Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Internettet forsvinner hele tiden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en stasjonær PC som jeg kjøpte på komplett.no, der jeg bestile PCen i deler. For å gjøre det litt lettere, bestilte jeg ett trådløst nettverkskort også.

ASUS Wireless PCE-N15

 

 

PCen min har fungert feilfritt helt siden kjøpet (litt over 1 år siden). Jeg installerte flere programmer som lagde virtuelle nettverksadaptere, som jeg brukte nå og da. Programmer som: Hamachi, Tunngle og connectify

 

Hamachi og Tunngle brukes til å lage ett virtuelt LAN, slik at man kan spille LAN uten å være koblet på samme nett.

Connectify brukes til å dele ditt internett med andre enheter, som mobil.(hotspot)

 

Rommet mitt består for det meste av murvegger og siden rommet mitt er på enden av huset, og ruteren er på andre siden, har jeg som regel 50%+ i forbindelsen.

 

For 2 uker siden ble internettet ustabilt. Jeg restartet PCen, restartet ruteren, prøvde å justere på antennene på nettverkskortet, og reinstallerte/oppdaterte driverene. Ingen ting funket.

Enten så hadde jeg dårlig internett tilkobling, eller så gikk nettet tregt. 1Mbit av normalt 10-14Mbit/s.

 

Siden ingenting funket, så tenkte jeg at PCen var full av unødvendig dritt, eller at noe hadde skjedd med driverene, så jeg formaterte PCen.

Da jeg hadde fått PCen klar, og installert medfølgende drivere til nettverkskortet, funket nettet fint i 1 time. Etter det ble nettet ustabilt igjen.

 

Skjønte fortsatt ikke hvorfor PCen funket som det skulle, så jeg googlet litt. Fant raskt ut at nettverksinnstillingene mine var satt slik at PCen kunne skru av nettverkskortet for å spare strøm. Jeg fikset det, og brukte PCen i 2 dager uten problem.

Etter det, har den fortsatt vært ustabil, og jeg vet ikke lenger hva jeg kan gjøre.

 

Litt tilleggsinformasjon:

* PCen ble kjøpt i deler fra komplett.

* PCen er over 1 år gammelt.

* Har brukte virtuelle nettverksadaptere (nevnt ovenfor).

* Når nettet blir ustabilt, går jeg enten ned i 0.3Mbit/s eller så mister jeg nettet i noen minutter, får det tilbake i noen sekunder, så forsvinner det igjen.

* Når PCen mister nett, finner jeg trådløse nettverkstilkoblinger, men ikke våres nett. (Finner ikke våres SSID).

* Skal nå prøve å scanne PCen for virus og andre ødeleggende programvare.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg, og at jeg slipper å kjøpe nytt kort.

Takk :)

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Fant denne siden:

http://www.howtogeek.com/howto/21132/change-your-wi-fi-router-channel-to-optimize-your-wireless-signal/

 

Noe slikt du mener?

Er ikke så kjent med nettverk generelt, men når du sier skifte kanal på ruteren, mener du skifte kanal på PCen, eller på selve ruteren?

Og om jeg skifte kanal på ruteren til en som fungerer på min PC, vil ikke det påvirke andre enheter på samme nett?

 

Takk igjen for svar :)

Lenke til kommentar

Er det andre enheter i husstanden som mister nett samtidig som din pc? Feks. mobiler eller andre pcer?

 

Om alle enheter mister nett samtidig, så kan det være flere faktorer.

Det kan være interferens (forstyrrelser) av andre trådløse nettverk (naboer) eller trådløse enheter i husstanden (trådløst fast telefon, babycall ol).

 

Det er dessverre slikt at det ikke er noen garanti for trådløst.

Det er flere ting som kan forstyrre det trådløse signalet, og mur vil bla redusere signalstyrken, så en evt forstyrrelse vil merkes bedre.

 

 

Har du sjekket om nettet er stabilt om du kobler med kabel?

 

Om du er ustabilt via kabel, så kan det være ruteren eller internett leverandøren.

 

Alternativet da blir å teste nette direkte, uten ruteren.

Ustabilt = klag på internett leverandøren.

Stabilt = sjekk ruter, oppgrader firmware, evt prøv en annen slik som DDWRT.

 

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nei, det er ikke flere maskiner og mobiler som mister nettet, men var usikker på om andre enheter ville miste nett om jeg skiftet kanal.

 

Uansett, jeg prøvde å deaktivere brannmuren på PCen, og det funket. Jeg vet ikke hvorfor, fordi den er nettopp formatert med alle standard instillinger. Vet det er en stor risiko å la brannmuren være deaktivert, men er samtidig litt redd for at nettet skal forsvinne en god stund, selv om jeg deaktiverer brannmuren igjen.

 

Vet heller ikke om det hjalp å deaktivere brannmuren, eller om det bare var tilfeldig.

Noen som vet hva som kan være årsaken, uten detaljer?

 

Takk igjen!

:)

Lenke til kommentar

Wild shot. Det skjer ikke tilfeldigvis hver gang mikroovnen i huset er på?.. :roll:

 

Ellers vil jeg si som de fleste andre her. Prøv å bytte kanal, teste med kabel, osv.

 

Det du også kan prøve er å starte en LiveCD med en linux-distro og kjøre en "continues ping-test" over litt tid. Analyser deretter loggen for tidsavbrudd. Dersom alt fungerer bra der, er det et problem med OS/Drivere.

 

Obs. Angående denne pingtesten. Jeg ville bare laget et bash-script for dette selv, men finnes sikkert hauger med ferdige løsninger der ute allerede :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Thank you!

 

Hah, nei, har ikke akkuat mikrobølgeovnen på i 4 timer i strekk :)

Brukte PCen sist gang på fredag og den funket fint, startet den idag, og nå er problemet tilbake.

 

Kan være det hjelper å skifte kanal, men begynner å tvile på selve nettverkskortet.

 

Skal kanskje på LAN de neste 2 dagene, så får se om det fungerer på ett annet nett, om ikke, så er det en tur innom komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...