Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Gjenopplivet" PC, hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Hei, den stasjonære gaming-pcen min har ikke vært brukt på noen måneder nå pga. den rett og slett ikke ville skru seg på. Husker tidligere at den hadde noen random freeze i ny og ne, men dette varte ikke så lenge.. Sist gang det skjedde, gikk jeg bare opp og spiste middag, og når jeg kom ned igjen var PCen avslått.

 

Når jeg prøvde å skru den på igjen, var det ikke noe tegn til liv. Har da bare latt den stå i to-tre måneder, og tenkte først nå og prøve å fikse det.. Har nå gjort mye feilsøking på PSU, som å jumpstarte den og måle verdiene med multimeter. Alt virket OK, og viften startet med jumpstart. Men når jeg koblet den til hovedkortet derimot, så beveget bare viftene seg såvidt, og stanset igjen.

 

Neste gang jeg trykket inn start-knappen skjedde ingenting.

For at viftene skulle bevege seg litt igjen måtte jeg dra ut power-kabelen til PSU og vente litt, og deretter koble til og prøve på nytt. Husker også at det kom en liten bsss lyd elns fra PSU når jeg prøvde å starte den. Men ingen lys eller lyd ellers fra resten av komponentene.

 

Idag fikk jeg lånt meg en corsair HX750 bare for å sjekke, og da skjedde det noe rart.. Når jeg hadde koblet til alt og skulle starte opp, smalt det, og jeg så en liten knist på hovedkortet. Viftene starter opp, og pcen lager en konstant hylelyd som ikke gir seg. Jeg slår umiddelbart av pcen og kobler fra igjen. Kjenner da at det lukter litt svidd...

 

Jeg forstår nå ingenting, og prøver å koble til den gamle PSU'en og starter opp igjen, og den starter! Den samme hylelyden kommer, men ikke noe smell eller gnist. Så jeg kobler fra, og kobler til resten av komponentene som ikke er nødvendig for at PCen skal POST'e. Når alt dette er gjort, starter den fint opp. Den er jo UFATTELIG treg, men nå etter en reboot så fungerer alt strålende..

 

Kan noen fortelle meg hva i all verden som har skjedd?? Har det vært en feil på hovedkortet som har gjort at det har nektet å starte opp, og det trengte rett og slett å bli "kickstarta" av en kraftigere PSU for å starte opp?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smell er tydligvks en kondensator som er sprengt.

Du så jo gnister.

Hvorfor den ikke startet før og startet nå etter at en eller flere komponenter på hovedkortet gikk istykker blir kun spekulasjoner.

 

Håper dere har brann og innbo forsikring, for jeg ville ikke forsatt å ha den ibruk , iværtfall ikke påskrudd uten tilsyn.

 

Bruker du HX750 eller tilsvarende er det "litt" mere alright enn en type qtek psu da denne innehar alle kortslutningsbeskyttelser og ocp, ovp etc.

For saken er jo at du har et defekt hovedkort installert som du ikke vet hva neste ting som skjer med vil være for noe (følgefeil).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ah.. Så ut som en kondensator, ja.. Så da må jeg rett og slett kjøpe nytt hovedkort? Det er en chieftec 550w jeg bruker nå, hx750 psu'n lånte jeg bare for å teste.

 

Forstår ikke hva den psu'n har gjort med hovedkortet da.. :s med den gamle ville den ikke starte i det hele tatt

 

Med den gamle mener jeg altså chieftec n som brukes nå

Lenke til kommentar

Jeg ville fått det hk byttet , og samtidig PSU. Dette da du ikke vet hvilken av de som skapte feilen.

 

1) Kjøpt en PSU som har alle beskyttelser intakt og implementert. F.eks fra: Corsair , HX, AX seriene, Seasonic serie PSU.

2) Selvfølgelig byttet hovedkort i samme slangen som chieftek psu kondemneres.

 

Hovedkortet kan du jo prøve å få byttet på reklamasjon/garanti.

Forsåvidt chieftek PSU også , med forklaring om hva som har hendt.

Men selv ville jeg hatt en "top of the line" strømforsyning fra en annen produsent som f.eks de nevnt over.

 

Jeg ville ikke ha satt liv og helse på spill med å fortsette å bruke de to delene.

Det er noe muffins.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg ville fått det hk byttet , og samtidig PSU. Dette da du ikke vet hvilken av de som skapte feilen.

 

1) Kjøpt en PSU som har alle beskyttelser intakt og implementert. F.eks fra: Corsair , HX, AX seriene, Seasonic serie PSU.

2) Selvfølgelig byttet hovedkort i samme slangen som chieftek psu kondemneres.

 

Hovedkortet kan du jo prøve å få byttet på reklamasjon/garanti.

Forsåvidt chieftek PSU også , med forklaring om hva som har hendt.

Men selv ville jeg hatt en "top of the line" strømforsyning fra en annen produsent som f.eks de nevnt over.

 

Jeg ville ikke ha satt liv og helse på spill med å fortsette å bruke de to delene.

Det er noe muffins.

 

Tviler jeg faar noe paa chieftec garantien.. Den er vel bare paa 2 aar, denne pcen bygde jeg vel for 3 aar siden elns.. Hovedkortet er av merket MSI, vet ikke hvor lang garanti disse pleier aa ha.

 

Uff, dyrt og unodvendig..

 

Kan jeg risikere at andre deler ogsaa har blitt skadet?

 

Og er ikke corsair CX godt nok? Eller bor jeg ihvertfall ha TX+?

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Med gode strømforsyninger (derfor jeg gjentok dette) så skjer følgeskader sjelden.

De slår seg av "gracefully" og kutter ut spenningen/strømmen.

Dårlige strømforsyninger kan levere spikes rippel og annet når de dør og ødelegge andre ting.

Men høres jo ut til at andre perifer ting er i orden , du har jo ikke merket noe annet.

 

Sier jo ikke at tx og cx er noe dritt da....

Lenke til kommentar

Med gode strømforsyninger (derfor jeg gjentok dette) så skjer følgeskader sjelden.

De slår seg av "gracefully" og kutter ut spenningen/strømmen.

Dårlige strømforsyninger kan levere spikes rippel og annet når de dør og ødelegge andre ting.

Men høres jo ut til at andre perifer ting er i orden , du har jo ikke merket noe annet.

 

Sier jo ikke at tx og cx er noe dritt da....

 

Har ikke merket noe annet, nei.. Men hvis det bare er en kondensator som er sprengt, gjør vel ikke dette annet enn å gi litt ustabil spenning? Er det vanskelig å bytte disse isåfall? Ser de står "loddrett"/oppreist, så regner med det er litt vanskelig å lodde på ny.. Ser ikke noe "bein" under.

 

Problemet er vel som du sier at andre ting kan være ødelagt på hovedkortet også kanskje..

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...