Gå til innhold

Usikker på verneplikt tjeneste.


Kusa

Anbefalte innlegg

Ja, da var tida for å endre på valgene mine til verneplikta mi i starten av 2014. Jeg har eneste kriterier at det må være innrykk tidlig (Altså rett over nyttår osv) Gi gjerne anbefalinger og erfaring på denne tjenesten, hvor det er stasjonert, bardufoss, bodø osv. Er ganske sprek og relativt god form. Gjorde det også ganske bra på sesjon med det teoretiske! :) Så skal klare og komme meg inn de fleste plassene.

 

Mvh

En som trenger hjelp med valg og erfaringer :)

David

Endret av Kusa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, så du har vært på sesjon del 2? Da beklager jeg for at jeg misforstod.

 

Det går så fint! :) Har gjort unna alt av sesjon osv.. Mangler bare innkalling til rekrutt osv. Men kan fortsatt endre på valgene i militæret. Så vil inn på noe som folk anbefaler og kan være bra erfaring messig!

Har tenkt litt på Fallskjermjeger.. Men er ikke sikker om jeg vil inn her :) Så komkom med forslag! :)

Lenke til kommentar

Åssen type tjeneste hadde du sett for deg? Hæren,luft,sjø?

Også en anbefaling vis du er motivert og instilt for det, prøv deg på FJ opptaket!

Hvis du ryker der er det store sjangser for at du blir fordelt til Kampeskadronen på Rena!

Men da blir det inrykk i August en plass.

Hørt mye bra om kesken! :)

Lenke til kommentar

Det er svært vanskelig å gi gode råd når du ikkje seier så mykje om deg sjølv. Har du noken preferanser?

 

Som f.eks, kva type tjeneste ser du for deg? Her er det alt frå å ligge i knappetelt på russergrensa og fryse, til action-tjeneste med skyting og militære fartøy, og til å sitte på eit kontor heile året.

 

Det burde være noke for ein kvar smak. Vill du ha ei teknisk krevande tjeneste eller er det nok at det er fysisk krevande?

 

Vil du helst ha ei tjeneste som gir deg muligheit til jobb etterpå? Enten det då blir militærjobb, eller at du har lært eit fag som du kan bruke i det sivile.

 

Er det nokon plass i landet du heilst vil være? Enkelte vil helst være i sør-norge i nærheita av der dei bur, andre vil helst nytte sjangsen til å oppleve nord-norge.

 

Har du noken tanker om kva forsvargrein du vil være i?

 

 

 

 

Sjølv avtjente eg fyrstegongstjenesta i flyforsvaret, etter det blei eg kursa i brann og røykdykkingstjeneste og avtjente resten av verneplikta som brannmann på ein flyplass, som brannmann kunne eg velge å bli utplassert omtrent over heile landet. Eg syntest dette var både spennande og lærerikt. Største ulempen var at eg ikkje var i ein stor tropp slik som mange andre er. Eg måtte også være meir sjølvstendig ved at eg hadde ansvar for å utføre mine plikter på eiget iniativ. Dette inkluderte også det å trene. Det var ingen som stod å brølte om at eg måtte springe meir (etter eg var ferdig med rekrutten), dette måtte eg fint få til sjølv slik at eg var i form til å utføre tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svar på de tingene The Avatar spør om, så er det lettere for oss å svare etter det.

 

I de fleste stillingene så går komfort på bekostning av aktivitet og motsatt.

Med andre ord. Om du vil ha en tjeneste med mye action og masse kult som skjer så må du være forberedt på mye kulde smerte og tårer på samme tid.

Komfortable stillinger der du ikke trenger å slite stort er som regel også ofte kjedelige (i mine øyne i hvert fall)

Det finnes også mye i midten

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er svært vanskelig å gi gode råd når du ikkje seier så mykje om deg sjølv. Har du noken preferanser?

 

Som f.eks, kva type tjeneste ser du for deg? Her er det alt frå å ligge i knappetelt på russergrensa og fryse, til action-tjeneste med skyting og militære fartøy, og til å sitte på eit kontor heile året.

 

Det burde være noke for ein kvar smak. Vill du ha ei teknisk krevande tjeneste eller er det nok at det er fysisk krevande?

 

Vil du helst ha ei tjeneste som gir deg muligheit til jobb etterpå? Enten det då blir militærjobb, eller at du har lært eit fag som du kan bruke i det sivile.

 

Er det nokon plass i landet du heilst vil være? Enkelte vil helst være i sør-norge i nærheita av der dei bur, andre vil helst nytte sjangsen til å oppleve nord-norge.

 

Har du noken tanker om kva forsvargrein du vil være i?

 

 

 

 

Sjølv avtjente eg fyrstegongstjenesta i flyforsvaret, etter det blei eg kursa i brann og røykdykkingstjeneste og avtjente resten av verneplikta som brannmann på ein flyplass, som brannmann kunne eg velge å bli utplassert omtrent over heile landet. Eg syntest dette var både spennande og lærerikt. Største ulempen var at eg ikkje var i ein stor tropp slik som mange andre er. Eg måtte også være meir sjølvstendig ved at eg hadde ansvar for å utføre mine plikter på eiget iniativ. Dette inkluderte også det å trene. Det var ingen som stod å brølte om at eg måtte springe meir (etter eg var ferdig med rekrutten), dette måtte eg fint få til sjølv slik at eg var i form til å utføre tjenesten.

 

Har du noken preferanser? Nei, egentlig open for det meste. Men helst hæren, sjø er jeg ikke noe spesielt tiltrukket av. Luftforsvaret kan være mulighet, men helst hæren.

Som f.eks, kva type tjeneste ser du for deg? Action tjeneste hadde vert best i mitt vedkommende. Vil helst ikke ha en kontorjobb, pga at jeg kommer til å ha det resten av livet etterpå. Er utdanna som Dataelektroniker og skal ta Bachelor eller Mastergrad etter tjenesten. Så vil oppleve noe "utenom" det vanlige.

Vill du ha ei teknisk krevande tjeneste eller er det nok at det er fysisk krevande? Ja takk begge deler om dette er mogleg? :)

Vil du helst ha ei tjeneste som gir deg muligheit til jobb etterpå? Det er vell kanskje eit litt opplagt spørsmål, men eg føler ikkje sambandstjeneste er noko "tøff" tjeneste.. Eller har nokon noko å fortelle om denne? :)

Er det nokon plass i landet du heilst vil være? Det er egentlig det samme for meg. Selvfølgelig sør-norge. Men er ikke ett must. Mtp at det er like lett og komme seg rundtom mens mann er i Militæret. Men selvfølgelig. Bonus visst noe i sør-norge.

Har du noken tanker om kva forsvargrein du vil være i? Har ikkje heilt peiling her... Men Fallskjermjeger hadde vert morsomt trur eg. Men er veldig usikker.

 

Kom med svar og anbefalninger! Alt er velkommen! :) Tusen takk, godtfolk!

Lenke til kommentar

Har du noken preferanser? Nei, egentlig open for det meste. Men helst hæren, sjø er jeg ikke noe spesielt tiltrukket av. Luftforsvaret kan være mulighet, men helst hæren.

Som f.eks, kva type tjeneste ser du for deg? Action tjeneste hadde vert best i mitt vedkommende. Vil helst ikke ha en kontorjobb, pga at jeg kommer til å ha det resten av livet etterpå. Er utdanna som Dataelektroniker og skal ta Bachelor eller Mastergrad etter tjenesten. Så vil oppleve noe "utenom" det vanlige.

Vanskelighetsgraden går slik selv om det selvfølgelig er unntak:

Hæren->sjø->luft.

En venn av meg var først verneplikt i hæren før befalsskolen i luft og ble skuffet over at BS luft var lettere enn verneplikt i hæren. Med andre ord; bestem deg for hæren du :)

 

Vill du ha ei teknisk krevande tjeneste eller er det nok at det er fysisk krevande? Ja takk begge deler om dette er mogleg? :)

Vil du helst ha ei tjeneste som gir deg muligheit til jobb etterpå? Det er vell kanskje eit litt opplagt spørsmål, men eg føler ikkje sambandstjeneste er noko "tøff" tjeneste.. Eller har nokon noko å fortelle om denne? :)

Er det nokon plass i landet du heilst vil være? Det er egentlig det samme for meg. Selvfølgelig sør-norge. Men er ikke ett must. Mtp at det er like lett og komme seg rundtom mens mann er i Militæret. Men selvfølgelig. Bonus visst noe i sør-norge.

Har du noken tanker om kva forsvargrein du vil være i? Har ikkje heilt peiling her... Men Fallskjermjeger hadde vert morsomt trur eg. Men er veldig usikker.

 

Kom med svar og anbefalninger! Alt er velkommen! :) Tusen takk, godtfolk!

Sjekk denne før du bestemmer deg for noe jeger:

http://www.youtube.com/watch?v=JcEOcJj4BHo

Riktignok marinejegeropptak i denne, men fallskjermjeger er hærens svar på det samme.

Hvis du vil bli jeger må du være motivert for det fra den dag i dag og starte treningen allerede i morgen.

 

For meg virker det som om kampeskadronen (kesk) er best for deg.

Hovedoppgaven til kesk er å være markører for jegere og befalsskolen, mye morsom og aktiv tjeneste med kjempekule caser stadig vekk. Du kommer sikkert til å fryse ballene av deg, men det er verdt det. Du har også muligheten til å f.eks bli vognfører på Leo eller CV-90

Tjenesten foregår på Rena

 

I alle avdelinger vil det være deler som er tøffere enn andre, så en bataljon er ikke lik over hele linjen. For å ta sambandsbataljonen som du nevnte som eksempel så er det blant annet flere lag som er lett fotoppsatt med pakninger fra helvete. Å klatre fjell med slik utrustning er ikke for hvermannsen. Dessuten blir alle soldater trent til nettopp det de er; nettopp soldater. En sanitetssoldat eller sambandssoldat skal også fungere i hvilken som helst del av striden selv om han har et annet spesialfelt.

 

Om du ikke har noe imot å være to år i forsvaret før du fortsetter utdanningen ta befalsskolen uten tvil.

Over halvparten av de som tar høyere utdanning har tatt to år pause uansett, så du kommer ikke til å henge etter.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Med tanke på at du har ein plan om framtidig utdanning, så treng du ikkje sattse på ei fyrstegongstjeneste som gir deg fagopplæring.

 

Sidan du vil ha action relatert tjeneste så er det sikkraste å velge hæren. Nå har både luft- og sjøforsvaret sine avdelinger som har rikelig med skikkelig militærarbeid, men då vil du være avhengig av å komme inn på rette avdelingane. Dersom du då bommer så ender du raskt opp på eit kontor eller liknande.

Velger du hæren og du ikkje kjem inn på rette avdelinga så vil du fortsatt befinne deg ute i skogen.

 

Når det gjeld f.eks sambandstjeneste som du nevner så er det ein tilleggstjeneste, du får være med på omtrent det samme som dei andre soldatane, men det blir nok litt mindre skyting og litt meir radio dersom du skal drive med sambandet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :) Har nå sett vekk ifra Fallskjermjeger og jegertroppen. Har vert nå i kontakt med en som har vert der og han sa du måtte være innstilt på helvete hele tida. Han hadde gått ned 15kg etter bare 8uker og han veide 80kg++ da han kom inn og etter 8 uker 65kg.

 

Men innenfor sambandstjeneste osv er det mye forskjellige ting her som folk kan anbefale? Garden?? osv osv.

Lenke til kommentar

Eg høyrer mykje skryt frå dei som har vært i Garden.

Samholdet er visst svært bra, og mange har årlige eller i alle fall regelmessige reunions etter at dei er ferdige med tjenesta.

Garden er ei litt spesiell tjeneste då ein både driver med skjortestryking, marsjering og galla, samtidig som dei har mykje operativ trening for å kunne beskytte viktige statsfunksjoner samt å kunne yte bistand til politiet.

Så på ein måte så er det ei blanding av vaktsoldat og militærpoliti.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at hvor du havner er noe tilfeldig. Da jeg var MP var det kun 1/4 som hadde søkt seg inn i hit, de fleste hadde ikke engang lyst til å tjenestegjøre og gjorde alt mulig for å bli dimittert, og vi skulle være "kremen" ungdommen. Det var ikke mange som tok den rosen til hjertet for si det sånn.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at hvor du havner er noe tilfeldig. Da jeg var MP var det kun 1/4 som hadde søkt seg inn i hit, de fleste hadde ikke engang lyst til å tjenestegjøre og gjorde alt mulig for å bli dimittert, og vi skulle være "kremen" ungdommen. Det var ikke mange som tok den rosen til hjertet for si det sånn.

Hvor lenge siden var dette?

Lenke til kommentar

Da er min personlige søknad sendt avgårde og krysser fingrene mine på at jeg kommer inn...... GARDEN. Har også Garnisonen på andre valget! :)

 

tjaa.. Garden er ikke det jeg ville anbefalt, men hver sin smak.

Om du først skal gå garden så anbefaler jeg jegertropp eller sambandstropp.

Venner som er befal der mener sambandstroppen har minst vakter på f.eks slottet og mest grønn tjeneste.

Jegertroppen har slik jeg har forstått mest morsom tjeneste men en del vakter.

Det finnes ingen likhet mellom jeger i garden og fallskjermjeger. Det er ikke noe opptak eller lignende navnet jeger er på så mangt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...