Gå til innhold

Assistanse ifbm kjøp av bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker på litt sikt å kjøpe ny bærbar PC til fruen. Hun har i dag en 4-5 år gammel HP bedriftsmodell som har fungert strålende. Har byttet tastatur og batteri, samt oppgradert minne og HDD -> SSD. Den begynner allikevel å dra litt på årene rett og slett (er vel en Core 2 Duo som står i den).

 

Kravene til ny PC er muligens litt harde.. Den må ha Core i5/i7 og ha minst 4GB minne. Den må ha 128GB SSD eller mer, og en 13,3" eller 14,6" 16:10 matt skjerm med høy oppløsning (1920x1200). Lyssterk og god synsvinkel. Det kan gjerne være en form for Ultrabook (uten optisk stasjon, liten og lett). Den er nødt til å tåle juling (ikke noe dritt som vrir seg hvis du løfter den med en hånd). Rett og slett et godt og kraftig chassie. USB 3.0, DP eller HDMI utgang, og et raskt/godt trådløst kort som er oppdatert i forhold til dagens standard. Intel grafikk er mer enn bra nok, og mest sannsynlig en fordel mtp batterikapasitet og varme. Touch er absolutt ikke noe krav, tvert imot. Men om den har touch i tillegg til det andre så gjør ikke det maskinen uaktuell.

 

Pris er i utgangspunktet ikke et issue da dette er en maskin som ikke byttes hvert år :)

 

Så spørs det bare om det finnes noe maskin som matcher kravene.. Mulig jeg må vente og se utover sommer/høst når Haswell modellene kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en Macbook Pro 13 med Retina-skjerm? (Husk at du kan legge inn hvilket som helst OS du vil ha).

 

Da vil du få en av markedets beste skjermer, raskeste prosessorer, trackpad og tastatur samt solid batterilevetid. Du kan vel få dem med opp til 16GB RAM og 500GB SSD.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Jeg har selv denne:

http://www.dustinhome.no/product/5010666600/asus-zenbook-ux32vd-ci7-1-9-6gb-500-24-ssd-gt620m-fhd-13-3-w8/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

 

Den er jeg kjempefornøyd med. Stabilt bygd, tynn og lett, full HD skjerm(riktignok 16:9), 500gb hdd med ssd caching. Finnes i i5 og i7.

 

Hvis du tenkter litt på sikt kan det være lurt å vente til haswell kommer, da disse skal bruke en del mindre strøm.

Lenke til kommentar

Har sett litt på de der, men HDD med caching utgår dessverre. Det må være ren SSD. I tillegg så har den jo 16:9 skjerm, og jeg tror heller ikke skjermen er matt(?). Den har vel heller ikke Intel grafikk.

 

Takk uansett for forslaget :)

 

Denne modellen kommer vel sånn sett nærmere: http://www.dustinhome.no/product/5010655344/asus-zenbook-prime-ux31a-ci7-1-9-4gb-128-ssd-fhd-13-3-w8/

 

Da den har Intel grafikk og ren SSD lagringsløsning.

 

EDIT: Ser nå at den har faktisk matt skjerm.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Har sett litt på de der, men HDD med caching utgår dessverre. Det må være ren SSD. I tillegg så har den jo 16:9 skjerm, og jeg tror heller ikke skjermen er matt(?). Den har vel heller ikke Intel grafikk.

 

Takk uansett for forslaget :)

 

EDIT: Ser nå at den har faktisk matt skjerm.

 

MBP'en har "ren SSD" og 16:10, samt Intel HD Graphics 4000 som faktisk er et milesteg bedre enn sin forgjenger.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Beklager, jeg så ikke posten din i farten. Macbook Pro er absolutt et alternativ, men jeg er litt usikker på hvordan "retina" skjermen vil bli sammen med Windows 8. Tror det vil bli ganske smått. Men det er bare antakelser da jeg aldri har prøvd selv.

