Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 eksamen, vår 2013


Anbefalte innlegg

^

Er det ikke noen land som har en negativ rente?

http://www.aftenpost...ml#.UaD6W9JA1c8

 

Hmm, ja, det går tydeligvis an enkelte steder. Men det er sannsynligvis en veldig farlig situasjon for stabiliteten i økonomien. Bankene vil jo være ekstremt usikre i et slikt regime.

 

Læreren snakket også om at noen afrikanske land har negativ rente, som betyr at man får betalt for å låne penger hos bankene.

 

Private banker? Hva i all verden skulle være motivasjonen for å betale folk for å låne pengene dine? Det har jeg veldig vanskelig for å tro på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

^

Er det ikke noen land som har en negativ rente?

http://www.aftenpost...ml#.UaD6W9JA1c8

Læreren snakket også om at noen afrikanske land har negativ rente, som betyr at man får betalt for å låne penger hos bankene.

 

Nei, ingen land har negativ rente. Grunnen er at bankane vil være tent med å berre la dei ligge, dersom det er slik. Kvifor i all verden vil ein bank ta risiko ved å låne ut pengar når dei ikkje får renter for det? Gir ingen meining. Ikkje ein gong sentralbanken vil gjøre dette, kun gratis lån vil bli gitt.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

okei takk :) får arbeide litt med kompetansemålene da..

 

Har også kommet over 2 eksempeloppgåver til det nye eksamensettet på udir.no her:

 

https://pgsf.udir.no...px?proveType=EV

 

Noen av oppgavene har blitt brukt på tentamen hos meg.. men her er de i vertfall :p

Hvor mye klarer dere egentlig å skrive på del 1? En i klassen skrev 12 sider på del 1, under tentamen, og fikk 6.

Lenke til kommentar

Hvor mye klarer dere egentlig å skrive på del 1? En i klassen skrev 12 sider på del 1, under tentamen, og fikk 6.

 

jeg skrev 5, 5 sider på del 1 i vår og skrev nesten 6 sider på del 2 og fikk karakteren 5.. . gjør sikkert ingenting om det er langt så lenge det er relevant ?

Lenke til kommentar

Nei, ingen land har negativ rente. Grunnen er at bankane vil være tent med å berre la dei ligge, dersom det er slik. Kvifor i all verden vil ein bank ta risiko ved å låne ut pengar når dei ikkje får renter for det? Gir ingen meining. Ikkje ein gong sentralbanken vil gjøre dette, kun gratis lån vil bli gitt.

 

Leste du linken i innlegget du svarte på?

 

Negativ realrente er forresten ikke så uvanlig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Leste du linken i innlegget du svarte på?

 

Negativ realrente er forresten ikke så uvanlig.

 

Det er sentralbanken, og den har kun innskot. Noko som betyr at du må betale pengar til den danske stat dersom du vil ha pengar i sentralbanken. Noko som er svært forskjellig frå det å låne ut pengar til negativ rente, som er heilt urasjonelt for nokon å gjere. Negativ realrente er ikkje noko nytt, men det er jo fordi det er nominell rente minus inflasjon. Men å måtte betale for at nokon låner pengene dine er jo heilt rart. Eg går på andreåret på samfunnsøkonomi på bacholorgraden på UiB. Og eg kan love deg at det ikkje eksisterer ein skikkelig bank som låner ut til negativ rente.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

jeg skrev 5, 5 sider på del 1 i vår og skrev nesten 6 sider på del 2 og fikk karakteren 5.. . gjør sikkert ingenting om det er langt så lenge det er relevant ?

 

Usikker på lengden jeg og. Jeg skrev 10 håndskrivne sider på del 1, og 10 maskinskrevne sider på del 2, og fikk karakteren 4+. Læreren min sa at alt var relevant i forhold til oppgaven, men at det var flere punkt jeg ikke var fyldig nok på. Synes det er litt merkelig, da jeg aldri hadde rukket å skrevet mer enn det jeg gjorde.. Håper at sensorene ikke legger lista så høyt som læreren min, men det kan vell tenkes at trynefaktor spilte en vesentlig rolle på min terminprøve..

Lenke til kommentar

Usikker på lengden jeg og. Jeg skrev 10 håndskrivne sider på del 1, og 10 maskinskrevne sider på del 2, og fikk karakteren 4+. Læreren min sa at alt var relevant i forhold til oppgaven, men at det var flere punkt jeg ikke var fyldig nok på. Synes det er litt merkelig, da jeg aldri hadde rukket å skrevet mer enn det jeg gjorde.. Håper at sensorene ikke legger lista så høyt som læreren min, men det kan vell tenkes at trynefaktor spilte en vesentlig rolle på min terminprøve..

Hvordan rekker du å skrive så mye på så kort tid?

Jeg skrev 4 sider på del 1, og 3 maskinskrevne sider på del 2, og fikk 5. Det eneste trekket jeg fikk var at jeg skrev noe på feil sted, fordi jeg kom på det til slutt og skrev det på slutten av oppgaven. Læreren hadde ingen andre gode grunner for å ikke gi meg 5+ eller 6.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Hei! Har tittet litt på tråden, og tenkte å komme med innspill! Det er egentlig ganske så irrelevant hvor lang besvarelsen din er, kvalitet foran kvantitet. Jeg har eksamen som privatist og lurte på hvilke deler dere mener er mest relevant for del 1? Legger de mest vekt på mikro- eller makroøkonomi? Evt om dere har fått noen hint fra faglærere:)

 

For de som trenger det, har jeg lastet opp en zip mappe med 86 figurer jeg har liggende fra vgs og eksempeloppgaver som jeg har fått fra udir:) Link: http://www45.zippyshare.com/v/62791345/file.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper virkelig det blir mikro, heller det enn miljø og internasjonal økonomi.

 

Hm ja, jeg håper på makro! Har hatt makro på høgskole nå, så hukser nesten ingenting fra mikro delen :O Men jeg tror mikro lett kan komme på del 1. Mikro er mer rett frem enn makro, nesten som matte der det kun er ett riktig svar. I makroen må man gjerne drøfte osv. Derfor tror jeg og at mikro kommer på del 1 for at vi skal kunne vise kunnskap med egne ord. Tipper vi får monopol eller økonomisk vekst, alt annet er enten for enkelt eller irrelevant med tanke på å vise forståelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...