 15 timene jeg gadd før jeg slettet det fra Steam.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Altså med andre ord, det finnes ingen løsning for å bli kvitt "tearing" på Skyrim Xbox 360, når jeg loggfører med capture card. Og det spiller dermed heller ingen rolle hvilken bitrate jeg kjører med.

 

Jaja kvaliteten på opptakene er i det minste god nok, selv om en må takle "tearing" av og til. Jeg merker også at høyere bitrate sluker lagringsplass, igår så gikk det 40GB, og det var med ca. 5 timer spilling. Det gjør ingenting, jeg har en server som kan lagre en del TB dersom jeg mater på med flere harddisker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg loggfører fordi det kan være nyttig å ha disse opptakene slik at jeg kan se tilbake dersom jeg har glemt noe, mistet noe, treffer på juksemakere, spillminner/nostalgi, eller bruke det som råmateriale for eventuell videoredigering.

 

Dessuten så har jeg mange ubrukte terabytes på Qnap TS-EC1279U-RP NAS server, så da kan jeg like gjerne benytte lagringsplassen samtidig jeg får brukt AVERMEDIA C985 LIVE GAMER HD enn at det blir ubrukt og utdatert.

 

Jeg opplevde en episode i Skyrim, der jeg hadde droppet en gjenstand med feiltagelse, da kunne jeg bare undersøke videoen, og jeg så nøyaktig hvor jeg hadde droppet den gjenstanden, og da reiste jeg bare tilbake til det stedet og jeg fant gjenstanden akkurat der jeg hadde droppet den. Så der var opptaket nyttig.

 

Men den største nytten er nok minner, slik at jeg kan se tilbake på dette i fremtiden og sammenlikne det med datidens spill og se forskjellene osv. Kanskje vise det til barn i fremtiden som er spillinteressert. Også kunne ha opptak slik at jeg kan ta juksemakere ved at jeg sender inn opptak til Microsoft dersom en spiller bedriver massiv fusking i Multiplayer.

 

Masse potensiale her, enn at lagringsplassen forblir ubrukt og capture card blir utdatert. Nå er jeg nesten oppi 350GB med opptak, eller 2998 minutter eller 49 timer.

 

 

Jeg takker for alle innspill i tråden. Tråd løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...