Gå til innhold

Programmering fra scratch på Mac


Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp med å begynne å programmere. Veit det finnes andre lignende tråder om dette emnet, men har til nå ikke funnet akkurat det jeg leter etter.

 

Eneste erfaring jeg har er bare litt roting rundt på Small Basic, som kun går for windows (?). Kan egentlig ingenting om programmering og håper derfor på noen gode tips om hvordan jeg skal begynne. Som overskriften sier, er tanken å bruke en MacBook Pro til programmeringen, som kanskje fører til noen færre mulige programmeringsspråk (?). Jeg har videre noen spørsmål:

 

1. Hvilket programmeringsspråk burde jeg lære meg? Kanskje jeg burde starte med noe enkelt for så og gå videre til Java, C# o.l.?

 

2. Hvordan fungerer egentlig dette med programmeringsspråk? Prøvde å laste ned Java (jdk), men fant ikke dette igjen på macen. Er det bare jeg som er ultradum, eller? Så i noen andre tråder at man skulle/kunne bruke andre programmer, f.eks. Notepad++ (?) o.l. for å skrive inn i. Hæ? Hvordan fungerer dette?

 

Som dere sikkert allerede skjønner, er jeg helt grønn på dette og trenger derfor og få det inn med teskje(om ikke mindre..).

Jeg er glad for alle innspill, tips og erfaringer som kan hjelpe meg på veien til en programmerer. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes skript-språk som Python og PHP og da må kildekorden kjøres av en tolker.

 

Det finnes kompilerte-språk som C/C++ der du må kompilere koden med et program og resultatet er et program du kan kjøre for seg selv.

 

Java er litt midt imellom, koden må kompileres med programmet "javac" men det ferdige programmet må også startes med "java". ( JDK'en du installerte inneholder både javac og java )

 

Felles for alle er at utgangspunktet er en tekst-fil med kildekode. Hvordan koden havner i tekst-filen er uvesentlig så til og med Notepad (og det tilsvarende på Mac) er brukbart.

 

Det finnes også en del tekst-editorer (som Notepad++) som har automatisk fargelegging og formattering av kildekode for forskjellige språk.

 

Men mange bruker programmer som felles kalles IDE ( Integrated Development Environment ) det er et program der du kan både skrive, kompilere, kjøre og debugge programmet ditt. ( Det mest kjente for Java er Eclipse )

 

Det er ikke nødvendig å starte å bruke et IDE, det kan du vurdere etterhvert når du begynner å kunne språket. Jeg syns det er viktig å først lære litt om hvordan et program blir til.

 

Se denne så skjønner du sikkert mer av hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Det finnes skript-språk som Python og PHP og da må kildekorden kjøres av en tolker.

 

Det finnes kompilerte-språk som C/C++ der du må kompilere koden med et program og resultatet er et program du kan kjøre for seg selv.

 

Java er litt midt imellom, koden må kompileres med programmet "javac" men det ferdige programmet må også startes med "java". ( JDK'en du installerte inneholder både javac og java )

 

Felles for alle er at utgangspunktet er en tekst-fil med kildekode. Hvordan koden havner i tekst-filen er uvesentlig så til og med Notepad (og det tilsvarende på Mac) er brukbart.

 

Det finnes også en del tekst-editorer (som Notepad++) som har automatisk fargelegging og formattering av kildekode for forskjellige språk.

 

Men mange bruker programmer som felles kalles IDE ( Integrated Development Environment ) det er et program der du kan både skrive, kompilere, kjøre og debugge programmet ditt. ( Det mest kjente for Java er Eclipse )

 

Det er ikke nødvendig å starte å bruke et IDE, det kan du vurdere etterhvert når du begynner å kunne språket. Jeg syns det er viktig å først lære litt om hvordan et program blir til.

 

Se denne så skjønner du sikkert mer av hva jeg har skrevet.

 

Takk for oppklarende forklaring av ulike programmeringsspråk! Mitt neste spørsmåk blir da: Hva kan du anbefale meg å starte med? Jeg tenker først og fremst og "leke" meg litt rundt med programmeringen, jobbe med tall, tallrekker og ulike funskjoner osv. Videre kan det også være interessant og kunne skrive en hjemmeside i HTML5 e.l. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å starte med Python. Det er enkelt, høynivå og raskt å komme i gang med. Du har det faktisk installert allerede, bare åpn opp Terminal og skriv 'python' (du får da opp Python-tolkeren, der du kan skrive inn uttrykk som Python skal evaluere. Hver gang du skriver et uttrykk og trykker enter, vil Python evaluere det og komme tilbake med et resultat (hvis det blir et)). For mer enn å bare teste det ut litt bør du laste ned nyeste versjon (http://python.org) og skaffe en editor. For å lære Python finnes det mange forskjellige guider, f.eks. denne.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å starte med Python. Det er enkelt, høynivå og raskt å komme i gang med. Du har det faktisk installert allerede, bare åpn opp Terminal og skriv 'python' (du får da opp Python-tolkeren, der du kan skrive inn uttrykk som Python skal evaluere. Hver gang du skriver et uttrykk og trykker enter, vil Python evaluere det og komme tilbake med et resultat (hvis det blir et)). For mer enn å bare teste det ut litt bør du laste ned nyeste versjon (http://python.org) og skaffe en editor. For å lære Python finnes det mange forskjellige guider, f.eks. denne.

