Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maur i tre - bra eller dårlig?


Anbefalte innlegg

Har noen trær i hagen som er fine å se på, og mange som pleier å bære frukt. I dag så jeg noen maur i det ene (som ikke er frukttre). Spiser maurene treet, eller spiser de andre insekter som prøver å spise treet?

 

Naboen påsto at de ikke spiser treet, men jeg er litt skeptisk...

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Foreløpig er de bare i et tre jeg tror er en lønn, det er ikke så nøye med. Men i fjor var det også noe maur i kirsebærtreet, det var litt mer irriterende... Bare lurte om det er noe å gjøre med (hvis jeg bør gjøre noe med det) før det kommer frukt...

Den småmaueren du siker til, spiser ikke treverket. Men kan "ta bolig", i råtne deler av treverk/trær. Som LightSabre nevnte, så virker det som om maueren dyrker frem "bladlus farmer" og senere forer de trolig ungene med dem.

 

Bladlusa gjør vel ikke skade på vanlige trær, i alle fall ikke store trær. Men bladlus ødelegger både blad, blomst og "begynnende" frukt, på frukt trær. Tidligere var det bladlusmiddel å få kjøpt for hobby dyrkere (bl.a. Croneton), med det tror jeg er forbudt. Nå er vel grønnsåpevann anbefalt (også på rosebusker).

 

Men, du er trolig for seint ute, avhengig av hvor langt treet har kommet med blader og eventuelt blomstring. Har en frukt trær bør en følge med helt fra bladene begynner å springe ut og til en stund etter blomstring. Men det gjør jo ingen skade, å forsøke å sprøyte kirsebærtreet med grønnsåpevann, når det er oppholdsvær. Og gjenta etter hver 14 dag.

 

Og du kan bekjeme mauerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...