Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 - Monopol


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal opp til eksamen på tirsdag i samfunnsøkonomi 2.

 

Her er problemstillingen jeg fikk: Gjer greie for skilnaden på prisdanning under fulkomen konkurranse og monopol, og drøft i kva grad vi finn desse marknadsformene i den verkelege økonomien.

 

Har skrevet mye om fullkommen konkurranse og hvordan prisdanningen er der med tabeller osv - men sliter med å finne ut hvilke modeller jeg skal bruke når det kommer til monopol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^

Som Zarac nevner, skal du velge den sistnevnte modellen for monopoler. Modellen finner du på norsk i Samfunnsøkonomi 2-boka. Rart at du ikke vet hvilken modell du skal bruke, siden temaet er det viktigste temaet i pensumet.

 

Monopolister, i motsetning til bedrifter i marked med fullkommen konkurranse, har muligheten til å påvirke pris og tilbud fordi de har full markedsmakt. Derimot må monopolister må ta hensyn til markedets (konsumentenes) fallende betalingsvilje og etterspørsel. Derfor har monopoler en ekstra kurve i deres diagram, nemlig kurven for differanseenhetsinntekter/marginalinntekter.

 

Monopoler må finne vinningsoptimum for å finne den prisen og mengden (vinningsoptimal pris og mengde) som gir størst overskudd. Punktet finner vi i krysningpunktet der marginalinntektene og marginalkostnadene møtes. Prisen finner vi ved å gå loddrett opp mot etterspørselskurven/priskurven og vannrett mot y-aksen. Mengden finner vi ved gå loddrett ned til x-aksen. Grunnen til at VOM gir størst overskudd er at hvis de produserer en mengde mindre enn VOM har de fortsatt potensial til å øke produksjonen slik at overskuddet øker. Velger de en mengde større enn VOM vil marginalkostnadene være høyere enn marginalinntektene slik at overskuddet reduseres.

 

Du kommer nok til å få spørsmål om prisdifferensiering, og det bør du være forberedt på.

 

Merk også at konsumentoverskuddet, til fordel for økt produsentoverskudd, blir lavere. Det vil også oppstå markedssvikt som følge av dårlig ressursallokering.

 

Vi finner ingen rene former for fullkommen konkurranse i det virkelige liv, men det nærmeste vi kan komme er handel på børsen med valuta og aksjer, samt handel med råvarer. Monopol finner vi i mange former: geografisk monopol, naturlig monopol (vanligvis ikke langvarig), statlig monopol, monopol gjennom oppkjøp etc.

 

Lykke til med eksamen! Du var ganske heldig med temaet, IMO.

Lenke til kommentar

Modeller og grafer og slikt er det eneste jeg sliter med i faget, derfor jeg ble litt usikker på hva jeg skulle bruke når det kom til monopol. Ligger på 4 i faget, og på "prøveeksamen" fikk jeg 4, da jeg ikke klarte å forklare og vise modellene jeg hadde brukt. Er fult klar over at jeg kommer til å få spørsmål om prisdifferensiering, kan bli spurt om absolutt alt, så skal pugge hele boken så godt jeg kan. Selve presentasjonen er bare 1/3 av eksamen, men ja ble veldig positivt overrasket over temaet selv. Burde være en problemstilling som man kan klare å mestre ganske greit.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Forskjellen på et fritt marked og et monopol er først og fremst at en produsent ikke kan påvirke prisen i førstnevnte, slik at marginal inntekt er lik prisen. Men i et monopol avhenger prisen av hvor mye monopolisten velger å produsere. Jo mer som blir produsert, desto lavere blir prisen. Og når prisen synker, må prisen til alle enhetene synke, ikke bare den siste. Derfor er marginalinntektskurven brattere enn priskurven/etterspørselskurven. Monopolisten vil produsere så mye at marginalinntekten er lik marginalkostnaden, for det betyr at den vil betale like mye for å produsere en ekstra enhet som den vil tjene på det, slik at marginalprofitten er lik 0.

Lenke til kommentar

Litt OT, men er samfunnsøkonomibøkene på VGS gode innføringsbøker i samfunnsøkonomi? :)

 

Ja, men de fungerer på en måte som en innføring til innføringen. Det er et stort fagfelt, som man kan studere i seg selv ved høyere utdanning.

Samfunnsøkonomi er jo en blanding av mikroøkonomi og makroøkonomi. Les deg heller opp her og skaff deg innføringsbøker til henholdsvis mikro og makro.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar
Vi finner ingen rene former for fullkommen konkurranse i det virkelige liv, men det nærmeste vi kan komme er handel på børsen med valuta og aksjer, samt handel med råvarer. Monopol finner vi i mange former: geografisk monopol, naturlig monopol (vanligvis ikke langvarig), statlig monopol, monopol gjennom oppkjøp etc.

 

Er ikke det fullkommen konkurranse andre plasser enn på børsen? Hva med matvare-kjedene? Det er jo ikke monopol, men går kanskje under monopolistisk konkurranse? Hva med f.eks helsekost? Er jo ingenting som stopper noen fra å opprette en helsekost-butikk og selge kosttilskudd etc?