 

DU kan sette DPI'en i Windows slik du ønsker, så da blir det så smått eller stort du vil samtidig som du beholder den høye oppløsningen.

Lenke til kommentar

skjermen på begge asus modellene er matte ja, og fungerer veldig godt i sterkt lys :) Som du sier er det ux31 med ren ssd, og hvis du ikke har krav om mer, så er det såklart ett godt alternativ det og. Kan slenge med at FHD oppløsningen er knallskarp, og kan ikke si jeg savner noe voldsomt høyere med det første.

Lenke til kommentar

Har sett litt på de der, men HDD med caching utgår dessverre. Det må være ren SSD. I tillegg så har den jo 16:9 skjerm, og jeg tror heller ikke skjermen er matt(?). Den har vel heller ikke Intel grafikk.

 

Takk uansett for forslaget :)

 

Denne modellen kommer vel sånn sett nærmere: http://www.dustinhom...sd-fhd-13-3-w8/

 

Da den har Intel grafikk og ren SSD lagringsløsning.

 

EDIT: Ser nå at den har faktisk matt skjerm.

 

Fordelen med UX32VD er at den har 24GB SSD fastloddet på hovedkortet samt en 500GB snurredisk i tillegg. SSD'en er fra fabrikken satt opp til cache, men det lar seg fint gjøre å installere OS'et på SSD'en og bruke harddisken til lagring. 24GB holder fint til OS, men man må gjerne installere de største programmene på snurredisken. Man kan så sette i en større snurredisk eller sågar en stor SSD om et par år når prisene på disse er kommet tilstrekkelig ned.

 

Jeg har vurdert denne modellen selv, og var nær ved å kjøpe, men siden jeg ikke trenger ny bærbar før etter barnehagestart i august så er det like greitt å vente på en tilsvarende Haswell-modell.

Lenke til kommentar

Untouchab1e:

Vet at du kan stille DPI, men skaleringen er vel ikke veldig bra så langt jeg har hørt. Skaleringen i OS-X skal være bra, men Windows 7/8 er et must for vedkommende som skal ha maskinen.

 

robertaksland:

Jeg ser det ikke som en fordel at SSD'en er fastloddet. 24GB blir litt lite til OS ja, og da kan man bare glemme programmer. HDD lagring til "data" (mediafiler og dokumenter) er helt bortkastet da alt slik ligger på filserver uansett.

 

Har sendt forespørsel til min leverandør for å se hvilken pris jeg kan få på en UX31A med Core i7 og 128GB SSD. Spørs om det ikke blir en slik. Eventuelt vente og se på Haswell modellene. UX31A er vel i grunn "gammel" allerede da den kom i fjor på denne tiden om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar

Untouchab1e:

Vet at du kan stille DPI, men skaleringen er vel ikke veldig bra så langt jeg har hørt. Skaleringen i OS-X skal være bra, men Windows 7/8 er et must for vedkommende som skal ha maskinen.

 

Skaleringen fungerer helt utmerket for min del i Windows 8. Kan sende screenshots hvis ønskelig.

Lenke til kommentar

robertaksland:

Jeg ser det ikke som en fordel at SSD'en er fastloddet. 24GB blir litt lite til OS ja, og da kan man bare glemme programmer. HDD lagring til "data" (mediafiler og dokumenter) er helt bortkastet da alt slik ligger på filserver uansett.

 

Det avhenger helt av behov, da. Dersom man trenger maskinen på steder uten internett er ikke 128GB nok i det hele tatt. Mitt behov inkluderer bruk på lange togturer og flyturer hvor man ikke alltid er på nett, og da må maskinen være lastet opp med masse film, serier, spill og sånt som kan få en langdryg reise til å gå litt fortere. Det kan jo løses med en diger minnepinne, men liker å ha alt innabords. Det blir uansett spennende å se hva som finnes når jeg skal ha meg ny reise-PC i august.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...