Gå til innhold

Nettverksproblemer, finner ikke årsak...


GXT

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har hatt problemer med nettverket i det siste. Med det første trodde jeg at det bare var arbeid på linjen (har vært utfor liknende problemer tidligere når ting var galt på deres side), men denne gangen har det vært nesten 3 dager...

 

Kort sagt:

- Hastigheten er langt under det vanlige (I snitt 6Mbps, vanligvis er denne 12-15Mbps).

- Diverse problemer med ping (Ping-spikes i spill (opp til 1199ms), PingTest.net klarer ikke å gjennomføre packet-loss testen, nettet stopper ofte helt opp).

 

 

Dette er problemer som har oppstått helt ute av det blå. Hittil har jeg ikke hatt nødvendigheter for å tukle med instillingene på ruteren enda, og jeg håper jeg slipper det i fremtiden.

Har NextGenTel om det hjelper.

 

 

 

Informasjon fra tracert (google.com)

 

 

C:\Users\User>tracert google.com

Tracing route to google.com [173.194.32.4]

over a maximum of 30 hops:

1 63 ms 99 ms 98 ms dsldevice.lan [10.0.0.1]

2 10 ms 10 ms 9 ms 1.80-202-237.nextgentel.com [80.202.237.1]

3 12 ms 11 ms 12 ms 172.16.137.66

4 11 ms 10 ms 10 ms 172.16.224.82

5 * * 17 ms 165.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.165]

6 19 ms 19 ms 19 ms 34.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.34]

7 16 ms 15 ms 16 ms oso-b4-link.telia.net [62.115.11.81]

8 28 ms 27 ms 56 ms s-bb2-link.telia.net [80.91.254.175]

9 26 ms 26 ms 26 ms s-b3-link.telia.net [80.91.253.226]

10 67 ms 75 ms 76 ms 72.14.212.90

11 26 ms 27 ms 24 ms 216.239.43.248

12 27 ms 27 ms 32 ms 216.239.43.253

13 28 ms 27 ms 28 ms arn06s01-in-f4.1e100.net [173.194.32.4]

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pingverdiene varierer enormt, og både tracert og PingPlotter viser enormt varierende resultater. Hastigheten er fortsatt grusom (6Mbps/12Mbps(vanlig, men "opptil-hastigheten" 20Mbps), men det er blant de minste bekymringene.

Hoppet til routeren varierer fra 10-100ms, noe jeg ikke har vært borti før. Resten ser stort sett normalt ut. Skjønner ikke helt hva som menes når den viser 100% packet loss når jeg bruker spesifike sider (f.eks google.com), men det får bare være.

 

Uansett, jeg kan spille hva som helst og ha en ping på 50ms i det ene øyeblikket og sekunder senere ha en ping på 1000ms. Jeg kan merke det på enkel surfing også, hvor nettsider plutselig stopper brått med å laste for et par sekunder.

Dette skjer ofte, og det er et ganske ferskt problem hos meg.

 

Uansett, beklager for uregelmessige innlegg. Jeg har forsøkt å få tak i NextGenTel, men det er klin umulig å komme gjennom på telefon. Blir kontaktsjema nestegang.

Lenke til kommentar

Hvor langt ligger du fra sentralen? Du kan brukke denne til å sjekke:

http://metrolive.tel...ion-kapaks-web/

Bruker ID: skapaksprovider

Passord: prov

 

Har du koblet på noe nye enheter i tidsrommet hvor problemene oppstår?

 

Bruker du kabel eller trådløst? Bruker du kabel vil jeg anbefale å teste med kabel der man samtidig slår av det trådløse. Er problemene de samme? Da ha bare 1 maskin koblet til og prøv helt med minst 2 maskiner. Om problemene da er det samme er det mest sanselig noe med linja, prøv også å koble DSL kabel fra i begge ender og plugg tilbake.

 

Så kan du også skrive inn ditt kundenummer i boksen på denne siden:

https://www.nextgent...riftsmeldinger/

 

Da vil du få opp om det er et lokalt problem hos deg.

 

Dette er typiske spørsmål / gjøremål jeg ville fått deg til å gjøre når jeg jobbet hos NGT. Samtidig som jeg ville sett lit mer info da selvfølgelig.

