Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Religion muntlig eksamen!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I dag kom jeg opp i religion muntlig. Jeg har gjort meg noen tanker selv om hvordan jeg kan disponere oppgaven, men trenger litt innspill fra andre om hva jeg skal ha med.

Emnet jeg trakk er "Hellige tekster"

Oppgaven:

 

I alle verdensreligioner er hellige tekster viktige. Sammenlign tekstenes betydning i jødedom, islam og kristendom. I svaret ditt skal du både gjøre rede for de sentrale tekstene i hver av religionene, hvordan de forholder seg til det sentrale budskapet i religionen og hvordan de blir brukt.

 

Slik jeg har startet oppgaven, tar jeg for meg religionene hver for seg (jødedommen, islam og kristendommen), snakker kort om hver av religionene. Så snakker jeg om verdier i hver av religionene, for til slutt å velge en tekst og se hvilke religionstrekk som finnes i teksten. Eksempel på en tekst kan være Den Barmhjertige Samaritan (Kristendommen)

 

Takker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på å gjøre tekstene sentrale. Ikke sleng dem inn på slutten fordi oppgaven sier du trenger tre tekster. Og velg tre viktige tekster som gjør at du kan trekke inn sammenligninger mellom de ulike religionene. Tenk over hvorfor de har valgt akkurat religionene jødedom, kristendom og islam. Tips: Samtlige har opphav i Jerusalem. Spør deg selv om til hviken grad alle tre kan være ulike tolkninger av samme religion. Dette kan også være en god problemstilling. Lykke til! :)

 

Forresten, er det 3. klasse VGS det er snakk om?

Lenke til kommentar

Pass på å gjøre tekstene sentrale. Ikke sleng dem inn på slutten fordi oppgaven sier du trenger tre tekster. Og velg tre viktige tekster som gjør at du kan trekke inn sammenligninger mellom de ulike religionene. Tenk over hvorfor de har valgt akkurat religionene jødedom, kristendom og islam. Tips: Samtlige har opphav i Jerusalem. Spør deg selv om til hviken grad alle tre kan være ulike tolkninger av samme religion. Dette kan også være en god problemstilling. Lykke til! :)

 

Forresten, er det 3. klasse VGS det er snakk om?

 

Tusen takk for svar! :) Skal ta med meg det videre.

 

Ja, det er 3.klasse VGS det er snakk om :)

Lenke til kommentar

Som moby:duck sa er sammenligninger svært viktige. Gå først gjennom tekstene hver for seg og sammenlign dem deretter hverandre. Lærerne våre sa at man aldri får høy måloppnåelse i religion hvis man ikke sammenligner og viser helheten.

 

Det er også lurt å nevne hva hellige tekster har å si for ulike religioner og hvilken betydning de har.

Lenke til kommentar

Hallo!

Kom opp i religion muntlig jeg også.

Tar mer en gjerne imot hjelp og forslag til denne oppgaven:

 

Tema

Rituelt liv

 

Oppgave

Det rituelle livet har en viktig funksjon i alle religioner, og i livssynshumanismen har seremoniene ved livsoverganger fått en lignende funksjon. Hva kjennetegner det rituelle livet? Analyser og sammenlign minst to rituelle uttrykk fra to forskjellige religioner, og sammenlikn ett av disse med en av seremoniene i livssynshumanismen. Drøft hva slags grunnleggende betydning det rituelle livet ser ut til å ha for mange mennesker idag

Lenke til kommentar

Hei!

 

I dag kom jeg opp i religion muntlig. Jeg har gjort meg noen tanker selv om hvordan jeg kan disponere oppgaven, men trenger litt innspill fra andre om hva jeg skal ha med.

Emnet jeg trakk er "Hellige tekster"

Oppgaven:

 

I alle verdensreligioner er hellige tekster viktige. Sammenlign tekstenes betydning i jødedom, islam og kristendom. I svaret ditt skal du både gjøre rede for de sentrale tekstene i hver av religionene, hvordan de forholder seg til det sentrale budskapet i religionen og hvordan de blir brukt.

 

Slik jeg har startet oppgaven, tar jeg for meg religionene hver for seg (jødedommen, islam og kristendommen), snakker kort om hver av religionene. Så snakker jeg om verdier i hver av religionene, for til slutt å velge en tekst og se hvilke religionstrekk som finnes i teksten. Eksempel på en tekst kan være Den Barmhjertige Samaritan (Kristendommen)

 

Takker for svar på forhånd.

Som sagt over er det viktig at di hellige tekstene blir den sentrale i framføringen og en rød tråd, så kan du binde tekstene opp mot for eksempel verdiene og religionstrekkene underveis. "noen sentrale trekk ved ___ kommer fram i teksten ved ____" osv. Det er svært viktig at du reflekterer og tolker tekstene du har valgt og binder dette opp mot fakta for å vise at du har god forståelse for faget.

 

Mulig jeg ville styrt unna powerpoint o.l. og bare tegnet 3 kolonner på tavlen der jeg skriver stikkord om tekstene/religionene nedover og pratet fritt ut fra dette. Sensorene verdsetter dette.

 

Til slutt legger jeg merke til at oppgaven krever at du skal ta for deg jødedommen. Kompetansemålene til faget sier ingenting om at du skal kunne noe om jødedommen, så oppgaven er feil ut i fra rettningslinjene til udir. De religionene man skal kunne noe om er kristendommen, islam og en valgfri religion. Bare sånn for å pirke altså :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...