Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp!: Muntlig Eksamen Naturfag 10. Trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heller bilder. De er absolutt ikke nødvendige å bruke, det er fritt til å ha alt som er under tittelen.I bildene er det bilde av en naken dame bakfra, DNA, sædceller, sprøyte, sol, celle, "husk bilbelte", en kræsjet bil, karbon og fotosyntese. Dessuten står det fire ting i et bilde, "gener og arv, kjemi, seksualitet og overlevelse" :)

Skrevet (endret)

Når jeg var oppe i naturfag i 10. klasse hadde jeg temaet "helse og seksualitet". Jeg var som deg henrykt over å komme opp i naturfag fordi det var favorittfaget mitt. Jeg anbefaler deg å trekke fram de temaene i læreboka de som kan være relevante for temaet ditt, men jeg vil absolutt si at du allerede har klart å få fram det jeg ville sett på som det viktigste. Jeg ville ikke tatt med noe om karbon, men dersom du finner det relevant, kjør på ;)

Endret av t0nje
Skrevet (endret)

Ja, men husk at her sikter jeg mot en 6. Alle 5+ gjør meg skuffet i Naturfag! Derfor sikter jeg så høyt, og ser sterkt etter hjelp ettersom jeg er helt i tvil på hvordan jeg skal sette opp alt og få alt til å henge sammen :/ Jeg vet ikke HVa jeg skal skrive for innenfor disse temaene.

 

F.eks. jeg skal snakke om celler, ja ok, for det er jo relevant for temaet. Organismer er jo bygd opp av det- men hva trenger jeg å fortelle om en celle da? Kan jeg bare si ordet celle eller må jeg forklare dypere hva det er på slike smpting? D:

Endret av Inannom
Skrevet (endret)

Du bør hvertfall snakke litt om arvestoffet i cellene. Mitokondrier, plasmider osv kan du bare droppe.

Endret av Anedda
Skrevet

Du bør hvertfall snakke litt om arvestoffet i cellene. Mitokondrier, plasmider osv kan du bare droppe.

Tusen takk, var vel det jeg tenkte også.

 

Er det noe annet fra gener og arv jeg burde ta? Burde jeg evnt. fortelle om recessive og dominante gener, eller blir det litt ute av definisjonen "liv"?

Skrevet

Presentasjonen er ikke viktig i det hele tatt. Det er spørsmålsrunden etter som er karakterfastsettende.

Ville selv sagt 50/50. Er også det lærerene sier. Jeg synes et bra førsteinntrykk er bra, jeg ;)

Skrevet

Tusen takk, var vel det jeg tenkte også.

 

Er det noe annet fra gener og arv jeg burde ta? Burde jeg evnt. fortelle om recessive og dominante gener, eller blir det litt ute av definisjonen "liv"?

Nei, da er du over på arvelære, og det er ikke så relevant her. Du bær prøve å fokusere på livet slik vi kjenner de (karbonbasert), og legge vekt på de utallige ulike livsformene vi har, og hvordan de har tilpasset seg sine habitat. Du kan også snakke litt om hvordan livet kan ha oppstått, men husk at dette ikke er noe vi vet sikkert. :)

Skrevet

Ville selv sagt 50/50. Er også det lærerene sier. Jeg synes et bra førsteinntrykk er bra, jeg ;)

 

Jeg er lærer og i eksamensreglene står dette helt spesifikt at karakteren skal baserers på spørsmålsrunden, men det er likevel slik at mange ikke helt har fått med seg dette og vil derfor kunne vektlegge presentasjonen en del. Uansett så legger jo presentasjonen føringer for hva du blir spurt om etterpå.

Skrevet

Det er for det meste spørsmålsrunden sensoren baserer seg på, men han kommer garantert til å ta med om du kan stoffet, eller om du leser av manus/har manus i sin betraktning.

 

Selv var jeg også oppe i Naturfag ifjor, som jeg var kjempehappy med, og endte opp med 6:) Temaet var Arv og Miljø.

Skrevet

Fikk 5, var nærmt 6, men siden det er helkarakterer ble 6 litt for mye. Takk for hjelpen :)

 

Og foressten, arvelære greiene var helt inne nfor temaet! ;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...