Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer opptrekket til muntlig eksamen i VGS?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på dette. Bestemmer skolene selv hvilke fag elevene skal opp i? Bestemmer skolen hvilke elever som skal opp? Hva får lærerne vite på forhånd?

 

Har det noe å si hvor mange andre i fylket/landet som kommer opp i samme fag?

 

Jeg har et fag som kun ca. 16 stykker i hele fylket har, fordelt på fire skoler. Halvparten kom opp i skriftlig eksamen i dette faget og lurer da på om det er temmelig sikkert at vi andre kommer opp i muntlig. Jeg har hørt så mye forskjellig og er veldig usikker.

 

Jeg vet at man aldri kan vite sikkert, og jeg forbereder meg i alle fag, men jeg ønsker likevel å vite hvordan systemet fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må jo legges opp slik at det går opp med lærere, så her har rektor evt. annen ansvarlig en finger med i spillet. Lærere får beskjed 14 dager før trekkdato om gruppe til eksamen slik at vedkommende får gjort klart alt.

 

I tillegg er det verdt og vite det at andre skoler og hva folk kommer opp i der har ingenting å si - det er kun skolen som avgjør. I tillegg er det slik (i muntlige fag, ikke muntlig-praktiske) at intill 7 elever kan komme opp. Grupper på mindre enn dette er svært sjeldent i muntlige fag. I tillegg har aldri en lærer opp mer enn 7 elever til eksamen, uavhengig av antall fag vedkommende er lærer i.

Lenke til kommentar

Det må jo legges opp slik at det går opp med lærere, så her har rektor evt. annen ansvarlig en finger med i spillet. Lærere får beskjed 14 dager før trekkdato om gruppe til eksamen slik at vedkommende får gjort klart alt.

I tillegg er det verdt og vite det at andre skoler og hva folk kommer opp i der har ingenting å si - det er kun skolen som avgjør. I tillegg er det slik (i muntlige fag, ikke muntlig-praktiske) at intill 7 elever kan komme opp. Grupper på mindre enn dette er svært sjeldent i muntlige fag. I tillegg har aldri en lærer opp mer enn 7 elever til eksamen, uavhengig av antall fag vedkommende er lærer i.

Det var det jeg trodde, at lærerne visste det på forhånd.

Faget jeg har er spansk 3. Der er vi fire stykker i klassen og en av oss kom opp i skriftlig eksamen. Vi er altså tre stykker igjen. Jeg tror det er åtte stykker i fylket som ikke hadde skriftlig eksamen i faget.

 

Alle mener at vi må jo komme opp i spansk siden vi er så få og det er urettferdig for de som kom opp i skriftlig, og jeg har prøvd å forklare at det ikke har noe med resten av landet å gjøre, men folka i klassen min mener fast bestemt at det er fylket eller staten som bestemmer hvor vidt en gruppe skal opp i muntlig eksamen.

 

Noen som har en nettside med oversikt over dette systemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...