Gå til innhold

OS på Raid 0 over til en ny disk/array? - Bærbar Datamaskin


Anbefalte innlegg

Hei :green: Jeg har et lite spørsmål angående raid 0 og hvordan jeg kan få til dette:

 

Jeg hadde planlagt å kjøpe meg en ultrabook til sommeren for å bruke til skole og ferie, og fant meg da denne Asus maskinen med meget bra specs

(og pris :omg:).

 

Etter å ha studert denne, så jeg at den har to 128gb ssd'er i raid 0, og ettersom 256gb til sammen er litt i underkant av det jeg kunne tenke meg :hmm:, fant jeg dette oppgraderings kittet her med en 500gb Samsung ssd.

 

Dette kittet inneholder software til å flytte oset over på den nye disken, men det jeg lurte på da, var om det ville bli komplikasjoner da oset allerede ligger på to disker i raid? :confused:

 

Ville det vært mulig å kun kopiere en av de gamle diskene som står i raid over på den nye, for å så opprette en ny array? Eller går det at jeg må til med hele to nye disker :dribble:, og kopiere hver av de gamle over på hver sin nye disk, for å så gjenopprette arrayen?

 

En annen løsning ville vært å fjerne raid konfigurasjonen, slik at jeg fikk en tom og en os disk, som jeg senere kunne ha kopiert over på en ny SSD, men etter det jeg har lest, kan det å oppløse arrayen bli klønete... :hm:

 

Går noen av disse løsningene i det hele tatt ann å gjennomføre, eller blir det for mye bryderi enn det er verdt å gjøre? :huh:

 

Takker, og venter spent på svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kittet inneholder software til å flytte oset over på den nye disken, men det jeg lurte på da, var om det ville bli komplikasjoner da oset allerede ligger på to disker i raid? :confused:

Det kommer an på om programvaren som følger med har mulighet til å se hele diskvolumet, eller om den bare tar hele disken.

 

Ville det vært mulig å kun kopiere en av de gamle diskene som står i raid over på den nye, for å så opprette en ny array? Eller går det at jeg må til med hele to nye disker :dribble:, og kopiere hver av de gamle over på hver sin nye disk, for å så gjenopprette arrayen?

Ja, men hvis du skal slette et RAID'volum, så blir begge diskene dine slettet, da "hver byte" er splittet i 2, hvor halvparten ligger på den ene og halvparten ligger på den andre. Det inkluderer som regel å installere Windows på nytt. En annen ting er at det nye volumet (da med 128GB og 500) vil bare kunne være på størrelse tilknyttet den nye disken, dvs 256GB i RAID 0.

 

En annen løsning ville vært å fjerne raid konfigurasjonen, slik at jeg fikk en tom og en os disk, som jeg senere kunne ha kopiert over på en ny SSD, men etter det jeg har lest, kan det å oppløse arrayen bli klønete... :hm:

Dette tror jeg er en bedre løsning.JEg har aldri hatt sansen for RAID 0, da påliteligheten synker betraktelig, grunnet hvis en disk krasjer eller får timeout så krasjer systemet.

 

Måten å slette RAID-volumet på er å gå inn i management til RAID og velge delete. Ulempen er at da er alt på diskene uleselig og du må installere på nytt.

 

De 2 muligheten jeg ser er:

- Å gjøre en type shadowcopy av RAID'et over på den nye SSD'en.

. Å wipe RAID'et, sette opp den konfigurasjonen du ønsker, og installere på nytt.

 

Husk at det også finnes RAID 1, som øker sikkerheten på systemet, men som bare lar deg bruke tilsvarende plassmengde som den minste disken. (Har du 128GB og 500GB i RAID 1 får du bare brukt 128GB)

 

Det er også fordeler ved å installere OS på nytt, da du kan installere det du vil ha, uten bloatware osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...