Gå til innhold

[Løst] Java - "update" ved innlogging


Q&A

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gjort seg erfaringer med dette? Enkelte som ved innlogging i nettbank får opp vinduet under trykker update, og blir sendt inn på java.com

Så funker ikke opdateringen, og hver gang senere når de skal logge inn, så blir de sendt til java.com

 

Da hjelper heller ikke de vanlige tingene, altså avinstaller/reboot/installer som ellers hjelper i de aller fleste tilfellene. Det hjelper heller ikke å slette Sun-mappa. Kan det være noe i registeret?

Det har ikke hjulpet å bytte nettleser, men det har hjulpet å installere en helt ny nettleser. Virker som de som var installert er "kompromittert" på en måte.

post-49333-0-91314000-1370332778_thumb.png

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ja, det er derfor jeg aldri oppdaterer slik. Avinstallerer med legg til/fjern programvare, og sletter deretter sun og java mapper som er igjen både på harddisken og i registeret før jeg legger inn ny versjon.

 

Problemet er også ofte motsatt, dvs at java er mer oppdatert enn nettbanken vet om, og når den sender folk til java så "virker det ikke" for java er allerede oppdatert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, det er derfor jeg aldri oppdaterer slik. Avinstallerer med legg til/fjern programvare, og sletter deretter sun og java mapper som er igjen både på harddisken og i registeret før jeg legger inn ny versjon.

 

Problemet er også ofte motsatt, dvs at java er mer oppdatert enn nettbanken vet om, og når den sender folk til java så "virker det ikke" for java er allerede oppdatert.

 

Takk for tips, jeg har samme problem.

 

Skal tsete dette, og gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke avinstallerer Java først, så risikerer man at det ligger rusk og snusk fra de eldre versjonene igjen på maskinen, og dette kan få bankenes systemer til å tro at man kjører en eldre versjon enn det man egentlig gjør. Jeg har også som rutine å fjerne det jeg kan i mapper og registre når jeg legger inn en ny versjon for å unngå dette. Forøvrig gjelder dette også programmer som man ønsker å fjerne helt, da det som regel ligger filer og mapper igjen på HD, samt nøkler og annen info i registret (noe som på sikt får maskinen til å bli tregere).

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hatt hell med å fjerne gjenstridig Java med denne:

http://support.microsoft.com/mats/Program_Install_and_Uninstall

 

MEN da jeg testet denne på jobb her om dagen, så forsvant plutselig internettet etter at jeg tok en omstart. Måtte tilbakestille Windows, da var det greit, men da var også Javaen på plass igjen, så dette bør folk være varsomme med.

 

Har hørt at JavaRa gjør jobben, men har ikke prøvd den.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skjønner ikke hvordan folk klarer å klusse så mye med java. Har hatt java siden det kom ut i alle versjoner på ulike stasjonære og bærbare, lagt det inn på 15-20 pcer, brukt det på de fleste windowsversjonene i både 32 og 64 bit versjon og har ikke hatt et eneste problem med java noensinne.

 

Det eneste jeg gjør er når det komemr ny versjon, så avinstallerer jeg den gamle med windows legg til / fjern programvare på vanlig måte. Deretter fjerner jeg rester fra registeret, fjerner sun og java mapper. Legger deretter inn ny java offline versjon, passer på å ikke si jatakk til andre ting den tilbyr.

 

Ennå aldri hatt problemer med java, men synes overraskende mange sliter enormt med java.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan folk klarer å klusse så mye med java. Har hatt java siden det kom ut i alle versjoner på ulike stasjonære og bærbare, lagt det inn på 15-20 pcer, brukt det på de fleste windowsversjonene i både 32 og 64 bit versjon og har ikke hatt et eneste problem med java noensinne.

 

Det eneste jeg gjør er når det komemr ny versjon, så avinstallerer jeg den gamle med windows legg til / fjern programvare på vanlig måte. Deretter fjerner jeg rester fra registeret, fjerner sun og java mapper. Legger deretter inn ny java offline versjon, passer på å ikke si jatakk til andre ting den tilbyr.

 

Ennå aldri hatt problemer med java, men synes overraskende mange sliter enormt med java.

 

Problemet som er nevnt i denne tråden er jo folk egentlig uskyldige i. Jeg skjønner godt at folk trykker på "update" hvis de får den knappen opp. De burde aldri fått det vinduet i hele tatt.

 

Jeg heller har aldri problemer. I nesten alle tilfeller(når jeg snakker med kunde) holder det med vanlig avinstallering, omstart og installering.

 

Det har hendt vi har måtte slette Sun-mappa, men den feilen("The publisher cannot be verified by a trusted source") har vi ikke sett på lenge. Registret har jeg aldri rørt, og vil heller ikke be amatører gjøre det, men ser ikke bort fra at det i ekstreme tilfeller (som f.eks. dette?) kan ha noe for seg.

 

Forresten, det er noe galt med avinstallasjonsprogrammet til Java når det ikke fjerner Sun-mappa. Dette er jo også noe som folk ikke kan noe for. Normalt fjerner det vel ting i registeret, eller ligger det alltid igjen noe? Er det dette du gjør? http://java.com/en/download/help/manual_regedit.xml

 

I tillegg kommer brannmurer/antivirus som av og til sperrer java, med verstingen F-secure i spissen. Og en sjelden gang har jeg måttet få folk til å trekke ut strømmen på det trådløse nettet.

 

Og så har jeg selv og kunder oppleved etter en riktig avinstallering/omstart/installering at når jeg går inn på Java Control panel, så er det ikke huket av for Enable Java content in the browser. Hvorfor det liksom, når man akkurat har installert programmet? Og så er det den jævla store java cachen på 32GB man har begynt med som av og til skaper problemer.

 

Så avinstallering, omstart og installering funker i nesten alle tifeller(og ofte droppe IE!), men det er ikke til å komme bort fra at det er en del kødd med det programmet som folk egentlig ikke kan noe for.

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I alle år så har jeg stort sett valgt den tunge løsningen med å avinstallere, fjerne mapper i registeret, fjerne mapper fra hdd og deretter legge inn ny versjon. Unntaket er sikkerhetsprogrammer, windows oppdateringer, og firefox (som har fått til en glimrende oppdateringsløsning).

 

Når er jeg av den generasjonen som er vant med å gjøre det på den måten, og skjønner at folk som trykker på update og forventer at det skal fungere vil oppleve mer trøbbel, men folk burde da lære av sine feil etterhvert.

 

Det er de samme folkene som får en popup med du har et kjempefarlig virus og trykk her for å fjerne det og så er maskinen "plutselig full av malware uten at de har gjort noenting" og det er de samme folkene som oppgir kortinfo til fremmede fordi de fikk en mail der noen ba om det.

 

Oppdateringer til programmer på windows har aldri fungert, og kommer aldri til å gjøre det. Årsaken er følgende:

 

1 -Oppdateringene slenger med bloatinger slik at man får registeroptimaliseringer, antivirus, toolbars osv. Ofte er det bloatingen som skaper problemene.

 

2 -Oppdateringene avinnstallerer ikke 100% og sletter ikke rester. Med java betyr det at selv om java er slettet er det fortsatt sun mapper og registeroppføringer som kan skape problemer. Disse ligger også skjult, så man må velge å vise skjulte filer først, noe som ikke er kjent av nye brukere.

 

3 -Oppdateringene skal registreres av både nettsteder, programmer og masse annet og det skjer ikke alltid. Java kan lansere en ny versjon uten at nettbanken oppdateres til å kjenne igjen den nye versjonen.

 

4 -Det er flere programmer som styrer hverandre, og selv om nettlesere som firefox har fått en java addon, så kan den disable den om den føler for det.

 

Når ting ikke funker, må jo folk etterhvert lære seg å avinstallere og fjerne restene før de så legger inn ny versjon. Dette blir litt som om en bilfører punkterer og så legger bilføreren inn spørsmål på et bilforum om at han elelr hun har punktert og det hjelper ikke å kjører fortere og fortere. Hvorfor ikke?

Bilførere må kunne skifte dekk, og databrukere må kunne avinstallere, fjerne rester og legge inn ny versjon.