 

Hvordan blir dette i forhold til å gå videre med f.eks. Java, C#, C++?

Lenke til kommentar

De grunnleggende programmeringskonseptene er de samme. Hva man konkret må gjøre i hvert språk for å oppnå samme resultat er det som varierer. Det er dels på grunn av syntaks (språkreglene), og dels på grunnlag av hvilke 'verktøy' språkene har innebygd eller i standardbibliotekene for å gjøre ting. Fordelen med å ha lært Python først er at du kan konsentrere deg mer om selve språket når du går over til f.eks. C++, i stedet for å prøve å både lære generell programmering og å lære C++ (som er et ganske komplisert språk) samtidig. Når det er sagt, er det en spesiell grunn til at du tenker på å etter hvert gå over på Java, C# eller C++?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

De grunnleggende programmeringskonseptene er de samme. Hva man konkret må gjøre i hvert språk for å oppnå samme resultat er det som varierer. Det er dels på grunn av syntaks (språkreglene), og dels på grunnlag av hvilke 'verktøy' språkene har innebygd eller i standardbibliotekene for å gjøre ting. Fordelen med å ha lært Python først er at du kan konsentrere deg mer om selve språket når du går over til f.eks. C++, i stedet for å prøve å både lære generell programmering og å lære C++ (som er et ganske komplisert språk) samtidig. Når det er sagt, er det en spesiell grunn til at du tenker på å etter hvert gå over på Java, C# eller C++?

 

Hehe, har faktisk ikke noen stor grunn for akkurat disse programmeringsspråkene. Likevel er det de jeg har hørt mest om og som derfor virker som "de beste" (?) og kan kanskje kan brukes til å lage apper osv. etter hvert. Men har egentlig ikke mye peil, nei...

Lenke til kommentar

Det man i alle fall kan si om Java, C# og C++ er at de er veldig utbredte. Det er ikke det samme som å si at de er "best" (det er mange som har sitt å si om Java, f.eks.) Det er egentlig ganske meningsløst å snakke om "det beste" eller "de beste" programmeringsspråkene. Det kommer helt an på hva man trenger og hva man skal lage. Til noen oppaver vil C++ løse jobben bedre enn eksempelvis Python, for eksempel når man trenger at programmet skal kjøre raskt og effektivt. I andre sammenhenger kan Python gjøre en i stand til å uttrykke seg mye mer konsist og elegant enn man kanskje ville klart i C++.

 

Det viktigste er uansett å lære seg programmering generelt. Python vil gjøre det lettere enn C++. Har du en god forståelse av programmering i Python tror jeg heller ikke det vil være et stort problem å lære f.eks. C++ senere, om det skulle være nødvendig.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Det skal ha blitt installert et program kalt IDLE når du installerte Python. Det er et veldig enkelt IDE for å programmere Python. Når du starter IDLE får du opp et vindu med en kommandolinje. Her kan du skrive inn Python-uttrykk for å teste ut ting. For å lage et nytt script, velg File -> New window fra menyen. Du får da opp et nytt vindu der du kan skrive koden. Her er et veldig enkelt script:

 

navn = input("Navnet ditt? ")
print("Hei, " + navn)

 

La oss si du har skrevet / kopiert dette inn i vinduet. Trykk så på Save og lagre filen som et eller annet med .py som filendelse. Når du har lagret filen kan du trykke på Run -> Run Module, eller trykke F5. Da vil scriptet ditt bli kjørt. Selve kjøringen skjer i kommandovinduet som dukket opp når du startet IDLE, dvs. at det er der du blir spurt om input og det er der teksten Hei, <navn> vil vises.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Mange gode tips fra Topguy her, og forsåvidt ikke dumt å begynne med et scriptspråk som Python eller Ruby, men skulle du velge Java vil jeg faktisk anbefale å begynne å bruke et IDE med en gang. Å holde på med javac fra kommandolinja er egentlig bare frustrerende. Et moderne IDE som Eclipse, Netbeans eller IntelliJ har en helt enorm funksjonalitet som kan virke forvirrende, men hvis man i første omgang konsentrerer seg om "Play"-knappen gjør det faktisk ting enklere. Og; når man er blitt litt varm i trøya er debuggingsmulighetene ekstremt nyttige for å forstå hva som egentlig skjer i programmet man holder på å lage. Kompilering med javac og kjøring fra kommandolinja, uten hjelpemidler som f.eks. Maven, er det egentlig ikke så mange som pusler med ...

 

Når det gjelder java vs. andre språk så er egentlig java sånn midt på treet kult, cluet med java er økosystemet rundt JVM'en, som kan kjøre flere språk som er langt sprekere enn java; nemlig Scala, Groovy mfl. , utbudet av ymse opensource rammeverk, appservere mv. Dette er ikke ting du kommer til å savne i første omgang, og heller ikke ting du avskriver om du lærer deg et scriptspråk først, men det vil definitivt være artig for deg å dykke ned i når du er blitt viderekommen.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...