Gå til innhold

Hjelp til oppsett av harddisker


Anbefalte innlegg

Har googlet litt, men det er lettere å få hjelp her.

 

Jeg skal ha en harddisk til operativsystem og slikt, samt en harddisk til lagring. Men vil ha en til å "speile?" lagringdisken i tilfelle den andre ryker.

 

Lurer egentlig bare på om det lar seg gjøre og hvordan jeg setter det opp.

Endret av Achrysatos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange måter å løse det på. For å sette opp speiling så er det greit at hovedkortet støtter dette, men for backup så kan man bruke ymse synkroniseringsprogrammer. Personlig bruker jeg Allwaysync da den er rimelig og fyller mine behov. Jeg har også synkronisering mot internett via Skydrive og Jottacloud.

 

Du er ikke 100% sikker før du lagrer data også utenfor huset. Jottacloud er veldig billig og lett å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller du kan kjøpe to like disker til lagring og sette de opp i RAID1. De fleste nye hovedkort støtter dette. Fordelen da er at de to diskene hele tiden vil være oppdatert. Du slipper å kjøre noen "sync"-operasjon eller manuell backup. Men som vidarkri nevner blir du uansett ikke 100% sikker. Men du sikrer deg mot at én harddisk skal crashe. Sansynligheten for at begge gjør det er ganske liten.

 

I så fall må du ikke kjøpe to disker fra samme "batch". Har den ene fått en svakhet under produksjon er det en god sjanse for at den andre også har fått det hvis de har blitt produsert rett etter hverandre. Når de i tillegg blir stående i samme maskin, samme temperatur, samme belastning og alt hele tiden så er det faktisk sansynlig at hvis først den ene ryker så ryker den andre også etter kort tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...