Gå til innhold

Fått en jobb som jeg egentlig ikke har så lyst på


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg flytter til en ny by til sommeren og er derfor på utkikk etter en ny jobb. Jeg har de siste årene jobbet i en stor fastfood-kjede, men begynner å bli lei av å steke burgere hele tiden, og valgte derfor å ikke fortsette i den samme bedriften. Har fått tilbudt jobb i en kiosk og svarte ja på dette, samt skrevet under kontrakt. Sjefen skrev at jeg ble ansatt og startet en dag i april på kontrakten. Dette til tross for at jeg egentlig ikke starter før i midten av sommeren. Står også at prøvetiden er på 6 måneder, der oppsigelsen er på 14 dager. Vil det si at om jeg sier opp i nærmeste framtid uten at jeg har hatt min første arbeidsdag, vil oppsigelsestiden på fjorten dager starte fra den dagen jeg sier opp? Ble utrolig rotete forklart, men... For poenget mitt er jo at hun skrev at jeg begynte i april på kontrakten.

 

Grunnen til at jeg vurderer å si opp, er fordi jeg fortsatt holder på å søke på andre jobber. Dette først og fremst fordi at lønnen er drittdårlig til og med dårligere enn når jeg steker burgere. Kunne heller tenkt med å jobbe på matbutikk eller noe ved siden av studiene. Hvordan ser dere på dette med å si opp før man har hatt sin første arbeidsdag? Er dette noe som blir sett på som "slemt" ovenfor arbeidsgiveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Hylster.

 

Dersom det er avtalt prøvetid, så er lovens ordning at det er gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager jf arbeidsmiljøloven § 15-3 (7).

 

Det er kun arbeidsgiver som har særlig krav til begrunnelse eller form for oppsigelse. Oppsigelsen teller fra det tidspunkt den har nådd frem til mottaker jf § 15-4.

 

Etter kontrakten var du formellt sett ansatt en dag i april, og det er ingen ting som hindrer deg i å sende oppsigelse nå, selv om du har planlagt mer arbeid senere.

Lenke til kommentar

Man begynner ikke med å si opp en slik stilling.

 

Man ringer sjefen og forteller en eller annen troverdig historie å får annulert kontrakten, man beklager seg så klart for at det ikke gikk som planlagt.'

 

Tror de fleste ville tatt det med fatning, mye bedre en å sende en oppsigelse i posten.

 

Fungerer ikke det så unnskylder du deg igjen for situasjonen og sier at du derfor må benytte deg av den gjensidige oppsigelsesfristen.

 

Da går du ihvertfall frem på rett måte.

Lenke til kommentar

Oppsigelse er da den beste måten og gjøre det på, er ikke noe galt i det.

 

Det er det absolutt ikke... å bare dumpe en oppsigelse i posten til arbeidsgiver før man i det hele tatt har jobbet ett eneste minutt blir enkelt å greit feil for min del ihvertfall.

 

Snakker ikke om rettigheter å juss men om ren folkeskikk og man vet jo aldri, tenk om sjefen er en venn/far/mor/bekjent av en man senere blir kjent med eller at veiene deres krysses ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar! Om det skulle komme opp et tilbud som jeg synes er bedre, tror jeg at jeg kommer til å ringe på forhånd, ja. Føler at det da blir gjort på en mest "snill" måte, så får oppsigelsen eventuelt komme skriftlig i ettertid, ser jeg for meg.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar! Om det skulle komme opp et tilbud som jeg synes er bedre, tror jeg at jeg kommer til å ringe på forhånd, ja. Føler at det da blir gjort på en mest "snill" måte, så får oppsigelsen eventuelt komme skriftlig i ettertid, ser jeg for meg.

 

Helt enig med deg... er vel bare å si at man hadde veldig lyst å begynne men at det dukket opp noe mer praktisk, nærmere skole, nærmere bosted, bla bla..

 

De fleste er meget forståelig for slikt og de setter nok pris på en slik fremgangsmåte på en "oppsigelse" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det absolutt ikke... å bare dumpe en oppsigelse i posten til arbeidsgiver før man i det hele tatt har jobbet ett eneste minutt blir enkelt å greit feil for min del ihvertfall.

 

Snakker ikke om rettigheter å juss men om ren folkeskikk og man vet jo aldri, tenk om sjefen er en venn/far/mor/bekjent av en man senere blir kjent med eller at veiene deres krysses ved en senere anledning.

si fra først, send så oppsigelse.
Lenke til kommentar

Hvordan ser dere på dette med å si opp før man har hatt sin første arbeidsdag? Er dette noe som blir sett på som "slemt" ovenfor arbeidsgiveren?

 

Hvor slemt det er kan jeg ikke si, men du får nok ingen fin attest og det ser i hvert fall ikke godt ut på CV-en når du søker andre jobber. Jeg ville ikke oppgitt den nåværende arbeidsgiveren din som referanse, for å si det sånn.

 

Du har kanskje en litt dårlig holdning. Jeg antar at du er student, eller i hvert fall ikke er ferdig med noen utdannelse, så du kan ikke forvente å velge jobber fra øverste hylle. Det er nok svært få som synes at det er kjempemoro å steke burgere i en kiosk eller på en bensinstasjon. Men du gjør selvfølgelig som du vil.

Lenke til kommentar

Hvor slemt det er kan jeg ikke si, men du får nok ingen fin attest og det ser i hvert fall ikke godt ut på CV-en når du søker andre jobber. Jeg ville ikke oppgitt den nåværende arbeidsgiveren din som referanse, for å si det sånn.

 

Du har kanskje en litt dårlig holdning. Jeg antar at du er student, eller i hvert fall ikke er ferdig med noen utdannelse, så du kan ikke forvente å velge jobber fra øverste hylle. Det er nok svært få som synes at det er kjempemoro å steke burgere i en kiosk eller på en bensinstasjon. Men du gjør selvfølgelig som du vil.

Er student, ja, så leter bare etter en jobb som jeg kan ha ved siden av studiene. Jeg trenger da vel ikke å oppføre arbeidsgiveren og arbeidsplassen på CV-en? Det synes jeg ikke er nødvendig i det hele tatt, da jeg egentlig ikke har hatt min første arbeidsdag en gang. Å oppføre arbeidsgiveren som refereanse er vel det siste jeg har tenkt å gjøre.

 

Mulig jeg har dårlig holdning. Jeg vil heller si at jeg forsøker å få en best mulig jobb til tross for at jeg er student. Om et bedre tilbud kommer opp, velger jeg selvsagt det. Men da har jeg verken tenkt å oppføre det første arbeidsstedet på CV-en eller som referanse. Dette føler jeg ikke er nødvendig i det hele tatt, da jeg fysisk ikke har jobbet der et eneste minutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...