 

Det er ikke meningen å henge ut folk, men ser jo at enkelte som ber om hjelp "alltid" har problemer og "alltid" skylder på windows eller java.

 

Selv om de kjører piratwindows, lar vær å bruke antivirus fordi det "stjeler ressurser", besøker alle lugubre sider som finnes, trykker ok på alle vinduer som popper opp, og når ting går som det må så skylder de på java eller windows.

 

Selv om java burde vært faset ut, i likhet med andre addons som flash, så funker java om man gjør det riktig. Ta litt forhåndsregler, ikke stol på oppdateringsknapper, bruk 2 min av livet på å ta det manuelt og ting vil normalt løse seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har F-secure på min PC, jeg bruker dette da jeg har det i abonnementet til Canal Digital.

 

Jeg prøver å logge inn i nettbanken med JAVA, får bare opp at dette er en risiko, og at dette ikke går. Får feilmelding.

 

Er dette bare å glemme å logge inn i nettbanken med Java når en har F-secure installert på PC?

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Jeg har F-secure på min PC, jeg bruker dette da jeg har det i abonnementet til Canal Digital.

 

Jeg prøver å logge inn i nettbanken med JAVA, får bare opp at dette er en risiko, og at dette ikke går. Får feilmelding.

 

Er dette bare å glemme å logge inn i nettbanken med Java når en har F-secure installert på PC?

Da har du vel F-secure 2011, tenker jeg.

 

Gå på F-secure>Innstillinger>Internett>Foreldrekontroll>

Ta bort haken på Foreldrekontroll.

Trykk OK og lukk F-secure.

 

Start nettleseren på nytt.

Lenke til kommentar

Da har du vel F-secure 2011, tenker jeg.

 

Gå på F-secure>Innstillinger>Internett>Foreldrekontroll>

Ta bort haken på Foreldrekontroll.

Trykk OK og lukk F-secure.

 

Start nettleseren på nytt.

 

Quevaal, takk for hjelp. Huket av av haken for foreldrekontroll, da kunne jeg logge inn i nettbanken. Foreldrekotroll trenger jeg heller ikke.

 

Litt usikker på om det er F-secure 2011, det er den lisensen som følger med abb. på Canal digital.

 

Hadde egentlig tenkt å fjerne F-Secure, for jeg hadde i tillegg et problem til, når jeg prøvde laste ned både akam.no og finn.no så fikk jeg opp en stort rødt kryss om at sikkerhetsprogrammet hadde stoppet et skadelig program, lukket opp siden allikevel siden jeg visste at dette ikke er steder som er farlig å besøke, men det som skjer er at jeg blir videresendt til facebook/plugins til en side som vil jeg skal like akam og finn.

 

Dette var noe som oppsto i går kveld og tidligere i dag, men nå ser dette ut til å sluttet oppstå.

 

Kanskje du har et svar på hva som har opptått?

 

Hverken F-secure eller Facebook sto høyt i kurs i går kveld,

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Bra det funket. :)

Siden jeg jobber i bank ble vi plutselig nedringt da Java 7u25 kom, fordi F-secure slo ut. Canal Digital og NextGenTel leverer denne. Etter litt om og men fant vi løsningen.

 

Det er også en annen versjon (2013) der det er en "nettbankbeskyttelse", som da beskytter deg mot nettbanken... Når du slår av denne, så funker det.

 

(Utover det som har med Java, så vet jeg nok ikke så mye om antivirusprogrammer.)

Lenke til kommentar

Bra det funket. :)

Siden jeg jobber i bank ble vi plutselig nedringt da Java 7u25 kom, fordi F-secure slo ut. Canal Digital og NextGenTel leverer denne. Etter litt om og men fant vi løsningen.

 

Det er også en annen versjon (2013) der det er en "nettbankbeskyttelse", som da beskytter deg mot nettbanken... Når du slår av denne, så funker det.

 

(Utover det som har med Java, så vet jeg nok ikke så mye om antivirusprogrammer.)

 

Da har jeg 2011 versjonen, jeg har sett den oppskriften på 2013 versjonen, men den kunne jeg jo ikke bruke på min 2011 versjon.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...