Gå til innhold

Lenge til ny Raspberry Pi kommer? + noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenker å kjøpe Raspberry Pi i nærmeste fremtid, men er litt usikker p.g.a. at jeg har hørt snakk om at det kommer en ny versjon av den snart. Noen som vet noe mer om det? Og er det noen som kan hjelpe meg med å finne en bra plug'n play WIFI dongle? Og hvilket progrem skal jeg brukt for å installere OS på minnekortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er på jakt etter noe kraftigere så kan du sjekke ut ODROID-X2. Jeg har ikke hørt noe snakk om en ny versjon av Raspberry Pi annet enn at den nå finnes med 512MB RAM, som nevnt over. Selv har jeg én av hver. Jeg er klart mest fornøyd med odroid-x2, men den koster jo noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar

ODROID-X2 er helt klart et alternativ. Men ikke noe jeg kunne tenke meg nå. Tro jeg starter med Raspberry Pi, så får vi se hvor veien går etter det. Jeg leste i går kveld at man kan overklokke den til GHz uten av at garantien går ut. Ca. hvor mye kan den overklokkes til om jeg setter en heatsink på den?

Lenke til kommentar

Overklokking:

1 GHz er ganske vanlig hvor folk kommer.

 

Setter du en relativt stor kjøleribbe på så tror jeg du kan få den stabil på 1,1 GHz og kanskje 1,2 GHz.

 

Det er folk som har oppnådd 1,225 GHz, andre har ikke klart mer enn 1,1 GHz eller lavere (dette skyldes nok mangel på kjøling og spenning).

 

 

 

Temperaturer og kjøleribber:

Men pass på, CPU-en blir veldig varm! Kjøleribbe er fint. Det er 3 brikker som bør ha kjøleribbe på RPi-en. ;)Her er en veldig nyttig og interessant artikkel om akkurat dette.

 

 

 

Strømforsyning:

Kjøp f.eks. en strømforsyning fra Apple (5,1 V og 2,1 A), den er perfekt for dette. Du kan kjøpe den på DX.com for rundt 80 kr. Veldig lav rippel, stabil spenning og god kvalitet.

 

Ellers har du gode strømforsyninger fra Arctic Cooling (5 V, 2 A) og Adafruit.com (5,25 V, 1 A).

 

Arctic Cooling selger også en fantastisk god USB-kabel med 20 AWG-kabel (mange USB-kabler har 28 AWG eller 24 AWG, dette fører til et stygt spenningsfall). En kabel kan senke spenningen med flere hundre mV! RPi liker ikke lav spenning.

 

Jeg tillater meg å linke til et gammelt innlegg jeg skrev en stund tilbake hvor det er litt nyttig informasjon. Dumt å skrive ting to ganger. ;)

 

 

 

Garanti:

Jeg tror garrantien går bort om du øker spenningen, hvis ikke er det ferdiglagde overklokkingsprofiler om jeg ikke tar feil.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg har allerede funnet en kjøleribbe kit for Raspberry Pi. Jeg har også et par av de apple strømforsyningene, men jeg tenkte å bruke en usb-hub. Jeg leste på Wikipedia at man kan klokke til 1 GHz uten av at garantien får ut. Men tror ikke det gjelder om man kjøper på dustin.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede funnet en kjøleribbe kit for Raspberry Pi. Jeg har også et par av de apple strømforsyningene, men jeg tenkte å bruke en usb-hub. Jeg leste på Wikipedia at man kan klokke til 1 GHz uten av at garantien får ut. Men tror ikke det gjelder om man kjøper på dustin.

Fant denne butikken. Du finner kanskje litt snadder der. ;) Strømforsyningen deres virket veldig god. Billig frakt var det også. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hei. Jeg tenker å kjøpe Raspberry Pi i nærmeste fremtid, men er litt usikker p.g.a. at jeg har hørt snakk om at det kommer en ny versjon av den snart. Noen som vet noe mer om det? Og er det noen som kan hjelpe meg med å finne en bra plug'n play WIFI dongle? Og hvilket progrem skal jeg brukt for å installere OS på minnekortet?

 

Kjøp i vei. Til den latterlig lave prisen er det vel ikke noen vits i å vente? Jeg har ikke hørt noe om at det er noe ny variant på trappene med det første.

 

Pi'en støtter en god del dongler, og jeg kjører på denne http://www.ebay.co.u...ME:L:OC:US:3160 som bruker mindre enn 110 mAh. Det er en meget strømsvak dongle, noe som er viktig når man skal kjøre på batteri. Jeg har kjørt Raspberry Pi m/Wifi i 10-12 timer med denne batteripakken: http://www.clasohlso...000/Pr384844000

Endret av Dundas
Lenke til kommentar

Takk. Det var jo billig der og.

No problem. ;)

 

Skal du kjøpe PSU bør du velge ModMyPi HQ PSU, den er god for 2 A og gir 5,25 V. Du kan også få denne med kabel til en billig penge (pakke). I menyen til høyre velger du EU-strømplugg og eventuelt hvilken kabel du vil ha, hvis du går for pakketilbudet. ;)

 

Hadde vært flott om du oppdaterte denne tråden om din erfarging med butikken hvis du velger å handle derfra. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hva du skal bruke den til?

 

Leke med den. Leke med div. breakout boards osv. Lære litt programmering som i utgangspunktet var meningen med Raspberry Pi. Kanskje ha et minnekort med XBMC og bruke den som et mediasenter hvis jeg føler for det. Jeg vet ikke helt. Mye jeg kunne tenke meg å gjøre med den. Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre med den?

Lenke til kommentar

Jeg blir nok ikke å bestille noe fra modmypi.com med det første som jeg først tenkte. Jeg fant alt på dx.com, og der er det mye billigere. Så kjøper jeg Raspberry Pi fra dustin.

Akkurat strømforsyning og kabel ville jeg kjøpt fra ModMyPi.com. Kvaliteten på strømforsyningene på DX varierer kraftig og kablene der ville jeg ikke ha satset på. Kjøp isåfall "genuine" (ekte vare).

 

Jeg fikk e-post fra ModMyPi forresten, kablene de har er 26 AWG, fikk datablad på dem. Datablad på strømforsyningene skulle legges ut på siden.

 

26 AWG er ikke det beste, men du kan kjøpe en kabel på DX og strømforsyningen på ModMyPi. Du fikk også EU-versjon av strømforsyningen, men det var ikke blitt offisielt på siden enda.

 

Han skulle også prøve å lete opp 20 AWG-USB-kabler. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...