Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 eksamen, vår 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom opp her og. Blir spennende med den nye ekamensformen med todeling, litt uoversiktelig å vite hva man skal øve på til del 1 uten hjelpemidler og sånt. Eller så var det ikke det verste faget å komme opp i for å si det sånn, når man har kjemi og r2 som andre valgfag :)

Lenke til kommentar

Jeg leser gjennom hovedpunktene i hele boka, og legger spesielt vekt på hva som påvirker de tre nøkkeltallene; arbeidsledighet, inflasjon og økonomisk vekst.

 

Et scenario vi kan få er jo renta. Renta i dag er jo rekordlav, og mange spår at denne må opp snart. Hvorfor den det? Det vil vell føre til enda lavere inflasjon og mindre sysselsetting enn det vi har i dag? Hvilke positive følger har en renteoppgang nå?

Lenke til kommentar

Jeg kom opp alene i dette faget.... så er litt manko på samarbeidspartnere, hehe! :hm: Men er ikke det vanskeligste faget.. er bare veldig spent og gruer meg litt til del 1! :wee:

 

Men jeg tror vi muligens får noe om markedsformer, prissetting, stabiliseringspolitikk og evt konjukturer på del 1. Pga nytt eksamensett så tror jeg ikke del 1 blir veldig vanskelig....

Ang del 2 kan vi muligens få noe om dagens situasjon, hvorfor det evt går bedre med Norge i forhold til resten av Europa osv.. I forhold til både inflasjon, arbeidsledigheit osv.

Lenke til kommentar

Med tanke på at økonomisk vekst var hovedpunkt i en av eksempelsoppgavene som de sendte ut, og jeg mener at det var renten som sto i fokus på den andre (husker ikke helt), er det ikke like stor sjanse at de tar disse temaene på eksamen. Men en vet jo aldri hva de finner på, og jeg ville ikke gamlet på at de ikke tar disse temaene, selv om du var brukt på eksempelsoppgavene :)

 

Dagens økonomisk situasjon er en gjenganger virker det som, så er vel lurt å oppdatere seg litt på diverse økonomiske aviser som e24 etc.

Lenke til kommentar

Et scenario vi kan få er jo renta. Renta i dag er jo rekordlav, og mange spår at denne må opp snart. Hvorfor den det? Det vil vell føre til enda lavere inflasjon og mindre sysselsetting enn det vi har i dag? Hvilke positive følger har en renteoppgang nå?

 

Det er ikke varslet at renta vil gå opp før neste år. Dersom man hever styringsrenta i 2013 er det i så fall fordi inflasjonen har øket raskere enn antatt og arbeidsledigheten har sunket raskere enn antatt. Husk også at det er viktig for Norge å holde kronekursen nede, og det er vanskelig i dagens Europa uten å ha en lav styringsrente.

Lenke til kommentar

Hei folkens! Jeg tar opp samføko 2 som privatist, og lurte på om dere som har fått gjennomgang om eksamen på skolen kunne hjelpe meg litt^^

 

Eksamen høst 2013 hørte jeg om fler som ikke hadde fått med seg at "forberedelsesdelen" var lagt ut 3 dager og før, og gjorde det derfor mye dårligere enn hva de kunne ha gjort. Er det gitt ut en forberedelsesdel i år?? (altså det lille heftet med tekster og temaer som blir aktuelle på eksamen). I så fall, kan dere fortelle litt hva det står? jeg finner ikke en dritt på nettet...

Endret av Husumen
Lenke til kommentar

^

Nei, vi får ingen forberedelsesdel i år pga. ny ordning. Del 1 er uten hjelpemidler, og i del 2 får vi utdelt en avisartikkel og en problemstilling knyttet til avisartikkelen.

 

Er dere enige om at det er usannsynlig at vi får om miljøøkonomi på del 1?

