Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 eksamen, vår 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drømmen hadde vært å fått å sammenligne fullkommen konkurranse og monopol.. og beskrive hvordan prisen blir fastsatt der :)

 

Det spørsmålet er fullt mulig! Typisk tegn graf og forklar med egne ord oppgave ;) Når jeg tenker meg om vil nok også arbeidsledighet muligens være et spørsmål, meget aktuelt tema internasjonalt og forklare de ulike type ledighetene bør man kunne ;)

Lenke til kommentar

Drømmen hadde vært å fått å sammenligne fullkommen konkurranse og monopol.. og beskrive hvordan prisen blir fastsatt der :)

Jeg tror ikke vi får det. I eksempeloppgavene har vi den oppgaven. Det er usannsynlig at vi får samme eksamensoppgaver som eksempeloppgavene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi får det. I eksempeloppgavene har vi den oppgaven. Det er usannsynlig at vi får samme eksamensoppgaver som eksempeloppgavene.

 

Hvor mange eksempeloppgaver er det? Jeg har bare en. Forsåvidt så er det sant det, tviler for at de bruker samme oppgaven, men man kan aldri være sikker. Sånn jeg ser det da vil det være naturlig å få spørsmål om ledighet, kanskje forklare Keynes teori.

Lenke til kommentar

^

Phillipskurven på lang sikt er i hvert fall lite aktuelt for Norges økonomiske situasjon, fordi vi har både lav arbeidsledighet og inflasjon. Hvis vi får noe om Phillipskurven kan det hende vi får spørsmål om hva det er.

Hvor mange eksempeloppgaver er det? Jeg har bare en. Forsåvidt så er det sant det, tviler for at de bruker samme oppgaven, men man kan aldri være sikker. Sånn jeg ser det da vil det være naturlig å få spørsmål om ledighet, kanskje forklare Keynes teori.

Det er to. Du finner det på den samme linken.

 

Jeg føler at konjunkturledighet er mer aktuelt enn vanlig arbeidsledighet, fordi i konjunkturledighet får vi bruk for grafer som vi kan bruke for illustrere vår tankegang. Arbeidsledighetskapitlet er bare ren oppramsing av ting du husker.

 

Edit: masse skrivefeil, begynner å bli trøtt nå.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

^

Phillipskurven på lang sikt er i hvert fall lite aktuelt for Norges økonomiske situasjon, fordi vi har både lav arbeidsledighet og inflasjon. Hvis vi får noe om Phillipskurven kan det hende vi får spørsmål om hva det er.

 

Det er to. Du finner det på den samme linken.

 

Jeg føler at konjunkturledighet er mer aktuelt enn vanlig arbeidsledighet, fordi i konjunkturledighet får vi bruk for grafer som vi kan bruke for illustrere vår tankegang. Arbeidsledighetskapitlet er bare ren oppramsing av ting du husker.

 

Edit: masse skrivefeil, begynner å bli trøtt nå.

 

Jepp, Keynes er viktig å kunne illustrere. Dog så er "vanskelighetsgraden" på konjunkturledighet større enn på flere punkter innenfor mikro, så mulig de tar det med i beregning. Blir nok A og B spørsmål hvor det ene spørsmålet krever mer kunnskap for toppkarakter. Men det her blir bare synsing :p får håpe på det beste imorgen bare! :)

Lenke til kommentar

Alltid gøy når faglærer ikke tar telefonen!! så jeg trenger litt hjelp nå..

 

Jeg skjønner at kronekursen blir styrket dersom bankene hever renten, da sparer folk mer osvosv..

Og dersom bankene senker renten, så blir kronekursen svekket, da bruker folk mere, tar seg opp lån, prisene stiger og faren for inflasjon øker.. right?

 

MEN det jeg ikke skjønner er hvorfor renten kan være på 1,9 % i norge og kronekursen likvele er sterk?? mulig jeg virker dom nå men.. :(

Lenke til kommentar

Du er aldeles ikke dum, det er et helt kurant spørsmål. Situasjonen er som den er fordi renten er enda lavere i mange andre land.

 

Men å måtte betale for at nokon låner pengene dine er jo heilt rart. Eg går på andreåret på samfunnsøkonomi på bacholorgraden på UiB. Og eg kan love deg at det ikkje eksisterer ein skikkelig bank som låner ut til negativ rente.

 

Ja, det er helt rart, og derfor sjeldent, men det har skjedd.

 

Og du, jeg har master fra UiO..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Okei takk! da var min egen konklusjon rett.. Kanskje krona også blir styrket fordi folk heller vil spare i NOK enn i EURO?

For å svare på en måte som sensor setter pris på: Ved en renteoppgang oppstår det et negativt skifte på etterspørselskurven og positivt skifte på tilbudskurven for valuta. Det negative skiftet på E-kurven oppstår fordi det blir mer attraktivt å ha kapitalen sin i NOK, og det positive skifte i T-kurven oppstår fordi det veksles om fra valuta til NOK, slik at det blir mer "tilgjengelig". Det står godt forklart i kapittelet om valuta (kap 11?).

 

Btw: skal dere kladde på del 1?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Hvordan syns dere det gikk? :)

Hva hadde dere med i besvarelsene?

 

 

Jeg synes det gikk over all forventning, del 1 var enklere enn jeg hadde trodd. hehe. Hadde med mest mulig på oppgave 3 egentlig, både philipskurve, konjunkturer, stabilliseringspolitikk osvosv... Fikk også brukt ganske bra figurer :) Oppgave 4 var litt vanskelig da jeg aldri har hørt om tollvern før.. men fikk nå skrevet noe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...