TheNarsissist Skrevet 23. mai 2013 Skrevet 23. mai 2013 Hei, vg2 elev her som skal ha biologi 2 neste år, skal også ta biologi 1 som privatist før jul og bytte det ut med et av programfagene jeg har hatt i år. Ser nå etter bøker da jeg skal begynne å lese på bio 1 og et par andre fag jeg må ta opp i sommerferien. Ser det er to læreverk i biologi, BI1 fra Gyldendal og Bios fra Cappelen. Noen som har noen erfaring med disse bøkene? Leter på finn nå og har fått et tilbud på BÅDE Bios 1 og Bios 2 for 300 kr inkl frakt. Kan være kjekt med bios 2 og hvis jeg vil fordype meg litt i noe. Tips?
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. mai 2013 Skrevet 23. mai 2013 Jeg har selv hatt Bios 1 fra Cappelen (2007 utgaven), det som er fint er at det finnes løsningsforslag og diverse stoff på nettsiden til boken. Men Biologi 1 er et tungt lesefag dersom du ikke er genuint interessert i biologi. http://bios.cappelendamm.no/c192579/sammendrag/vis.html?tid=192580
TheNarsissist Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Skrevet 24. mai 2013 Flotters, da går jeg for det. Har allerede begynt å lese litt i Campells Biology og ser videor på Khan Academy.
Quent Skrevet 24. mai 2013 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Campbell har jeg hatt som lærebok i innføringsfag i biologi på universitetet, det er en knallbra generell biologi-bok og dekker det meste du skulle trenge å kunne. Den er jo selvsagt ikke skreddersydd pensumet til norsk videregående skole, men jeg vil tro at 99% av det som er pensum i Biologi 1 og Biologi 2 også er representert der. I tillegg er Campbell mer grundig og inneholder færre halvsannheter enn Bios gjør. Jeg regner med at planen er å bytte ut Campbell med Bios 1 og 2 når du får dem i posten, men hvis du virkelig vil briljere på eksamen så er Campbell et bra supplement. Edit: Her er en annen bra nettside for å lære biologi: http://www.johnkyrk.com/ Endret 24. mai 2013 av Quent
TheNarsissist Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Skrevet 24. mai 2013 Takk for tips, planen er å bruke bios bøkene som hovedbok og heller bruke Campell til å repetere og fordype meg litt, bruke som et slags oppslagsverk.
Hallaballakamma Skrevet 24. mai 2013 Skrevet 24. mai 2013 Noen som skal ha eksamen i biologi 2? Tips?
Quent Skrevet 24. mai 2013 Skrevet 24. mai 2013 Takk for tips, planen er å bruke bios bøkene som hovedbok og heller bruke Campell til å repetere og fordype meg litt, bruke som et slags oppslagsverk. Det høres lurt ut, spesielt hvis biologi er noe du har interesse i. Et spesielt tips vil være å låse de første kapitlene i Campbell om enkel biokjemi (kap 4 og 5), det er noe som er nesten fraværende i Bios-bøkene og skader hva det er mulig å få ut av skikkelig forståelse fra fagene. Ellers er stoffet om evolusjon og genetikk i Campbell kjempebra.
TheNarsissist Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Skrevet 24. mai 2013 Gleder meg, blir et jævlig hard år. Angrer som faen for at jeg ikke valgte bio. Tok it i steden i håp av en enkel 6. Så feil kan man ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå