Gå til innhold

Dilemma


Micius

Anbefalte innlegg

Hellu, my fellow human beings! :)

 

Tenkte jeg skulle høre om dere kunne komme med noen innspill på situasjonen jeg er i ferd med å beskrive.

 

Har fundert frem og tilbake i over et halv år nå på hva jeg skal går for av studie til høsten, men har i grunn ikke kommet frem til et skikkelig svar enda. Søkte på årsstudiumet i psykologi i fjor, uten å komme inn, og ettersom jeg ikke var sikker på jeg ville, tok jeg et jobbår (som jeg er i ferd med å avslutte). Men misforstå meg rett, er ikke slik at jeg ikke har en villeste anelse om hva jeg vil - for det har jeg. På den ene siden arbeids- og organisasjonspsykologi (+ master i ledelse), og på den andre siden økonomi og administrasjon (+ en eller annen master). Jeg har selv listet en del plusser og minuser ved de respektive studiene.

 

Arbeids- og organisasjonspsykologi (UIB, har også søkt ved NTNU):

+ Interessant fagområde

+ Spennende jobbmuligheter (rekruttering, etc)

+ En mer spisset utdanning, lettere å skille seg ut

- Må begynne på årsstudium (skal visstnok være beinhardt), søke overføring til bachelor 2. året (relativt få plasser, må ha C-snitt)

- Gjerne ikke flust av jobbmuligheter

 

Øk.adm (har søkt ved hib, uia, hist..):

+ Gode jobbmuligheter

+ Kan begynne rett på et utdanningsløp som leder til en bachelor

+ Kan gå for master og bli siviløkonom (secured 4 life - skulle man tro)

- Mangler litt interesse

- "En av mange", store kull, vanskelig å skille seg ut

 

Alternativt har jeg sett på "Maritime business and logistics" ved Uni of Plymouth, et studie som er blant verdens mest anerkjente innenfor dette fagområdet og som gir en gode sjanser til å bli tatt opp som trainee. Kunne tenke meg å bare hoppe i det, men det koster mye penger, noe jeg ikke helt klarer å komme meg over. Apropos trainee-stilling, så virker det veldig bra og kunne tenke meg det i fremtiden - så da er spørsmålet også hvilken av de nevnte utdanningene som gir best mulighet til dette (kan tenke meg øk. adm).

 

Så - what say you? Noen som har noen innspill, perspektiver, innfallsvinkler, som kan være behjelpelig?

 

Takker så meget for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at det er flere traineeships for økadm enn arbeids og organisasjonspsykologi. Men det er ganske vanskelig å få traineeship selv om du går på økadm, bare så du er klar over det!

 

Det er to ganske forskjellige studier da. Økadm har ganske mye bedriftsøkonomi, regnskap og samfunnsøkonomi, med noen få innslag av organisasjonsteori og psykologi. Det er ganske allsidig, men hvis du ikke liker tall og regnskap ville jeg ikke anbefalt deg å ta økadm.

 

Du bør jo kanskje velge det fagområdet du liker best, da dette er to ganske forskjellige områder. Kun 7,5 studiepoeng er psykologi på økadm (der hvor jeg går), så hovedvekten ligger ikke på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...