Gå til innhold

Kamera med best automatisk modus?


Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger over kamera med god automatisk funksjon? Altså den som ofte er merket med grønt?

 

 

Jeg skal kjøpe nytt reisekamera til familien. Min samboer bruker kun en knapp konsekvent. Jeg har prøvd å fortelle henne om manuelle instillinger og automatiske moduser, men til ingen nytte. Jeg ønsker derfor et kamera som tar gode bilder med alle funksjoner på automatisk.

 

Om kameraet er god til å filme med også er det en velkommen bonus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tusen takk for alle svar. Jeg er nok litt treg med tilbakemelding.

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg for Canon S110 eller Sony RX100. Er det noen som har prøvd begge? Hvilken har best automatisk modus? Det er veldig viktig at den automatiske modusen er bra.

Hvilken er raskest i oppstart? Altså- hvilken får raskest tatt det første bildet i en duell?

Noen som vet om man kan vinkle blitsen på S110? Man kan det med Sony RX100.

 

Saken ble forøvrig ikke lettere av at Sony RX100 Mark 2 nettopp er lansert.

 

Jeg er åpen for andre forslag, men det er som sagt Canon S110 og Sony RX100 som virker mest tiltalende for øyeblikket.

 

Pris har ikke så veldig mye å si så lenge det er under 10 000, og man får valuta for pengene.

Vi har fra før en Canon IXUS 220 HS. Den synes jeg er veldig dårlig. Autofunksjonene bommer mye og manuelle instillinger tar akkurat litt for lang tid. Dersom alt klaffer blir ikke alltid bildene så bra uansett. Nokia 808 blir ofte brukt istedenfor denne.

Vi har også en speilrefleks, men den er for stor å drasse rundt.

 

Det er viktig at kameraet ikke er for stort. Det bør passe i ei jakkelomme/veske og bør kunne trykkes i ei bukselomme i nødsfall.

Endret av Bassmann1
Lenke til kommentar

Jeg har sett en del snåle krav når man skal kjøpe kamera, denne er for meg Topp 3...:-)

 

 

Du har fått tips om Canon S110. Det er helt sikkert kjapt...

 

Det er vel ikke så snålt. Dersom valget står mellom to kameraer kan det være ønskelig å vite hvilket som raskest kan forevige et øyeblikk. På tur med småbarn og dyr er det f.eks. kjempekjekt å ha et kamera som starter raskt. Jeg så en delfin i sommer. Jeg kunne ikke be den vente og posere litt. Jeg bemerker at delfinen var vill og ute i det fri. En tam og trent delfin kan muligens posere.

Endret av Bassmann1
Lenke til kommentar

S110 bruker 0,7 sekunder kortere tid på å starte opp. RX100 er mye raskere når det ført har startet opp og bildene blir mye skarpere og du kan ta bilder i mye dårligere lys. Under vanskelige forhold så vil du ende opp med 10 ganger så mange brukbare bilder fra RX100. Den eneste grunnen til å velge S110 er kronisk dårlig råd.

Lenke til kommentar

Etter noen dager i tenkeboksen heller jeg mer og mer mot Sony RX100. Det blir vel Mark 2 til og med dersom den kommer i butikkene snart.

 

Jeg dro på fotobutikk i dag. De hadde ingen av de inne. De hadde derimot Fujii X20 inne, noe som var litt dumt. Jeg likte virkelig retrodesignet på X20. Men man kan ikke få både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Etter noen dager i tenkeboksen heller jeg mer og mer mot Sony RX100. Det blir vel Mark 2 til og med dersom den kommer i butikkene snart.

 

Jeg dro på fotobutikk i dag. De hadde ingen av de inne. De hadde derimot Fujii X20 inne, noe som var litt dumt. Jeg likte virkelig retrodesignet på X20. Men man kan ikke få både pose og sekk.

 

Jo , hvis du velger X100S har jeg forstått :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...