Lenke til kommentar

Er ikke det fullkommen konkurranse andre plasser enn på børsen? Hva med matvare-kjedene? Det er jo ikke monopol, men går kanskje under monopolistisk konkurranse? Hva med f.eks helsekost? Er jo ingenting som stopper noen fra å opprette en helsekost-butikk og selge kosttilskudd etc?

 

Det er vanskeligere enn du tror. NorgesGruppen har mye makt. Et annet kriterium for fullkommen konkurranse er at det ikke skal forekomme noen transaksjonskostnader. Det skal også være fri inngang inn og ut av markedet. Dette er noe du kan legge inn i powerpointen.

Lenke til kommentar

Om noen av dere kan ta seg ett par minutt til å se over, spesielt den siste siden om monopol jeg har skrevet er noenlunde rett stemmer hadde jeg satt pris på det! Skal selvsagt si mye mer, men vet ikke hva mer jeg skal ta med i selve powerpointen når det kommer til prisdanning?

 

Her er den: https://www.box.com/...55ardh6xf0yfxfv

 

Har dere hatt om konsumentoverskudd og produsentoverskudd, og markedsmakt generelt? Jeg vil mene at det blir feil å skrive at monopolisten har "all makt" når konsumentoverskuddet er positivt.

Lenke til kommentar

Er ikke det fullkommen konkurranse andre plasser enn på børsen? Hva med matvare-kjedene? Det er jo ikke monopol, men går kanskje under monopolistisk konkurranse? Hva med f.eks helsekost? Er jo ingenting som stopper noen fra å opprette en helsekost-butikk og selge kosttilskudd etc?

 

Det som er mer vanlig enn monopoler og frie markeder er såkalte oligopoler, der det finnes noen få store produsenter som har det meste av markedsandelen og kan påvirke prisene til en viss grad.

 

Når det gjelder powerpointen din, er det ikke helt riktig at ingen andre produsenter kan gå inn i markedet. Det kan være tilfelle hvis for eksempel staten er monopolisten og forbyr andre tilbydere å gå inn i markedet, men monopol i seg selv betyr bare at det er en produsent og utelukker ikke at andre produsenter kan avvikle monopolet. Jeg vet ikke om det er en del av pensumet deres, men det er også verd å nevne at kartellvirksomhet, altså prissamarbeid, er ulovlig.

 

Hvor stor makt monopolisten har er også avhengig av hvor elastisk etterspørselen er i forhold til tilbudet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Har dere hatt om konsumentoverskudd og produsentoverskudd, og markedsmakt generelt? Jeg vil mene at det blir feil å skrive at monopolisten har "all makt" når konsumentoverskuddet er positivt.

 

Har hatt mye om konsumentoverskudd og produsentoverskudd. I boken vi bruker fra gyldendal står det følgende: "Under fullkommen konkurranse har produsenten ingen makt. Under monopol har produsenten ALL makt." Så akkurat det er tatt direkte fra boka, så sensor kan vel ikke si i mot meg på det?

Lenke til kommentar

Om noen av dere kan ta seg ett par minutt til å se over, spesielt den siste siden om monopol jeg har skrevet er noenlunde rett stemmer hadde jeg satt pris på det! Skal selvsagt si mye mer, men vet ikke hva mer jeg skal ta med i selve powerpointen når det kommer til prisdanning?

 

Her er den: https://www.box.com/...55ardh6xf0yfxfv

 

Du kan bruke ord som marginal betalingsvilje og marginale kostnader (MC) når du forklarer tilbuds- og etterspørselskurven. Marginal betalingsvilje illustrerer hvor mye kunder er villige til å betale for ett produkt ekstra. MC sier noe om hvor mye én produsert enhet ekstra vil koste for produsenten. Alle bedrifter, både i fullkommen konkurranse og monopol, vil tilpasse seg der marginal inntekt (MR) = marginal kostnad (MC). Si ifra om du ønsker dette grundigere fortalt.

 

I fullkommen konkurranse er både bedrifter og konsumenter pristakere. Pristaker vil si at man har så liten makt i markedet at man ikke klarer å påvirke prisen på egen hånd. Man er altså bare en liten fisk i det store havet og må godta og tilpasse seg den prisen som er. Dette er også et av kriteriene for fullkommen konkurranse, at det må være mange aktører på hver side av markedet. Monopolister har derimot markedsmakt og kan derfor påvirke prisen.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Det som er mer vanlig enn monopoler og frie markeder er såkalte oligopoler, der det finnes noen få store produsenter som har det meste av markedsandelen og kan påvirke prisene til en viss grad.

 

Når det gjelder powerpointen din, er det ikke helt riktig at ingen andre produsenter kan gå inn i markedet. Det kan være tilfelle hvis for eksempel staten er monopolisten og forbyr andre tilbydere å gå inn i markedet, men monopol i seg selv betyr bare at det er en produsent og utelukker ikke at andre produsenter kan avvikle monopolet. Jeg vet ikke om det er en del av pensumet deres, men det er også verd å nevne at kartellvirksomhet, altså prissamarbeid, er ulovlig.

 

Hvor stor makt monopolisten har er også avhengig av hvor elastisk etterspørselen er i forhold til tilbudet.

 

Da utelukker jeg akkurat det punktet. Kartell er med i pensum ja, men blir ikke det litt utenfor oppgaven?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...