Lenke til kommentar

Hei folkens! Jeg tar opp samføko 2 som privatist, og lurte på om dere som har fått gjennomgang om eksamen på skolen kunne hjelpe meg litt^^

 

Eksamen høst 2013 hørte jeg om fler som ikke hadde fått med seg at "forberedelsesdelen" var lagt ut 3 dager og før, og gjorde det derfor mye dårligere enn hva de kunne ha gjort. Er det gitt ut en forberedelsesdel i år?? (altså det lille heftet med tekster og temaer som blir aktuelle på eksamen). I så fall, kan dere fortelle litt hva det står? jeg finner ikke en dritt på nettet...

 

er ikke noe forberedelsesdel så vidt jeg vet, kan ha med at det er ny eksamensform i år, men udir har ikke lagt ut noe, har heller ikke fått beskjed om noe slik forberedelsesdel.

Lenke til kommentar
Det er ikke varslet at renta vil gå opp før neste år. Dersom man hever styringsrenta i 2013 er det i så fall fordi inflasjonen har øket raskere enn antatt og arbeidsledigheten har sunket raskere enn antatt. Husk også at det er viktig for Norge å holde kronekursen nede, og det er vanskelig i dagens Europa uten å ha en lav styringsrente.

 

Når du sier at det er viktig for Norge at kronekursen holdes nede, det vil altså si at kronekursen er sterk, sammenlignet med utenlandsk valuta? Hvorfor er dette viktig? Det blir jo dyrt for utlendinger å kjøpe norske eksportvarer? Det blir riktignok billig å importere, men for Norge sin del, som baserer inntektene sine på petroleum/eksportvarer, vil det vell være gunstig med en svakere kurs?

Lenke til kommentar

Når du sier at det er viktig for Norge at kronekursen holdes nede, det vil altså si at kronekursen er sterk, sammenlignet med utenlandsk valuta? Hvorfor er dette viktig? Det blir jo dyrt for utlendinger å kjøpe norske eksportvarer? Det blir riktignok billig å importere, men for Norge sin del, som baserer inntektene sine på petroleum/eksportvarer, vil det vell være gunstig med en svakere kurs?

 

Utrolig dårlig formulert av meg. Jeg mente selvsagt at det er viktig for Norge at valutakursen holder seg relativt svak pga konkurranseevne og handelsbalansen. Helt riktig det du skriver. :)

Lenke til kommentar

En renteoppgang fører til at det blir gunstigere for utenlandske, samt norske, investorer å ha pengene i risikofrie plasseringer hos norske banker. Dette vil føre til at valuta depresiserer, og kronen appresierer. En sterk krone vil svekke eksportinntektene, fordi de får mindre igjen av å veksle fra valuta til krone, og Norge vil miste store deler av sine eksportinntekter, samt skatter og avgifter fra eksportnæringen (oljeselskapene).

Lenke til kommentar

Jepp, da er vi enige!

Men hvilke argumenter er for en renteoppgang? Hvorfor kan vi ikke bare ha renta slik den er i dag, nå som både arbeidsledighetstallene, inflasjonen og den økonomiske veksten er god?

 

Jeg vil tro at hvis noen argumenterer for en renteøkning så er det først og fremst fordi de tror økonomien er på vei til å bli hetere, altså at etterspørsel vil øke på varemarkedet og tilbudet på arbeidsmarkedet. Ellers har jo Norges Bank veldig mye å tjene på å virke troverdige, fordi forventninger er så viktige i økonomien. Helt siden de begynte å senke renta etter Subprime-lånekrisen har de vel signalisert at de vil ha renten opp igjen etter hvert, og det er ganske viktig å holde det de lover.

 

Et tredje argument er kanskje at det er greit å ha en styringsrente som er relativt høy fordi det gir bedre styringsrom i pengepolitikken. Dersom det kommer en ny krise som gir et negativt sjokk i etterspørsel mens renta ligger nær null vil sentralbanken ha veldig få muligheter til å få inflasjonen opp på det ønskede nivået. For renta kan jo ikke senkes lengre enn til 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...