Gå til innhold

2 stk senterhøytalere?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge meg hjemmekino i min nye leilighet, og har egentlig alt på stell. Eneste jeg er litt i tvil på er hvorvidt 2 senterhøytalere kan fungere bedre enn 1?

Jeg kjøpte meg en Dynavoice C-5, men fikk samtidig en SVS SCS-02(M) av en kamerat når jeg kjøpte hans prosjektor.

 

Så nå sitter jeg med 4 sidehøytalere og 2 senterhøytalere, uvitende hvilken kombo av de 2 senterhøytalere som vil være den beste.

Vil det beste være et oppsett med kun 1 høytaler, en på hver side av prosjektorlerret, eller rett og slett å sette de to høytalerene oppå hverandre?

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En senterkanal på hver side av lerretet gjør hele poenget med senterkanal litt overflødig. Hensikten er jo at lyden skal komme fra midten selv for de som ikke sitter midt mellom sidehøyttalerne og derfor ikke oppnår samme stereoeffekt.

 

Om du skal ha to ULIKE senterkanaler ville jeg plassert begge to i midten - en over og en under lerretet. Da vil man oppnå samme effekt som med venstre + høyre høyttaler; lydene kommer tilsynelatende fra midt mellom de to høyttalerne.

 

Ideelt sett burde begge senterkanalene vært identiske, men prøv deg frem med forskjellige plasseringer og konfigurasjoner og se! Den eneste fasiten er til syvende og sist dine egne ører :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med mindre høyttalerne er identiske vil dette være en dårlig ide. Med litt avvik i frekvensrespons kan du ende opp med at lyden spretter opp og ned avhengig av hvilken høyttaler som spiller høyest på gitte frekvens. Dette vil antakeligvis føre til et mudret lydbilde. Om det i tillegg er forskjell på impedanse og følsomhet vil de også spille med forskjellig volum i utgangspunktet. Når Dynavoice-senteren har en følsomhet på 90 dB og SVS en følsomhet på 85,5 dB betyr dette at Dynavoice-senteren vil spille 4,5 dB høyere enn SVS. Å si at dette er hørbart er fornavnet.

 

Jeg ville heller brukt den (antatt dårligste, eller den som avviker mest fra frontene du bruker) senterhøyttaleren som bak-høyttaler, altså en senterhøyttaler plassert rett bak deg, om din reciever støtter dette formatet (6.1).

 

Utover det er en senter over og under lerret en god idé, men de skal helst være like.

 

(Ikke det at forskjellen i akustiske forhold ikke vil utgjøre en antatt større forskjell enn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plusspoeng for kreativitet - ingen tvil!

 

Praktisk sett tror jeg nok dette ligger an til å bli mindre vellykket. Du kan selvfølgelig justere følsomheten via en motstander, men denne skal ikke jeg regne ut for deg. Hør med Dynabel om dette.

 

Da har jeg nok vesentlig mer tro på å bruke den som bakerste høyttaler i et 6.1 system, men det forutsetter blant annet at du har en reciever som støtter dette og som har minst seks uttak for høyttalere (antakeligvis en 7-kanals reciever, siden det knapt finnes rene 6.1-recievere).

Lenke til kommentar

En hovedsenterhøyttaler under lerettet og en mindre over kan gi veldig bra lyd. Hele poenget med å innføre senterhøyttaleren er at lyden fra tale skal komme direkte fra leppene fra de som prater. Har man et stort lerett og én senter er dette vanskelig å få til skikkelig. Som regel vil en oppleve at lyden kommer et stykke under den som prater. En mindre høyttaler over lerettet løser dette problemet. Vet f.eks. at yamaha sine recievere har støtte for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...