Gå til innhold

Får ikke refundert hele reiseregningen.


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett plass å poste denne, men håper det og hvis ikke må mod bare flytte den.

 

Jeg jobber på havet og reiser derfor til og fra båten innenlands. Grunnet flyskrekk så velger jeg å reise med tog der det er mulig. Arbeidsgiver er fult klar over dette og det har ikke vært noe problem før.

 

Nå derimot når jeg sendte inn reiseregning på tog med sovekupe (har alltids sovekupe) så fikk jeg mail fra bedriften om at det var billigere med fly denne gangen og ville derfor kun få refundert pengene for det en flybillett kostet den dagen. Dette utgjør ikke så mye, men av prinsipp så syns jeg det er dårlig.

 

lurer derfor på om det finnes noe regelverk på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utganspunktet så skal du benytte billegaste reisemåte. Det fyrste du bør få klarheit i er om du har gjort ei avtale med arbeidsgiver om å få reise utan å flyge, eller om dette berre var noke du fekk fordi ein bussbillett er billegare enn ein flybillett, og fordi du brukte av eiga fritid for å reise(?).

 

Dersom du ikkje har ein slik avtale så bør du sjå om du klarer å få på plass ein slik avtale. Arbeidsgiver har ei generell plikt til å tilrettelegge for arbeidstakerane sine etter arbeidsmiljøloven kapittel 4, der står det blandt anna at arbeidstakaren ikkje skal utsettast for uheldige fysiske eller psykiske belastningar.

 

Dersom du ikkje får istand ei slik avtale så bør du begynde å finrekne på reiseregninga. Å reise med fly medfører ofte ein del skjulte utgifter i form av f.eks transport til og frå flyplass, ekstra utgift for innsjekking av baggasje, osv. Å samanlikne prisen for å reise frå bysentrum til bysentrum med tog, med prisen for ein flybillett på samme strekkninga (der ein må ha flybuss til og frå flyplass i tillegg) vil ikkje være rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...