Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forskjell på videregående og ungdomsskole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er snart ferdig med 3 år på videregående, og ja, det er vanskelig å få seg nye venner, spesielt hvis man ikke har en venn som går der fra før av. Vennen din kan brukes som '"wingman" til å få andre venner.

 

Mange har også en tendens til å henge i gjenger fra de som gikk på samme skole. Desverre er realiteten slik.

 

Jeg personlig syntes ungdomsskolen var en mye finere tid en videregående.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Selv hadde jeg det mye bedre på videregående enn på ungdomsskola. Uansett hvilken 'bagasje' du har lastet ryggsekken din med er det ekstrem stor fare for att du bær den med deg til videregående også, så fremt du ikke havner på andre siden av byen(stor by) eller i en ny by. Videregående generelt blir nok en bedre opplvelse skal du se. Elevene er mer modne og voksne og lærerne viser deg mer respekt. Miljømessig er videregående mer som en liten by i seg selv. der finns alt av cliquer, interesseområder, hobbyer og arketyper og personligheter. Ungdomsskola er mer unilateral og kollektivistisk på noe sett og handler mer om å 'passe inn' mens videregående handler mer om å åpne deg for å kunne være den du er. Videregående i Norge har rundt 1000 elever jevnt over, så venner får du deg skal du se. Ellers husker jeg at videregående var som en friskt pust, en slags frihet til å gjøre hva man vil og så får man heller ta ansvaret (karakterene) for sine beslutninger. Selv skulket jeg halvparten av timene og gikk ut VGS med 5 i snittkarakter (inkl. realfagspoeng i berekningen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør deg selv: var det noen merkbar overgang fra barneskolen til ungdomsskolen? Ja, det er forskjellig, men uten litt utfordringer kommer du ingen vei i livet. Alle har klart overgangen til vgs tidligere, så du klarer det nok fint du også. Tenk litt gjennom hva slags fag du ønsker å velge på vgs. Du må blant annet velge hva slags type matte du ønsker. Jeg anbefaler deg å velge T-matte. Husk at mange universiteter krever at du hadde bestemte fag på vgs for at du skal komme inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...