Gå til innhold

Lånekassestøtte for filmsskole i Frankrike


Coffey

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt meg til og blitt godkjent for EICAR (Ecole Internationale de Creation Audiovisuelle et de Réalisation) for en treårig Bachelor of Fine Arts.

 

Jeg har til nå antatt at dette skulle være en skole som blir støttet av Lånekassen, siden det er en bachelorgrad, men jeg finner ingen informasjon om skolen på Lånekassens hjemmesider.

 

Jeg har nå kontaktet de med en forespørsel om forhåndsvurdering av skolen, men jeg vil først få svar om en måneds tid.

 

Er dette en skole og utdanning som burde bli godkjent? Det jeg har funnet av unntak som Lånekassen ikke støtter er:

 

- forkurs før fagutdanning

- Freshman Year i USA. Om unntak: se forskriftene § 35-7.

- fjernundervisning

- flygerutdanning med unntak av offentlig godkjente trafikkflygerutdanninger i Norden.

 

Går denne BFA-en under som et forkurs før fagutdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om skolen burde bli godkjent eller ikke har jeg ingen formening om.

Men når jeg studerte på University of Teesside i England fikk jeg høre at jeg ikke lån av 2 grunner, 1. Jeg hadde ikke studiekompetanse, 2. Jeg var under 25år. Nå vet jeg ikke hvordan dette har forandret seg de siste 5 årene. Men om den blir godkjent så skulle jeg tro du også måtte fylle de andre kravene også.

 

Beste er vel bare å få vite alt av Lånekassen, selv om de som regel gir masse feil informasjon.

Lenke til kommentar

Du vil få innvilget støtte så lenge det viser seg at kompetansen du oppnår er tilsvarende en kompetanse du ville oppnådd i Norge. Som det fremgår av Lånekassen må utdanningen gi studiepoeng i Norge. Du må se hvordan kvaliteten hos EICAR er sammenlignet f.eks. Den norske filmskolen i Lillehammer. Paris er vel en av filmhovedstadene i verden, og jeg har inntrykk av at utdanningen hos EICAR er av veldig god kvalitet.

 

Studiet du har søkt på er etter mitt inntrykk ikke et forkurs. Jeg vil tippe at du får innvilget støtte. Du får krysse fingrene og vente på svar fra Lånekassen. Kos deg i Paris - høres kult ut! To forskjellige kulturer, men du vil nok oppnå større kompetanse, og for ikke å glemme mer erfaring enn norske studenter.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Om skolen burde bli godkjent eller ikke har jeg ingen formening om.

Men når jeg studerte på University of Teesside i England fikk jeg høre at jeg ikke lån av 2 grunner, 1. Jeg hadde ikke studiekompetanse, 2. Jeg var under 25år. Nå vet jeg ikke hvordan dette har forandret seg de siste 5 årene. Men om den blir godkjent så skulle jeg tro du også måtte fylle de andre kravene også.

 

Beste er vel bare å få vite alt av Lånekassen, selv om de som regel gir masse feil informasjon.

 

Som det fremgår av Lånekassen sin hjemmeside: "Utdanningen må ha samme opptakskrav som tilsvarende utdanning i Norge". I Norge må man enten ha oppnådd studiekompetanse fra VGS, eller så kan man etter fylt 25 år søke om inntak på bakgrunn av realkompetanse. Dette er årsaken til at du ikke fikk støtte.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Som det fremgår av Lånekassen sin hjemmeside: "Utdanningen må ha samme opptakskrav som tilsvarende utdanning i Norge". I Norge må man enten ha oppnådd studiekompetanse fra VGS, eller så kan man etter fylt 25 år søke om inntak på bakgrunn av realkompetanse. Dette er årsaken til at du ikke fikk støtte.

Ja det skjønner jeg, men jeg kom forsatt inn på skolen og fikk 3 årig bachelor, uten å ha studiekompetanse, da dette ikke var et krav til studie.

 

Skulle tro at lånekassen ikke gav lån til studie generelt med tanke på at de må ha tilsvarende opptakskrav som i Norge, men vet at noen av mine medstudenter med studiekompetanse fikk lån igjennom året under samme studie som jeg gikk.

 

Tenkte om TS var i samme sko, at det ikke var krav om studiekompetanse, også søkte han om lån av lånekassen.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Ja det skjønner jeg, men jeg kom forsatt inn på skolen og fikk 3 årig bachelor, uten å ha studiekompetanse, da dette ikke var et krav til studie.

 

Skulle tro at lånekassen ikke gav lån til studie generelt med tanke på at de må ha tilsvarende opptakskrav som i Norge, men vet at noen av mine medstudenter med studiekompetanse fikk lån igjennom året under samme studie som jeg gikk.

 

Tenkte om TS var i samme sko, at det ikke var krav om studiekompetanse, også søkte han om lån av lånekassen.

 

Det har ikke noe å si om skolen i utlandet har opptakskrav eller ikke. Poenget er at om en skole i Norge som tilbyr nøyaktig samme utdanning krever studiekompetanse, så må det også kreves at de har dette for at de skal få støtte til en skole i utlandet - ikke for at de kommer inn generelt. Konkurransevilkårene skal være like for alle.

 

Poenget er at Norge vil holde på sine flinke studenter. Dersom alle kunne droppet ut av vgs. og allikevel kommet inn på en skole i utlandet ville "alle" gjort det. Når man derimot ikke får økonomisk støtte til det er det derimot mindre attraktivt. Det er kanskje ikke helt sånn, men det illustrerer noe av bildet. Det handler også om at skattepengene ikke skal gå til tullete studier i utlandet som ikke oppfyller kriteriene i Norge.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Ja, det er den andre muligheten min nå. Jeg har kommet inn på en skole i Oslo i tillegg, som for øyeblikket fungerer som min backup.

 

Det blir nok til at jeg går for skolen i Frankrike, og eventuelt tar et lån gjennom foreldrene mine skulle Lånekassen avslå meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...