 

Når det gjelder å kontakt de vil jeg anbefale chat på siden dems, du må logge inn for dette.Eller ringe på de grønne tidspunktene på denne siden:

https://www.nextgent...e/kundeservice/

Finnes også calback du får tilbud om etter x anntal minutter, husker ikke helt hvor mange.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

Prøv ping 10.0.0.1 -t

 

Hvis du får 10-100ms der så er det trolig feil på det lokale nettverket ditt.

Sjekk at det ikke går annen trafikk ved å sjekke nettverksbruk (ctrl_alt_delete, oppgavebehandling, nettverk). Sjekk båndbreddebruk og trykk også på ressursovervåking og se at du ikke har for mange TCP-forbindelser. Normalt ligger den under 100.

 

Videre må du også ha kontroll på båndbreddebruk på trådløse tilkoblinger (kryptert med WPA?) og også de som er koblet til med kabel.

Lenke til kommentar

Her brukes knapt nok det trådløse. Kanskje av og til av noen telefoner og nettbrett. Jeg bruker kabel, og det ser ikke ut til å ha noe å si om jeg tar alle nettbrett/laptoper/telefoner av det trådløse nettverket. Det er over et halvt år siden jeg nå har koblet på en ny enhet.

For øyeblikket ser det ikke ut til å være noen driftsmeldinger som kan være relevante for meg. Skal prøve å få tak i dem senere når jeg har gått tom for åpenbare årsaker.

Ser ikke ut til at det er en lokal feil. Resultatet er at jeg ender opp med en ping <1ms hver gang (kjørte en god stund for å se etter ping-spikes, men intet interessant skjedde):

 

 

 

Pinging 10.0.0.1 with 32 bytes of data:

Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Reply from 10.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 10.0.0.1:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

 

 

 

Jeg har heller ikke så mange TCP-tilkoblinger. Den ligger for øyeblikket under 50 for meg.

 

Nettverket er sikret (WPA/WPA2 PSK) og båndbreddebruken skal ikke være spesielt høy. Det verste som kan skje er at noen andre i huset streamer video, men for øyeblikket skal ikke det være et problem (ettersom at de ikke har vært her på en stund).

 

 

Hadde Telenor før vi gikk over til NextGenTel. Vi fikk 6-8Mbps, men både ping og hastighet var svært stabil. Hos NextGenTel ble vi lovet en "opptil-hastighet" på 20Mbps når omstendighetene tillot det. Det har aldri vært tilfellet. Det meste jeg noensinne har opplevd er 12Mbps, og det er et sjeldent syn.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Jeg fortsetter å se noen merkelige pingverdier av og til når det kommer til default gateway, men det virker ikke relevant.

 

Pingplotter forteller det egentlig ganske greit. Ser noen enorme ping-spikes fra dd.netxgentel.com/.nextgentel.com(2 og 3 hopp) her og der som hever avg. til alt fra 250ms til 500ms.

Grafen viser ikke noe spesielt mønster, og samtidig har jeg gått grundig over netverket og alt som kan være galt på min side.

Hva nå? Ta kontakt med dem? Personlig har jeg ingen anelse om hva jeg kan gjøre selv.

 

 

EDITGrafen viser også at det er tilfeller med packet-loss.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg vil anbefale deg å gjøre som Sakiko foreslo, sjekk linja på kapaks. Det kan godt hende at linja ikke tåler mer enn 6-8Mbps grunnet støy, linjelengde, kobberkvalitet, kobbertykkelse, etc. Det er mange parametre som NGT ikke kan se før de evt. installerer linja. Det har jeg sett altfor mange ganger da jeg jobbet hos ngt i mine studentdager.

 

Det er forresten en ting til du kan sjekke, hvis du har vært i kontakt med kundeservice før og klaget på hastigheten, skal du ikke se bort ifra at en uerfaren medarbeider har fjernet target-profil ("støyfilter") på linja, noe som i mange tilfeller kan øke hastigheten noe, men til gjengjeld kan skape mer ustabilitet. Et skikkelig tjuvtriks som blir brukt altfor ofte for å roe ned hissige og sure kunder som klager og syter over de siste 0,5Mbit'sene de ikke får på 20Mbit linja si.. ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...