Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Skal begynne å studere til høsten. Skal derfor kjøpe en ny mac. Det jeg lurer på er hvilken jeg burde kjøpe. Hittil så er det MacBook Air som appellerer mest til meg (pga. stillegående, lett, batteri levetid).

 

Det jeg lurer på er om jeg burde kjøpe MacBook Air eller MacBook Pro. Og hvilken skjermstørrelse 11'' eller 13''? Og burde jeg oppgradere til 8 GB ram i stedet for 4 GB. Er det vesentlig forskjell? Hva ville dere gjort? Skal forøvrig studere Odontologi, hvis det har noen betydning.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler MacBook Air 13", og ville valgt 8 GB RAM da det gir mer rom for å kjøre flere programmer samtidig uten at maskinen virker tregere. Jeg har prøvd 11" MacBook Air, og likte den ikke i det hele tatt, da den etter min mening har en ubrukelig skjermstørrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Air 11' og vi har også en Air 13' i huset, som jeg ikke er misunnelig på :o) Jeg drar min 11' fram og tilbake til jobb hver dag. Pointet for meg er å slippe laptop+pad, Air 11 er så nær du kommer 2-i-1. Bruker den mye med ekstern skjerm og når jeg f.eks. sitter på bussen og leser tenker jeg at 11' tross alt er mer enn de fleste pad'er kan skilte med.

 

Kompakt størrelse og lav vekt betyr mest for meg. Både 11 og 13 er egentlig for lite til det jeg driver med til daglig uansett, sånn sett burde jeg hatt en 17', men det er fullstendig uaktuelt å drasse rundt på. Til tekstbehandling av forelesningsnotater og oppgaveskriving kan jeg nok tenke meg at 13' er merkbart bedre enn 11'. Dessuten får du vel også bedre batterilevetid.

 

Til tekstbehandling trenger du vel strengt tatt ikke mer enn 4GB, men siden Air ikke kan oppgraderes i ettertid er det bare tull å ikke gå for 8GB. Du kan heller knipe inn litt på ssd-diskstørrelse og supplere med ekstern usb-disk senere isteden.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Anbefaler MacBook Air 13", og ville valgt 8 GB RAM da det gir mer rom for å kjøre flere programmer samtidig uten at maskinen virker tregere. Jeg har prøvd 11" MacBook Air, og likte den ikke i det hele tatt, da den etter min mening har en ubrukelig skjermstørrelse.

Hvordan får man 8 GB ram? På elkjøp sine sider har den beste 4 GB minne og 256 GB Flashlagring..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvordan får man 8 GB ram? På elkjøp sine sider har den beste 4 GB minne og 256 GB Flashlagring..

 

Du konfigurerer ekstra RAM når du bestiller på apple.no

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ikke glem nye Samsung Ativ Book 9 Plus , 13,3", 3200x1200 (!) touchskjerm, 8GB RAM, i5 og i7 Haswell CPU, 12 timer batteri, 1,39kg. Ikke kommet i butikkene enda, men jeg hadde ventet hvis jeg kunne.

 

Edit: La ikke merke til at denne tråden var i Mac-forumet. Hvis du absolutt skal ha Mac, kan du se bort i fra denne posten.

 

..som har release date i "2013 engang". Regner med studiestart er noe før dette.

 

Og hva kommer prisen til å bli på den der mon tro ? (Ellers så den jo veldig bra ut)

Lenke til kommentar

Hvordan er 4400-grafikk bedre enn 5000, egentlig? Lykke til med den oppløsningen på hd4400 :3

 

Uansett; er man på utkikk etter by Mac er nok selve oset minst like viktig som maskinen.

 

Dumt spørsmål. De hadde vel selvfølgelig aldri solgt den om maskinvaren ikke holdt mål for vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål. De hadde vel selvfølgelig aldri solgt den om maskinvaren ikke holdt mål for vanlig bruk.

 

Apple gjør ikke det. Når man kjøper en maskin kan man stole på at den er designet med deler som stort sett står i forhold til hverandre ytelsesmessig, sånn at man slipper store flaskehalser. Det er en av fordelene med å selge få modeller - man kan designe hver av dem skikkelig (da mener jeg ikke utseende).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dumt spørsmål. De hadde vel selvfølgelig aldri solgt den om maskinvaren ikke holdt mål for vanlig bruk.

 

Jeg har lett, men finner virkelig ikke det spørsmålet du har svart på...

 

Samsung er ikke akkurat et selskap med rent mel i posen, så jeg skjønner uansett ikke hvordan du kan ha slik tiltro at de selvfølgelig ikke hadde solgt maskinvaren om den ikke holdt mål.

 

Lurer fortsatt på hvordan 4400 vs 5000 er bedre. Kan du forklare nærmere?

Endret av erudil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...