Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 2 eksamen vår 2013


Anbefalte innlegg

5 d) kan du løse ved regning som et bestemt integral der start-verdien er 0 og sluttverdien er infinity. Spørsmålet er ikke når den stopper, men hvor langt den kommer før den stopper. Og det ovennevnte integralet gir det mest riktige svaret, men i konklusjonen skriver man at staven går i overkant av 1,22m.

 

Så premisset i C om at feltet er homogent gjaldt kun for C?

 

Så lenge det står at steinen ble kastet vertikalt (eller har en stor vertikalkomponent), kan du ikke anta at gravitasjonsfeltet er homogent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så premisset i C om at feltet er homogent gjaldt kun for C?

 

Ja.

Det går ann å vise at når vinkelen er så liten, nemlig 5 grader, vil høydeforskjellen være så liten, at vi kan se bort fra variasjoner i gravitasjonsfeltstyrke. Men ikke når vi kaster rett opp, med tilstrekkelig høy fart i forhold til g.

Lenke til kommentar

5 d) kan du løse ved regning som et bestemt integral der start-verdien er 0 og sluttverdien er infinity. Spørsmålet er ikke når den stopper, men hvor langt den kommer før den stopper. Og det ovennevnte integralet gir det mest riktige svaret, men i konklusjonen skriver man at staven går i overkant av 1,22m.

 

 

 

Så lenge det står at steinen ble kastet vertikalt (eller har en stor vertikalkomponent), kan du ikke anta at gravitasjonsfeltet er homogent.

 

Faen, det burde eg klart. Sånn går det når man ikke leser nøye nok!

Gjorde det samme og fikk samme svar på 5d.

Lenke til kommentar

Oppgave 2 a2). Var det noen enkelt løsning der? Jeg måtte faktisk sette opp to likninger med to ukjente, og etter en del utregning fikk jeg h=6.66*10^-34.

 

Ja

 

Ek = hf-W. fordi h og w er konstante blir det en likning/funskjon på formen y=ax+b. dermed er h stigningstallet til grafen og stigningstallet er lett å finne :)

Endret av mhcbil
Lenke til kommentar

Er dere sikre på svaret på 4d? Høres usannsynlig ut når middelradiusen til Phobos er 11,1 km.

 

Jeg fikk 16,7 m ved å derivere funksjonen for strekning. Da fikk jeg en funksjon for farten som jeg satte lik 0. Tiden jeg fikk var 76 s til det høyeste punktet var nådd. Deretter satte jeg den tiden inn i funksjonen for s, og fikk derfor 16,7 m. Er det jeg som har tabbet meg skikkelig ut?

Lenke til kommentar

Er dere sikre på svaret på 4d? Høres usannsynlig ut når middelradiusen til Phobos er 11,1 km.

 

Jeg fikk 16,7 m ved å derivere funksjonen for strekning. Da fikk jeg en funksjon for farten som jeg satte lik 0. Tiden jeg fikk var 76 s til det høyeste punktet var nådd. Deretter satte jeg den tiden inn i funksjonen for s, og fikk derfor 16,7 m. Er det jeg som har tabbet meg skikkelig ut?

 

Var ikke startfarten 10 m/s? Varte i 76 sekund og gikk 16,7 meter? Går ut ifra at du mener kilometer.

Lenke til kommentar

Er dere sikre på svaret på 4d? Høres usannsynlig ut når middelradiusen til Phobos er 11,1 km.

 

Jeg fikk 16,7 m ved å derivere funksjonen for strekning. Da fikk jeg en funksjon for farten som jeg satte lik 0. Tiden jeg fikk var 76 s til det høyeste punktet var nådd. Deretter satte jeg den tiden inn i funksjonen for s, og fikk derfor 16,7 m. Er det jeg som har tabbet meg skikkelig ut?

 

Det er nettopp fordi planeten er liten at den ikke har stort gravitasjonsfelt ved overflaten... Og selvsagt minker den jo når du går lengre vekk. Bruker du funksjonen for s, antar du jo at gravitasjonen er konstant, noe den ikke er.

Lenke til kommentar

Den eneste opgaven jeg ikke skjønte i det hele tatt var oppgave o) Del 1. Som som kan forklare? Resten gikk nokså greit. Jeg ser at jeg har glemt noen ting som at jeg måtte skifte fortegn på akselerasjonen (fikk -1,2 m/s^2 og skrev dette), men jeg tror ikke at sensor vil gi meg totalt feil pga det.

 

Anyways, håper at alle får karakteren de håper på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre som synes det er rart at Udir ikke lagde oppgaver fra kap. 12? Og at de dreit i målusikkerhet?

Vi har alle forskjellige bøker så kap 12 sier ingenting til meg. Men eksamen var gasnke "lett", mye gik ut på forståelse ikke mye omforming, nøyaktighet og sånt kun 5 c) mv'=B^2T^2 v/r som jeg ikke fik til, prøvde difflikning men det var ikke en forklaring hvor selve funskjonen kom fra egentlig, vet også gjodre feil på oppgave 4d.. har ikke lest linjen om at det er loddrett kast og tok utgangpunkt i forrige opplysninger om skrått kast... men men

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

B er riktig.

 

Faen, så irriterende feil har jeg gjort på p). Tok G-N på toppen istedet for G+N.. Er det mulig..

 

Var B riktig? Trodde det var D siden N = F(Sentripetalkreftene)-G, med andre ord 4mg - mg = 3mg?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...